Amatörradio aktivit? - Östergötlands Län

krillex11

New Member
Hejsan alla!

Jag undrar om det finns några som är aktiva med amatörradio i Östergötland?

Jag har en Ericsson c602 och lite annat smått o gott.
Någon som kan tänka sig att "test" prata lite under kvällen/natten?

Mvh
Kristoffer, Motala

Hej,

Jag bor i Norrköping men är mest aktiv på kortvåg från Ödeshög. Om du vill kan vi testa på 80m under dagen idag. Vad har du för anropssignal?

Vad en Ericsson C602 är vet jag inte, men det låter inte i mina öron som amatörradio.

Eric SA5BKE

Vad en Ericsson C602 är vet jag inte, men det låter inte i mina öron som amatörradio.

Ericsson C602 är en komradio för yrkesbruk på 68-88 MHz. För att få sända med den krävs att det finns ett speciellt tillstånd från PTS.

73 de SM4IHY
Gunnar

Hejsan alla!

Jag undrar om det finns några som är aktiva med amatörradio i Östergötland?

Jag har en Ericsson c602 och lite annat smått o gott.
Någon som kan tänka sig att "test" prata lite under kvällen/natten?

Mvh
Kristoffer, Motala

Hej Kristoffer!

Har du Amatörsignal ?

SM7DYZ Stig

Isåfall borde Du väl veta att vi inte har några amatörradiofrekvenser som en c602 kan användas på?
Hittar ingen Kristoffer i Motala som har amatörradiosignal.

Last edited:
Då skall man vara rakryggad och tala om signalen,tycker du inte det

SM7DYZ Stig
Signalen är något som lätt identifierar en människa.
Att välja om man vill sprida den på det öppna internet - eller inte. Det tycker jag är upp till var och en att bestämma.

73 de SM0RVV

Så man skall helst smyga med signalen även om det är ett amatörradioforum och man vill ha QSO med någon här? :D

Signalen är något som lätt identifierar en människa.
Att välja om man vill sprida den på det öppna internet - eller inte. Det tycker jag är upp till var och en att bestämma.

73 de SM0RVV

Hur skulle det se ut att köra DX utan signal ,exempel
då har han valt fel hobby, inte en susning vad han sysslar med

SM7DYZ Stig

1) Man måste skilja på media.
Radio = hörbart av många i realtid, icke sökbart och spårbart i efterhand (oftast inte)
Internet = Läsbart av många fler, dessutom sökbart i framtiden och omöjligt att förstöra
Det här är inget jag hittat på, följ gärna debatten runt sociala medier och personlig integritet. Där finns mycket att lära.

2) Det är ett amatörradioforum - helt sant. Men det är också en publik anslagstavla som är läsbar för alla på jorden, både nu och i framtiden.

Man kanske vill vara anonym här av en så enkel anledning som risk för inbrott och stulen utrustning?

Till sist så vet ni i alla fall inte om jag är "SM0RVV" eller någon annan?

73 de SM0RVV (eller vem jag nu är?) ;)

I den nya serien med amatörsignaler hittar vi signaler som "VARGEN", "BJÖRNEN" "KROKODILEN" mfl.
Vilken organisation som utfärdar dessa är okänt.

Dessa nya amatörer har fått ett nyöppnat frekvensband 68-88 MHz.

Här använder man ofta äldre komradioapparater som marknadsförs
som amatörradiostationer, Även amatörfirmor har hängt på den nya
trenden och levererar lågprisapparater från far east,
AnyTone AT-5189 66-88Mhz 25w inkl DTMF mick - Limmared.nu / Limmared Radio & Data AB

Certifikatkraven verkar också betydligt lägre än för övriga band!
De tekniska frågorna diskuteras på forum typ Flashback.

Var det den här utvecklingen som PTS tänkte sig när man tog bort
kravet på tillstånd för att inneha radiosändare?

73 de SM4IHY
Gunnar

Last edited:
I den nya serien med amatörsignaler hittar vi signaler som "VARGEN", "BJÖRNEN" "KROKODILEN" mfl.
Vilken organisation som utfärdar dessa är okänt.
--
Var det den här utvecklingen som PTS tänkte sig när man tog bort
kravet på tillstånd för att inneha radiosändare?

73 de SM4IHY
Gunnar

Det är ingen ny företeelse att många nyttjar främst den första "åkeririksen" 85.9375 för tjatter, "Grottbörje" och "Bladlusen" kan också lika väl vara lastbilschaufförer som kör för ett åkeri som ej heller de betalar något för att nyttja "åkeririksen".

Kanal 55 har med tiden blivit smått laglös, det som må vara en tröst är att än sålänge lyser de Italienska slutstegen med sin frånvaro.

Idag i och med mobiltelefonens inträde så är 4m bandet ganska dåligt nyttjat av bl.a åkerier därför finns det nog ganska gott om radioapparater som blivit över och kommit i händerna på radiointresserade människor.

Back