Androidappar för amatörradio

SM7HPD

Well-Known Member
Hej alla!
Jag pendlar 3 timmar dagligen, en möjlighet att mha smartphone, surfa igenom internet med alla bloggar, nyheter m.m. Detta frigör kvällstid.

Det finns gott om appar för androidtelefoner för oss radioamatörer.
Listar lite av vad som finns just idag.
En del, fungerar bara på anglosaksiska marknader.
Men, de kan trots allt vara en inspiration till ett europeiskt nyskapande.
73 de SM7HPD

-Morce Trainer light.
-Morse Trainer. Även skiljetecken ingår. Kostar några eu. Ingen åäö.
-Ham Exam.
-QSL Mobile Ham Radio.
-Ham Radio.
-Ham Radio Terminology.
-HamSatDroid.
-Ham.
-DX Cluster.
-Signals.
-EchoLink Finder.
-Lat Long Calc.
-QTH Locator.
-International Code of Signals.
-Amateur Radio Call Log.
-IRLP Finder.
-Grid Locator.
-HamLog.
-HFBeacon.
-Lat Long Calc Pro.
-NCDXF Beacon.
-QTH Locator.
-AE Morse Code Tutor.
-GridLocator Donation.
-QTH LocatorDroid.
-Amateur Radio Exams.
-QSY.
-QTH Locator Widget.
-Scanner Radio.
-Scanner Radio Pro.
-space junk.
-EchoLink.
-IScanner.
-Ham Radio Study.
-Amateur radio Callsign DB.
-M3OYQ`s Repeater Range.
-Repeater.
-HRSVKS.
-NKCCluster.
 
har i min Iphone lagt in:
IRTTY
Morse-it
Ham
BeaconAid
QuickQRZ

finns även väldigt många "studera inför cert" appar.
 
Eftersom jag går till fots till jobbet på 20 min. så har jag inte hunnit hitta fler än dessa till iPhone:

QTH
Ham Square
Hamlog
Morse-it
MorseTrainer
CWSpeed
Ham DX Cluster
EchoLink
Ham Logger
Beacon Aid HF
iAPRS
Transmission Line Calc
Packet Pad
iRFC (Smithdiagram)
iProp (Vågutbredningskalkulator)
i-PSK31
Ham (soldata)
HamSat
Ham i Am
 
MacLoggerDX HD släpptes för iPad idag och finns på iTunes.
Jag kör Mac versionen, och den är klockren, och hade jag en iPad så hade programmet varit en självklar följeslagare...

Är man intresserad av amatörradioprogram till iPad och/eller iPhone så är det enklaste att söka på "hamradio" och "amatörradio" i iTunes så dyker alla *taggade program upp.

//Christopher
 
Det är Appstore man söker i på en iPhone. MacLoggerDX finns inte som app.
Ja det är ett bra tips att söka på "Ham". Då kommer det mesta fram, men det finns en del radiogottis som inte är taggat som "ham".
 
Det är Appstore man söker i på en iPhone. MacLoggerDX finns inte som app.
Ja det är ett bra tips att söka på "Ham". Då kommer det mesta fram, men det finns en del radiogottis som inte är taggat som "ham".

Japp du har helt rätt, men man kan ju börja med "Ham"... Jag uttryckte mig nog lite oklart, då man sitter vid sin dator, och har iTunes igång, så kan man via Appstore i iTunes surfa runt bland apparna...

Trevlig helg och God jagdt på banden ! ;-)

// Christopher
 
R-finder använder telefonens gps för att hitta repeter som är närmast eller inom ett ett område du bestämmer. Kostar en liten slant men bra att ha om man åker runt mycket.
 
Hej.

Jeg har installeret VUFTRACKER på min Android telefon.
Men jeg kan ikke indtaste ord i password settings. Kun tal.

Varför mon ?

Lösenordet till APRS-IS-nätet består enbart av siffror.

Jag kan dessvärre inte hjälpa dig om du saknar lösenord, mitt förslag är att du laddar hem någon annan APRS-IS-klient som har den tjänsten och begär ett lösenord den vägen. Detta lösenord kan du sedan använda i VUF-Tracker.

73 de SM6VUF
 
Är det någon som känner till om det finns en SDR-app för Android? Jag har inte hittat någon i Playbutiken
Jag såg en youtubefilm (som jag inte hittar nu) där man stoppat in en sådan app i en ipad och man lyssnade både på ssb och cw via sdrappen i ipad..
Tore
 
SA0BUX, det var min telefon du länkade till. :) Det går fint att bara installera Android-klienten och testa de servrar som delas ut publikt. Te.x. har jag två stycken på listan: http://qtradio.napan.ca/qtradio/qtradio.pl

Om någon behöver hjälp med installation av server eller klient av ghpsdr3-alex så säg till, så hjälper jag er.

Eric
 
SA0BUX, det var min telefon du länkade till. :) Det går fint att bara installera Android-klienten och testa de servrar som delas ut publikt. Te.x. har jag två stycken på listan: http://qtradio.napan.ca/qtradio/qtradio.pl

Om någon behöver hjälp med installation av server eller klient av ghpsdr3-alex så säg till, så hjälper jag er.

Eric

Testade just en av klienterna på min Sony Xperia S och det verkar funka.

Ligger inte din rx lite snett ? ( typ 600 Hz lågt )

Skall testa någon gång att köra min sdr-iq eller pm-sdr via servern.

Den går väl inte under windows utan bara Linux ?

Mvh Lars
 
Jo, det stämmer att den låg snett (nu är den stängd för sommaren). Det stämmer även att servern går under Linux, men det kan man ju lägga på ett USB-minne så behöver det inte vara så stor affär att dra igång det.

Eric

Ligger inte din rx lite snett ? ( typ 600 Hz lågt )
Skall testa någon gång att köra min sdr-iq eller pm-sdr via servern.
Den går väl inte under windows utan bara Linux ?
 
Oscilloscope för Android?

Någon som har sett till en app med oscilloscope där man KAN ställa in sveptid samt amplitud?
 
Back
Top