Ampro 20 14 MHz mobilantenn - erfarenheter?

SM0TGU

Well-Known Member
Jag funderar på att testa en enkel vertikalantenn för 14 MHz på hustaket, som helst inte ska synas så mycket. Läser att många är nöjda med denna enkla antenn, såg även en video att någon satt den på en cykel och körde QSOn :)


Någon som testat den stationärt, och hur funkar den? Man måste såklart fixa ett jordplan på något sätt förstår jag.
 
Köp 2st och en dipol-mitt och montera dem horisontellt. Har provat det med bra resultat i förhållande till storlek och kostnad.
Inte min på bilden men du ser principen jag menar.

Namnlös.jpg
 
Jag har gjort precis som POP vilket gett ganska gott resultat. Mest på 17m SSB där bandet ändå är smalt.
 
På 80m har jag gjort likadant, fungerade över förväntan. Bättre än samma antenn på dragkroken. (inom Sverige). Ett mittfäste fixas lätt med lite aluminiumslöjd några 3/8x24 skruv och en avgasklämma.
 
På 14 MHz blir ju antennen ganska liten.
En kvartsvåg är omkring 5 meter.
Med en förlängningspole kan en pinne på några meter funka utmärkt.
Jag skulle köpa ett eller två metspön, de finns i 3 - 6 m längd exvis på Biltema.
Man lägger en tråd utmed sprötet, och kan linda en spole mitt på för att få resonans på 14 MHz.
Ett sådnt spröt liknar de som folk har med en rovfågel på, och att ha sådan verkar mer legeitimt än om sprötet är en antenn.....
Att förlänga 3 m metspö till att funka på 14 MHz, dvs bli elektriskt 5 meter är enkelt.
Det finns många onlineberäkningsprogram för ändamålet.
När programmet ger en induktans letar man fram et onlineporgram som beräknar induktans. Där då den del där man vill ha spolen används som spolstomme, man behöver då diametern och trådtyp.

Att sen göra en dipol med två lika spröt med två likadana spolar, är enkelt.
Att montera dem vertikalt med såpass korta spröt, 3 vardera blir ändå diskret på en balkong.

Två st 3 meter till 4 meters metspö som dipol matad med stege blir en möjlighet att stämma av på flera band, ex 10 - 28 MHz men kräver då en avtämmare med balanserad utgång.

SM4FPD
 
Tack @SM4FPD
Denna gång, i just detta ämne, är det dock Ampro 20 jag är intresserad av för att slippa göra något själv. Annars är det kul att bygga antenner, och jag har andra projekt på gång :)
Kul att läsa om ni som provat Ampro på olika sätt!
/Lars
 
Yes Göran, det är tanken, motviktstrådar på taket på något sätt. Funderar på att sätta en koaxswitch för att kunna välja antenn snabbt mellan den tänka Ampro som vertikal och min nuvarande EFHW som horisontell.
 
Som fotpedalen skriver så är det lätt att bygga själv och då kan du ta ut svängarna till det utrymmet du har.
Hur som helst så är ju Ampro billiga men funkar bra, och bättre blir det ju högre frekvens du tänkt dig att använda dem på.
De blir ju mer förkortade ju lägre frekvens du tänkt använda dem på så på 80m blir det väldigt kort och smalt men på 20m är den acceptabel i förhållande till längden. Har även sett de som byggt den med 4st som en yagi. De är ju så prisvärda så det går ju bra till en rimlig peng men kräver en rotor om det skall bli bra.
Namnlös.png
 
Jag funderar på att testa en enkel vertikalantenn för 14 MHz på hustaket, som helst inte ska synas så mycket. Läser att många är nöjda med denna enkla antenn, såg även en video att någon satt den på en cykel och körde QSOn :)


Någon som testat den stationärt, och hur funkar den? Man måste såklart fixa ett jordplan på något sätt förstår jag.
Tror det är en sån fast för 80m jag har. På bilen leade tråden loss från bottendelen. Ser ut precis som den där fast min är mässing utan ytbehandling i botten. Lödde om den vilket funka ett tag..sen släppte det igen.
Lödde om den ännu en gång o säkrade med en ful slangklämma.

Riggades sedan för skoj skull rätt i min 14m höga fackverksmast. Masten o staglinor agerar jord och den ’fungerade’ väl men är nedtagen nu.
 
Back
Top