För några år sedan hade jag en 1/4 vågsvertikal för 80m, bestående av några meter aluminiumrör i toppen på en björk samt FK 2,5 ner till marken och matningspunkten. Alltså ca 20 meter hög antenn. Jag hade lagt ut ca 10 stycken 20 meter långa radialer på marken samt ungefär lika många som var 10 meter långa.
För att köra den som en halvvågsvertikal på 7 MHz gjorde jag en parallellresonanskrets, enligt HWD:s vänstra ritning. Spolen var något mindre än en toarulle, med 16 varv tråd. Kondensatorn bestod av ett tunt dubbelsidigt kretskortslaminat av teflon, som jag klippte bort bitar av tills kretsen hamnade i resonans. Ett alternativ hade varit en vridkonding eller att klippa till en bit koax. 50 ohms uttag på spolen hittades vid ca 4 varv av 16. Detta tyder på att halvvågsvertikalen vid resonans hade en matningsimpedans på ca 800 ohm.
Strålningsresitansen är dock bara ca 60-70 ohm, alltså som en halvvågsdipol, varför det är viktigt att ha ett jordplan som inte har alltför hög förlustresitans.