Amatörradio och bilkörning

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag läste i någon tråd att det körs telegrafi från bilen under körning..... Hur är detta möjligt?

Dagligen sker det oförklarliga olyckor, som gårdagens utanför Herrljunga där en bilist kör rakt fram i en T-korsning i hög fart och omkommer.
Blev 40 åringen sjuk eller var det mobiltelefonen som användes för sms?

Titt som tätt hamnar bilar i vajerräcket på 2:1 vägar, är det sms?

Jag har vägen som mitt arbetsområde och jag sitter relativt högt upp i en lastbilshytt, vilket ger insyn i bilar. Det sker de mest otroliga saker, det borstas tänder, läses, sms:as och fipplas med allt möjligt.

Dagligen ser jag bilister som rent ut skiter i vägregler, omkörningsförbud, hastigheter som är uppskruvade till en nivå som gemene man inte kan hantera.

Jag vill påstå att dagens förare är respektlösa och rent värdelösa som bilister.

Men detta gäller väl inte radioamatörer...........................
 
Hej Bosse!
Trevligt att det är någon mer än jag som reagerar!
Det som är tråkigt är att när man för detta på tal, så får man negativa reaktioner från omgivningen.
De säger så här, - "Sluta upp att reta upp dig på hur slarvigt dom kör, du mår bara dåligt själv av det"!

Jag gör allt vad jag kan för att inte bli uppretad när jag själv sitter vid ratten och jag har räddat många
farliga situationer tack vare att jag varit observant.
Om man tittar på Polisens redogörelser för händelserna i sitt eget län så förstår man att de har fullt upp med jobb.
Händelser - Aktuellt - polisen.se

Fast denna tråd passar väl bättre under "ÖVRIGT" ?
 
Last edited:
Jo jag vet att det flitigt förekommer, eller har förekommit Morse vid ratten.
Med manipulator på knäet och flitigt nycklande.
det måste var duktiga telegrafister, vilket i sig impar.
Men som alltid ett stort men.
Förmodligen livsfarligt att hänge sig åt annat än trafiken.

De som nämns som slarvar i trafiken, är inte bara farliga för sitt eget liv utan oss andra som kör perfekt.
Därför är det allas intresse hur folk gör.


En elloge till lastbilschaffisar som tydligen du SM6FPG är, till verklig proffesionalitet.
Inte mist skickligheten att manövrera, jag har i vinter sett virkestransporterna på små vägar, de klara att vända och backa med släp på vägar som man knappt kan gå på.

Däremot har vi en kategori yrkeschaufförer, TAXI, som alltid slarvar med blinkers, alltid skall fram först, alltid kör för fort, aldrig stänger av motorn trots tomgångskörningsförbud.

Jag har länge funderat på varför inte radioamatörer bygger sig handsfree grejer för att kunna bekvämt köra amatörradio???
det är bara originalmicken som gäller. Med en liten PTT-knapp på ratten och en svanhalsmik skulle allt bli säkrare.

De
SM4FPD



de
FPD
 
Min erfarenhet är att det inte är mer störande för bilkörningen att köra CW med bug från bilen än vilket samtal som helst! Däremot är det inte tillrådigt att hålla på och ratta stationen samtidigt som man kör, då det är distraherande i högsta grad! Nåväl, det torde väl numera falla under samma lag som nyligen stiftats för mobiltelefoner...

/Lasse
 
Hej alla!:)

För den som, liksom jag, är intresserad av milititärhistoria, finns det guldkorn även i TV. (usch va gula tänderna blev).
Nybyggda flygplan från 1:a världskriget med därtillhöriga simuleringar.
Det började enkelt:

-Först visuell rekognisering och sedan anmälan på marken.

-Sedan, skruvade man fast en telegrafinyckel på flygplansskrovets högra utsida.
Med hjälp av inbyggd Tx/Rx, kom önskade positioner till respektives sidas kännedom i realtid.

-Fotografin tog sedan överhanden.

-Sedan skruvades det på både bomber och granater på flygplanen, vilket definitivt skrev om världshistorien.

HaHe!
Hans
 
Vet att det här med bilkörning är ett oerhört känsligt ämne.

Många är de som anser sig kunna behärska sin bil i alla lägen, få vill acceptera att de brister i uppmärksamheten och kunskapen.

Tänk efter... ett samtal du haft på telefonen, minns du sträckan du kört under tiden?

Oftast uppkommer frågan efter samtalet, när passerade jag det, det har hänt mig många gånger, helt enkelt för att just samtalet tagit över uppmärksamheten.
Själv håller jag uppkomna samtal korta och jag sms:ar inte under färden, det kostar mig inte många minuter att köra till sidan och utföra messandet där.

Att släppa kontrollen på vad som händer på vägen för en kort stund kanske inte är så alarmerande om det inte händer något oförutsett, dock har beredskapen minskat och tidsfaktorn är extremt viktig.

Nåväl det var bara mina tankar kanske inget som skall behandlas i detta forum!

Vad flygplan från 1:a världskriget har med trafiken att göra har jag inte lyckats luska ut ännu!
 
Last edited:
Jag tycker inte att det låter särskilt klokt att köra CW från en bil i rörelse, förutsatt att man är förare, men jag kom att tänka på att vissa bilar har "paddlar" på ratten (för att växla eller nåt, har inget sånt i min bil). Sådana knappar skulle kanske gå att använda för CW med något lite minskad risk. Om inte annat vore det en kul grej att ha. :-)
 
Jag känner människor som kör CW så avslappnat och naturligt att det knappast är en större distraktion än att föra ett ordinärt samtal under färd.

ÅAS känner jag människor som inte kan köra säkert och lyssna på P3 samtidigt.

Det är nog högst individuellt.

Själv klarar jag inte ens av att ta emot CW stillasittande hemma med hörlurar, men SSB kör jag gärna från bilen.
Att ratta VFO tar ingen uppmärksamhet från bilkörningen om man har monterat radion rätt, jag tittar ju inte på displayen bara för att jag rattar runt, och då bilantennen är tämligen dålig på att utstråla mina wattar blir det mest stationer som är tokstarka i min ände för att ha någon chans.

Att ställa in Split medans man kör är för pyssligt, så jag ställer in det stillastående innan jag åker om jag vill köra någon som kör split, och jag lyckades faktiskt köra TO2TT på två band från bilen på väg till och från jobbet (jag har 8minuter enkel väg)
 
Dagens täta trafik och höga hastigheter kräver att man har all uppmärksamhet på trafiken.
Man kan inte jämföra biltätheten i Norrland med övriga landet.
Idag läser man dagligen om nerkörda mitträcken, stillastående fordon som blir påkörda bakifrån, personbilar kör av vägen och voltar, bilar kör in i hus vid sidan av vägen osv. Man undrar vad folk sysslar med samtidigt som de kör.
Att man inte är rädd om sig själv är en sak. Men att man samtidigt utsätter medtrafikanter för fara om man slarvar, det verkar inte att gå in hos alla.
En del människor klarar att göra annat samtidigt som de kör, men inte de flesta.
 
Back
Top