Ändmatade Vertikaler

SM5KYH

Well-Known Member
Hej
Har en trämast som håller ena änden av 80/40-antennerna i luften.

Tänkte befolka den med flera vertikala halvvågsradiatorer för 17/15/12/10m som spänningsmatas av en parallellresonanskrets i botten via 2 varv linkkkopplad 50 Ohm.
16 varv på resonanskretsens spole ger 50*64=3200 Ohm matning på halvvågsradiatorerna vilket borde bli rätt ok anpassning.
"Kalla" sidan får ett par kvartsvågstrådar för aktuella band och koaxen förbinds inte med dem, bara resonanskretsen.

Tre 24V bilrelän tänker jag styra via koaxen med plusmatad, minusmatad eller AC-matad 24V på så sätt att resonanskretsens C ökas vartefter man vill byta band från 10m till 12 till 15 till 17m.

Nu till frågan:
Någon som gjort detta? Alltså att ha halvvågsantenner/element alltid inkopplade parallellt och så att säga anpassa (välja) genom att byta resonansfrekvens på parallellkretsen?

73 Lars

Jag har inte provat med sådan parallellmatning. Som avkoppling behövs inte kvartvågstrådar, det räcker med 5 % av våglängden på lägsta frekvensen. Använd ändå mantelströmsfilter där koaxen är ansluten.

Lennart

Jag hade tidigare omkoppling av mina bävrar med den metoden +/- AC och spänningslöst. Det blev ibland problem med krypströmmar. Det krävs inte mycket för att det ska höras i mottagaren. Jag föreslår en separat tråd för relämatningen.
Edit: Jag använder spänningsmatning (24 V DC) via koaxen till mina aktiva antenner 100 meter bort utan problem så du kan ju prova först.

Last edited:
Ett problem ligger i att de parallella dipolerna kommer att interagera, så att
den effektiva radien på elementen blir stor och resonanspunkterna kommer därför
inte heller att hamna där man förväntar sig. Ett antal halvvågsresonanser och ett par kvartsvågsparasitresonanser kommer att uppträda.

Dessutom blir beloppet av matningsimpedansen betydligt lägre än för en ensam dipol på de ställen där impedansen blir rent reell.

Räkna med att behöva ändra längderna på dipolerna åtskilligt innan resonanserna hamnar på önskade ställen.

En tråd med spärrkretsar för 10, 12 och 15 m skulle förenkla inkopplingen. Cushcrafts halvvågsvertikal R5 fungerar så, med en bredbandig un-un transformeras till ca 1 kohm.

Lennart

Tack för svaren. Slutsatsen torde bli att det inte spelar nån större roll om radiatorerna är inkopplade fysiskt eller ej eftersom de kommer att koppla till varandra ändå.
Som monobandare enkel men betydligt trickigare med flera band. Stryker nog 12 m ur tankarna men gör ett försök med 17, 15 och 10 m.
Inga traps känns ändå enklast men kan ju vara ett alternativ.

K-A, vågar du dej på en gissning om lämplig varvtalsomsättning med dessa tre radiatorer?
2:12?

En grov uppskattning är att beloppet på matningsimpedansen inte kommer att överskrida
1000 ohm. Det blir nödvändigt att undersöka vilka kombinationer av längder som
ger de mest "städade" uppträdandet av impedanskurvan.

Kan bli intressant det här experimentet.
Får börja med 2:8 i omsättning så får vi se. Tack för inputs.

För "några år sedan" labbade jag med fasade vertikaler på två band för portabelt bruk, dels för att försöka styra loberna, och även kunna få viss "multiband" funktion på kortvåg. Mycket räknande blev det, men sällan stämde resultaten, troligen på att jag inte hade koll så samverkande parametrar etc. Sammanfattningsvis blev det mer förvirrande än klargörande...

... men efter jag några år senare lekt lite med en Nano-VNA bestämde jag mig för att upprepa några av de kopplingar som jag tidigare inte fick kontroll på. Jag noterar att med "rätt" inställd VNA blev det en helt annan genomlysning av hur olika parametrar samverkar och/eller motverkar varandra. En vettig grafisk presentation gav en mycket tydlig beskrivning om vad som händer.

Små batterimatade instrument är mycket praktiska vid antennlabbande verksamhet. :cool:

Små batterimatade instrument är mycket praktiska vid antennlabbande verksamhet. :cool:

Ja även om man vill så är ju inte typ en HP 8753a så himla lämpad att dra omkring med i fält, eller i masten heller för den delen. :D.

Ja även om man vill så är ju inte typ en HP 8753a så himla lämpad att dra omkring med i fält, eller i masten heller för den delen. :D.
Inte heller är det alldeles säkert att koppla in en större antenn då dess samplers kan tycka lite illa om det... Har testat...

Upptäckt nr1 i testandet. 2:16 i varvtalsomsättning provat mot 3k2 motstånd. Att ha de två varven link på ena änden gav dåååligt resultat aldrig bättre SWR än 2. Mitt utanpå den större spolen ska linken placeras. Då fungerar impedansomsättningen idealiskt, mitt i prick i smithdiagrammet i 8752an.
Ca 400 kHz användbar bandbredd med avslutande 3k2 i stället för radiator.

Back