Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Persondatorn dröjde i 15 år efter min gymnasietid. Sedan har jag haft sådana som jobb i närmare 35 år. Det var roligt och intressant med dom första, men roligast nu! På den fronten längtar jag inte tillbaka, även om det är kul att påminnas.... För att förstå samtiden måste man ha kunskap om historien, sade min gamla lärare i historia och samhällskunskap...
Vi hade lite modernare datorer när jag gick i gymnasiet, en ABC-80. Hm, när jag tänker efter kanske "modern" inte är rätt ord...
Så först blev det Basic och Z80 assembler.
Möjligen skulle man kunna avge ett igenkänningens leende. Annars så har jag svårt att inse vad det är som skulle vara skrattretande eller "mossigt". Att tekniken har utvecklats och att vi idag har transcievrar med knappar, i stället för rattar och vred, är ju bara en följd av teknikens utveckling. Ofta är det kostnadsutvecklingen som styr, ofta inte till det bättre. Många av de äldre riggarna med rattar och vred kan nog vara minst lika bra som modenare riggar. Rattar och vred ger ofta en bättre "feeling". Verksamheten och de intressen som radioamatörerna har i sitt huvud har inte ändrat sig så speciellt mycket. Det som jag kan komma på som idag känns mossigt är packet radio. När jag lärde känna internet tyckte jag att det var packet radio på tråd.