Amatörradio i Toyota Avensis?

SM7NDX

Member
Hej!

Jag har precis köpt en Toyota Avensis 2010 Combi och börjat fundera på att få in amatörradion (FT-8900) även i denna bil.

Hur spännningsmatar jag stationen enklast?

Det finns ett uttag mellan sätena säkrat 10 A som skulle fungera, men hur når man baksidan på detta?

Kabel genom torpedplåten, kan det vara nåt alternativ? Hur?

..och kan man ta bort det bef antennfästet på taket och ersätta det med antenn för amatörradio och ändå få bra mottagning på "vanliga" bilradion? Jag har för mig att jag läst att det finns en antenn till (diversity?).

På min V70 hade jag ett takmonterat PL-fäste med en 4 bands antenn för 0,7/2/6/10 meter.

Kanske magnetfot är enklaste alternativet?

73 de SM7NDX, Jan
 
NDX de APQ
Hej.
Jag har nyligen köpt en Volvo V-70, årsmodell 02. Rykten cirkulerar att det kan vara riskfyllt att köra radio - speciellt HF från denna modell - då cirkulerande RF (elektriska- och magnetiska fält) kan utlösa en airbag.
Vad har du för åsikt och erfarenhet?

73
Bengt SM6APQ
 
Hej!

Jag har kört 2m (max 50 W) och 70 cm (max 40 W) från V70 i över fem år utan problem.

HF tror jag inte heller är några problem.

Sensorn för krockkuddarna sitter mellan sätena och påverkas endast av extrem rörelse. Jag frågade Volvo-meken om detta och fick det svaret.

Fördelen med V70:n är att batteriet sitter där bak. Jag har haft radion monterad i den vänstra baljan bakom bakhjulet och kontrollpanel på instrumentbrädan. Fördeln är att det är nära både till batteri och antenn.

73 de Jan
 
http://www.fordemc.com/docs/download/Mobile_Radio_Guide.pdf

...Men det här vet den ansvarskännande sändareamatören redan.

Det är inte airbagsensorn som sitter mellan framstolarna, utan styrboxen för SRS. Den innehåller förutom själva elektroniken ett batteri med kondensatorer som skall klara av att tända airbags om bilens ordinarie batteri skadas vid en krock. Vad som är känsligt är själva tändarna som sitter i varje airbag. Kablaget dit är såvitt jag vet fortfarande tvinnat för att minimera risken för inducerad spänning till följd av en aktiv sändare i bilen. Vid varje tändare finns också ett filter, oftast en common mode choke integrerad i kontakten ("gristrynet").

Sensorer sitter fram i bilarna, samt (om de har hunnit med detta nu) i form av trycksensorer som känner ett ökat lufttryck i dörrarna (detta ger snabbare reaktion än en gravimeter))

Volvo testade radioinstallationer i sina bilar mycket genomgående. Jag vill minnas att man provade genom att använda ett transistoriserat 1kW slutsteg, dels genom att stå utanför och föra fältprobar kring bla. ratten under sändning. Detta för att åstadkomma ett "Worst Case".

Ett antal installationer gjordes, och oftast utgjordes de av en IC706'a monterad så att RF-enheten satt därbak vid reservhjulet. Antennkabeln drogs ut genom ett av hålen vid dragkroken, och en kortvågsantenn monterades i dragkroksfästet. Testerna gjordes dels för att utröna om amatörradion störde bilens funktioner, men även för att se om bilen störde amatörradion (!)

Volvos bilar blev i vart fall ganska noggrannt testade och undersökta. Jag vågar påstå att om man iakttar försiktighet och är noga med att jorda och hämta spänning så är Volvo en mycket bra bil att köra amatörradio från. Det gäller såväl den gamla P2-platformen (gamla S80/V70/S60) som de modernare Y286/285. (Dagens S80/V70)

Den som vill veta hur man testade när Volvo PV ägdes av Ford kan ladda ner detta dokument som beskriver tillvägagångssätt och gränsvärden.

http://www.fordemc.com/docs/download/EMC_CS_2009rev1.pdf

Förutom att beskriva själva testandet är det ett mycket bra dokument för den som vill sätta sig in i EMC för fordon. Ingen kioskvältare men det visar att man (faktiskt) tar det där med RF på allvar.
 
Hej,

Vill bara understryka det Ulf GXV säger. Jobbade på en biltillverkare i Vänertrakten med just airbagelektronikutveckling för ett antal år sedan. EMC-problematiken tas väldigt väl omhand där ett mycket brett frekvensområde som täcker allt från LF via amatörbanden på kortvåg vidare upp till mobiltelefonfrekvenser osv testas. Ingen biltillverkare vill riskera vådautlösta airbags.

/Kjell-Göran SM4GRP
 
Några huvudregeler som jag brukar rekommendera vid nyinstallation i bilar.

1. Använd ALDRIG chassit som återledare för ström, särskilt inte om det handlar om höga strömmar, en HF rigg kan dra 22 A. En VHF station 10 - 15 A. Chassit är en dålig ledare, tunnplåt, punktsvetsar och limmade plåtfogar. Dessutom främjar ström i tunnplåten oxidering (rostangrepp) då ju bilen går i saltvatten en stor del av året.
Detta betyder att man drar båda ledare direkt till batteriet, med en säkring vid pluspolen. På detta vis kommer minimalt med lisktröm att flyta i koaxens skärm.... Och den är ju knappast avsedd för likström
Cigtändarjackar är dåligt, duger i vissa fall inte ens till en kylbox (5 A) utan att smälta ner.. Genom att inte låta chassit vara ledare minskar man risken för störningar på annan eleketronik.

2. Kör man en radiostation med E-mark, dvs HF 100W, VHF 50 W och UHF 35 W så skall bilens eleketronik tåla detta. Men bara om installationen gjorts så som biltillverkaren anvisar. Något som inte verkar gå att får reda på... IC-706 och IC-7000 etc har E-mark. Trots att det är biltillverkarna som sätter E-mark-kraven.
Det tyx dock finnas stor marginal för detta i de flesta bilar.

3. Att använda kvartvågsantenner för VHF och UHF ger stora chassiströmmar, och dög förr då man körde 10 W, idag bör man använda antenner som inte kräver jordplan på så vis som en kvartvågspinne gör. Genom att inte låta chassit vara jordplan, med stora HF strömmar, minskar man risken för störningar på bilens elektronik.
Svårt att klara av vid HF antenn på bilen dock. Men med jordpunkt vid antennen, ex dragkroken kan det gå.

4. Idag alstar många bilars eleketronik kraftiga störningar, det går i viss mån att förebygga med ovanstående regler. Men kan ändå bli en besvikelse...


de
FPD
 
NDX VGQ

Har oxå en Avensis förvisso en -05, jag har använt 10amp uttaget med "ciggplugg" och med reducerad uteffekt från min FT-7800.
Ska kolla lite i helgen om hur man kommer åt det invändigt och återkommer.

Har oxå turen att ha en granne som jobbat med Toyota, han kan ha någon bra sätt att komma in.
 
Att jag inte rekommenderar cig uttag för mer än max 5 Amp beror på praktiska erfaringar.
Kylboxen drog omkring 4 - 5 A och plötsligt var bilen strömlös.
En säkring hade gått, ny säkring small direkt.
Opererade isär hela innanmätet på bilen i fält och kopplade lös den nendsmälta och kortslutna cigjacken, gjorde att jag kunde köra hem igen.
Dessutom ger cigjacken dålig återledning och chassiströmmar då den är jordad i näraste plåtskruv. Mycekt olämplig för radio.

de
Roy
 
Att jag inte rekommenderar cig uttag för mer än max 5 Amp beror på praktiska erfaringar.
Kylboxen drog omkring 4 - 5 A och plötsligt var bilen strömlös.
En säkring hade gått, ny säkring small direkt.
Opererade isär hela innanmätet på bilen i fält och kopplade lös den nendsmälta och kortslutna cigjacken, gjorde att jag kunde köra hem igen.
Dessutom ger cigjacken dålig återledning och chassiströmmar då den är jordad i näraste plåtskruv. Mycekt olämplig för radio.

de
Roy

Ja kylboxen drog 4-5A .. Men att "Cigguttaget" smälte och kortslöts beror troligtvis mer pga värmeutveckling i uttaget. Många ciggpluggar har mycket dålig passform och det blir därför en kraftig förlust i form av värme.

Vidare har de flesta "Cigguttagen" ingenting med just cigaretter att göra längre utan är ladduttag till mobiltelefon, gps och annan 12v utrustning.

Hade det varit så väl att dessa uttagen varit jordade i "närmste plåtskruv" så hade det inte varit så stort problem. Problemet är att de är jordade i närmsta JORDPUNKT. I denna jordpunkten jordas många andra funktioner. När sedan bilen får några år på nacken så kan hela jordskruven släppa och hela bunten med kablar lossna. Detta resulterar i att alla grejorna som skall vara jordade vid just denna punkten inte längre är kopplad i chassiet. Då kan antennkoaxen agera jord för betydligt mer än bara radion.

Nä följ rådet att dra kablar från batteriet ända till radion OCH gör en jordpunkt vid radion. Skulle ni mot förmodan inte dra minus hela så finns det ett par grundregler som inte är dumma att följa.

1. Jorda ALDRIG på befintlig jordskruv. Dessa är ofta pressade bultar eller skruvar och kan släppa eller bli försämrade med tiden.

2. Borra ett nytt fräscht hål på ett ställe där du kan sätta skruv med låsmutter och fjäderbricka på baksidan, slipa rent från färg på BÄGGE sidor på plåten. Undvik att borra i aluminium plåt om du kan !! Använd inte vanlig plåtskruv om du inte absolut måste. Skruv och låsmutter är att föredra.
Att se till att ha rent runt hål gäller givetvis också vid antennfästen !

3. Änvänd ringkabelsko (INTE TVINNAD KABEL) som pressas med rätt verktyg.

4. Smörj in med polfett eller liknade för att undvika oxidationer. Kolla över din installation nån gång då o då så att allt ser fräscht ut !

Har gjort installationer i ett par Avensis och aldrig haft bekymmer med dessa. Var dock försiktig med vart du placerar säkringarna som sitter på kabeln till radion. Många radio leverantörer envisas med att använda glassäkringar där hållaren är ett bockat plåtbleck som man trycker in säkringen i. Dessa sitter både på plus och minus. Problemet med dessa är att de kan börja småglappa och utveckla värme. Se till att de inte ligger under matta eller andra ställen där det kan komma fukta. För att inte att prata om att din radio kan beté sig mycket konstigt när spänningen sjunker 2-3 volt vid sändning. Säkringar med hållare på radioapparater är färskvara o bör bytas med jämna mellanrum. Har konstaterat att flatsäkringar håller bättre men inte är felfria !!

Lycka till med installationen !

// Freddy / SM7WDG
 
HF i bilen

Förr monterade jag alltid mina prylar i bilen själv. Med tanke på all datautrustning i dagens bilar låter jag proffsen utföra jobbet. Vi har en firma i Halmstad som monterar kommunikationsradio i alla typer av myndighetsfordon. Bilen jag har är en ny V70 och radion en IC7000. Antennen en Hustler på dragkroken. För 2/70 monterades en procom antenn just bakom den elektroniska antennen som sitter på taket. Jag har aldrig upplevt några störningar på elektroniken i denna bilen eller alla andra jag haft. Kan tillägga att det bruka att kosta runt 2000:- för att få jobbet proffsigt gjort. Då ingår ett mobilfäste för min Procom antenn samt snyggt fäste för ett delat montage av radion. Rekommenderas!
 
haha detta låter bekant.

jag löste ut båda krockuddarna med bilstereon. men inte med mina sändare. man borrar hål i torped väggen och lossar alla plasttrösklar på instegs listerna. och drar en 16mm ström kabel till bagaget. i bagaget sätter man då en kopplings dosa som är säkrad. då kan man dra ström därifrån till vad man nu vill ha ialaf jag som ljudbyggare i bilar. brukar göra så på detta sätt. då får man allt på ett ställe som slutsteg och massa annat skoj.

73 och lycka till.
 
Hur skapar du återledningen då, XUZ?
En minussladd i andra tröskeln?
För inte leder du väl liksröm i bilens chassi?
En dödssynd.
Limmade plåtfogar tunnplåt och EMC-skäl talar mot att använda plåten som återledare för stora strömmar.
Dessutom korrosionsaspekten. Järn, vatten, salt och ström = rost.

de
Roy
 
Hur skapar du återledningen då, XUZ?
En minussladd i andra tröskeln?
För inte leder du väl liksröm i bilens chassi?
En dödssynd.
Limmade plåtfogar tunnplåt och EMC-skäl talar mot att använda plåten som återledare för stora strömmar.
Dessutom korrosionsaspekten. Järn, vatten, salt och ström = rost.

de
Roy
minus alltid på höger sida och +matning på vänster sida av bilen. eller så skaffar man en jordfläta på biltema och fäster den i chassit på bilen och på jorden i ja vad man nu ska jorda för nått. men ta inte bort den befintliga jorden från batteriet och motorblocket. ett tips :)
 
Jag har precis skaffat ny firmabil, och döm om min förvåning när det stod i bilens manual rekommenderade placeringar för antenner (specifierat effekt/band) och två uttag på 30A under förarstolen...
 
Det är en Ford Transit. Kanske inget man köper privat, men det är kul att tillverkaren tom har angivit max effekt på olika band. En sida i manulen ägnas detta.
Jag har en Icom IC-2820 jag kör 2m och 70cm samt en Yaesu 857D jag kör HF med.
Jag hade samma grejjer i mim gamla SUV och märker stor skillnad på räckvid på Vhf i nya bilen.
Men nu har jag bättre antennplacering ifs (bättre jordplan, högre bil med större tak).

I alla andra avseenden är bilen imgen höjare :)
 
Det är en Ford Transit. Kanske inget man köper privat, men det är kul att tillverkaren tom har angivit max effekt på olika band. En sida i manulen ägnas detta.
Jag har en Icom IC-2820 jag kör 2m och 70cm samt en Yaesu 857D jag kör HF med.
Jag hade samma grejjer i mim gamla SUV och märker stor skillnad på räckvid på Vhf i nya bilen.
Men nu har jag bättre antennplacering ifs (bättre jordplan, högre bil med större tak).

I alla andra avseenden är bilen imgen höjare :)

haha klockrent.
 
Hej!

Det är läge att berätta hur jag gjorde i Avensisen.

Efter att fått prata med en av servicekillarna på Holmgrens i Jönköping en stund, så klarnade det hela rätt bra. Han berättade var genomföringen genom torpedplåten sitter och att det inte finns något annat alternativ än att gå direkt på batteriet. Dessutom skickade han senare, via vanlig post, över dokumentation om antennplacering och effekter.

Jag drog en svart plastslang med RK från torpedplåtshålet långt ned till höger till batteriet framme till vänster. Slangen gick bra att fästa i torpedplåten bakom motorn.

Tittar man i motorrummet är det bara ett tränat öga som ser att det finns ytterligare en svart slang.

Radion, Yaesu FT-8900, sitter på en platta under passagerarstolen och antennen är tillsvidare en magnetfotsantenn ovanför högra bakre passagerarplatsen.

73 de Jan
 
...Och så här blev det i min bil.
Apparaterna har jag monterat i ett gammalt värdeskåp som jag svetsat fast i inne i skåputrymmet på bilen då jag har rätt risiga erfarenheter av att ha kvar riggarna i bilen...

Fronterna sitter med magnet eller kardborrband på panelen...
 

Attachments

  • 20121102_145204.jpg
    20121102_145204.jpg
    95 KB · Views: 733
Last edited:
Hej!

Det är läge att berätta hur jag gjorde i Avensisen.

.....Dessutom skickade han senare, via vanlig post, över dokumentation om antennplacering och effekter.


73 de Jan

vad stod det i dokumentet ang. antennplacering och effekter ?
 
Back
Top