Svischade förbi en annan tråd med lite diskussion om digitala vs analoga mätinstrument. Utan att vilja starta ett världskrig, tycker jag det kunde vara kul att höra församlingens åsikter i frågan, om det finns några.
Jag har haft två bilar med "digital" hastighetsvisning, En Citroën CX och en Toyota Prius. Den förstnämnda hade ju en analogt driven siffervisning, så den var ju egentligen inte "digital". Hursom är min bestående upplevelse, att jämfört med ett visarinstrument är den sortens hastighetsvisning fullständigt värdelös. För att säkerställa hur fort man kör, måste man fokusera på och faktiskt läsa siffrorna. Med ett vettigt visarinstrument ser man med ett kort ögonkast visarens vinkel och dessutom trenden, om visaren rör sig, utan att behöva göra ett noggrannare studium av mätaren. Analogt är bättre där, tycker jag. Att en digital mätare verkar vara mer "exakt" är ju rena bedrägeriet; hastighetsmätare på bilar får enligt lag aldrig visa för lite, så i princip alla bilar har en glädjemätare, oavsett digital eller analog visning. Vill du veta hur fort du faktistk kör, fråga GPS.
Spänning och ström och andra driftvärden, i driftsituationer: Kör man gamla elektriska dragfordon på en gammal järnväg behöver man hela tiden ha koll på spänning, strömuttag och bromssystemets lufttryck. Samma som ovan; man vill inte behöva starrbliga på ett sifferfönster för att veta om man har en luftläcka, att se en tydlig visare på en mätartavla i ögonvrån räcker och då behöver man inte släppa blicken från verkligheten längre än nödvändigt.
Frekvensen på ens TRX: Där föredrar jag digital visning. Med en hyfsat modern setup är visningen korrekt och då är det ("känns det") bättre att se siffrorna än att måtta på en skala.
Ovanstående är min upplevelse. Rätt eller fel finns nog inte här.
Jag har haft två bilar med "digital" hastighetsvisning, En Citroën CX och en Toyota Prius. Den förstnämnda hade ju en analogt driven siffervisning, så den var ju egentligen inte "digital". Hursom är min bestående upplevelse, att jämfört med ett visarinstrument är den sortens hastighetsvisning fullständigt värdelös. För att säkerställa hur fort man kör, måste man fokusera på och faktiskt läsa siffrorna. Med ett vettigt visarinstrument ser man med ett kort ögonkast visarens vinkel och dessutom trenden, om visaren rör sig, utan att behöva göra ett noggrannare studium av mätaren. Analogt är bättre där, tycker jag. Att en digital mätare verkar vara mer "exakt" är ju rena bedrägeriet; hastighetsmätare på bilar får enligt lag aldrig visa för lite, så i princip alla bilar har en glädjemätare, oavsett digital eller analog visning. Vill du veta hur fort du faktistk kör, fråga GPS.
Spänning och ström och andra driftvärden, i driftsituationer: Kör man gamla elektriska dragfordon på en gammal järnväg behöver man hela tiden ha koll på spänning, strömuttag och bromssystemets lufttryck. Samma som ovan; man vill inte behöva starrbliga på ett sifferfönster för att veta om man har en luftläcka, att se en tydlig visare på en mätartavla i ögonvrån räcker och då behöver man inte släppa blicken från verkligheten längre än nödvändigt.
Frekvensen på ens TRX: Där föredrar jag digital visning. Med en hyfsat modern setup är visningen korrekt och då är det ("känns det") bättre att se siffrorna än att måtta på en skala.
Ovanstående är min upplevelse. Rätt eller fel finns nog inte här.