Att jag inte rekommenderar cig uttag för mer än max 5 Amp beror på praktiska erfaringar.
Kylboxen drog omkring 4 - 5 A och plötsligt var bilen strömlös.
En säkring hade gått, ny säkring small direkt.
Opererade isär hela innanmätet på bilen i fält och kopplade lös den nendsmälta och kortslutna cigjacken, gjorde att jag kunde köra hem igen.
Dessutom ger cigjacken dålig återledning och chassiströmmar då den är jordad i näraste plåtskruv. Mycekt olämplig för radio.
de
Roy
Ja kylboxen drog 4-5A .. Men att "Cigguttaget" smälte och kortslöts beror troligtvis mer pga värmeutveckling i uttaget. Många ciggpluggar har mycket dålig passform och det blir därför en kraftig förlust i form av värme.
Vidare har de flesta "Cigguttagen" ingenting med just cigaretter att göra längre utan är ladduttag till mobiltelefon, gps och annan 12v utrustning.
Hade det varit så väl att dessa uttagen varit jordade i "närmste plåtskruv" så hade det inte varit så stort problem. Problemet är att de är jordade i närmsta JORDPUNKT. I denna jordpunkten jordas många andra funktioner. När sedan bilen får några år på nacken så kan hela jordskruven släppa och hela bunten med kablar lossna. Detta resulterar i att alla grejorna som skall vara jordade vid just denna punkten inte längre är kopplad i chassiet. Då kan antennkoaxen agera jord för betydligt mer än bara radion.
Nä följ rådet att dra kablar från batteriet ända till radion OCH gör en jordpunkt vid radion. Skulle ni mot förmodan inte dra minus hela så finns det ett par grundregler som inte är dumma att följa.
1. Jorda ALDRIG på befintlig jordskruv. Dessa är ofta pressade bultar eller skruvar och kan släppa eller bli försämrade med tiden.
2. Borra ett nytt fräscht hål på ett ställe där du kan sätta skruv med låsmutter och fjäderbricka på baksidan, slipa rent från färg på BÄGGE sidor på plåten. Undvik att borra i aluminium plåt om du kan !! Använd inte vanlig plåtskruv om du inte absolut måste. Skruv och låsmutter är att föredra.
Att se till att ha rent runt hål gäller givetvis också vid antennfästen !
3. Änvänd ringkabelsko (INTE TVINNAD KABEL) som pressas med rätt verktyg.
4. Smörj in med polfett eller liknade för att undvika oxidationer. Kolla över din installation nån gång då o då så att allt ser fräscht ut !
Har gjort installationer i ett par Avensis och aldrig haft bekymmer med dessa. Var dock försiktig med vart du placerar säkringarna som sitter på kabeln till radion. Många radio leverantörer envisas med att använda glassäkringar där hållaren är ett bockat plåtbleck som man trycker in säkringen i. Dessa sitter både på plus och minus. Problemet med dessa är att de kan börja småglappa och utveckla värme. Se till att de inte ligger under matta eller andra ställen där det kan komma fukta. För att inte att prata om att din radio kan beté sig mycket konstigt när spänningen sjunker 2-3 volt vid sändning. Säkringar med hållare på radioapparater är färskvara o bör bytas med jämna mellanrum. Har konstaterat att flatsäkringar håller bättre men inte är felfria !!
Lycka till med installationen !
// Freddy / SM7WDG