Ang bärbara stationer

Pe4r

Member
Vad pratar man om för frekvenser då det gäller de handhållna apparaterna och vilken täckning har jag med en 2-4dm antenn på en sådan?

Jag har för mig att ju lägre frekvens, desto längre räckvidd.

Ett "billigt" kommunikationssätt mellan 2 personer som kanske finns 5 mil från varann?
 
Vad pratar man om för frekvenser då det gäller de handhållna apparaterna och vilken täckning har jag med en 2-4dm antenn på en sådan?

Jag har för mig att ju lägre frekvens, desto längre räckvidd.

Ett "billigt" kommunikationssätt mellan 2 personer som kanske finns 5 mil från varann?

Hej,

Jag förutsätter att du menar licensierad trafik?.

Det absolut billigaste och effektivaste är en 145mhz handapparat för att köra via någon repeater. Begagnad apparat är väldigt liten kostnad och en yttre antenn behöver inte vara särskilt utrymmeskrävande. Går vi till 10M eller 80M så blir det betydligt större anordningar.

Lycka till, Håkan SM7WSJ

PS: som lite info så har jag varit uppe på en liten höjd med fri sikt och kört repeatrar på 70km avstånd med min handapparat. Jag använder då bara originalantenn för rättvisans skull. (normala vågutbredningsförutsättningar.)

mvh Håkan SM7WSJ
 
Hej och välkommen till forumet och hobbyn!

Min första fråga är om du redan är radioamatör eller inte?

Om du inte är radioamatör så kommer du ha problem med att nå 5 mil med de licinsfria alternativ som finns. D v s PR-radio (27 MHz) eller PMR (typ clas ohlsson walkie talkie).

Bästa sättet att nå 5 mil är nog - precis som Håkan skriver - via relä-station. (Repeater)

Relä-stationer finns på bl a 145 och 434 MHz. De har lång räckvidd även med handapparat.
Kravet för att få nyttja dessa är att du är radioamatör.
Mer info om detta finns på SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Begagnade handapparater kostar inte speciellt mycket, om man kan tänka sig en lite äldre (större, tyngre) apparat. Välkända märken är icom, kenwwod, yaesu och alinco.

Som radioamatör får du också köra kortvåg, 1 - 30 MHz. Det är som sagts tidigare lite mer skrymmande och inte fullt så bärbart. Men å andra sidan kan du då nå betydligt längre än 5 mil.

Ställ gärna flera frågor. "Den som inget frågar får inget veta".

73 SM0RVV
 
Vad är det för skillnad på scanner. nu och detta forum?

Där blir man utskrattad och här möts man av vuxet folk :p

nej ni jag pratar inte om licensfritt, jag pratar äkta amatörradio typ bärbara handjagare med 30 cm pinne eller liknande.

Ser fram emot certet men jag kommer att behöva extrastöd för att kunna ta mig igenom det, ska först försöka få upp en rigg så jag kan ratta och avlyssna, tills jag fått den möjligheten får jag nöja med med globaltuner.com


Vad kan man komma upp i om man kommunicerar apparat--apparat utan repeater och sådant?

Når man 5 mil?

D.v.s. jag sittar 2,5 mil utanför stan norrut o kompisen 2,5 mil utanför stan söder?

Som exempel?
 
Hej Per,

Tyvärr är det svårt att få den räckvidd som du efterfrågar med handjagare och gummipinne. Jordens krökning och vågutbredningen på t.ex. 145 MHz sätter effektivt stopp. Radiovågorna på så höga frekvenser uppför sig, klart förenklat, som en ljusstråle. Dom går bara rakt fram och vidare ut i rymden. För att nå över ett par kilometer behövs höjd. Antingen genom att du förflyttar dig och radion upp på en höjd eller att du kopplar på en yttre antenn som placeras högt (10 meter i var ände kanske). Eller att man som tidigare nämts använder en reperater som då oftast står högt.

Så svaret på din fråga: hur långt når man direkt apparat till apparat?
Blir ett lite svävande svar, det beror nämligen på vad du har för terräng mellan dig och din kompis. Är ni i skåne (platt som en pannkaka :) ) kanske ni kan etablera kontakt på en mils avstånd eller så. Är ni bland berg och dalar minskar avstånden betydligt om ni får en höjd mellan er.

Hoppas att det besvarar dina funderingar på räckvidder. Är något oklart eller om du vill fråga om något annat är det bara fråga på. Här på HAM.SE finns förutom vanliga radioamatörer som jag själv även experter som jobbar proffisionellt med radio.
 
Det är som Uffe säger mycket svårt att uttala sig om räckvidden mellan två handapparater på 144 MHz. Erfarenhetsmässigt så får man en räckvidd över "platt mark" på maximalt ett par-tre km, men detta kan variera högst betydligt beroende på terrängen och ev. omgivande bebyggelse.

Ifall det är helt fri sikt mellan apparaterna så får man vad som kallas "radiooptisk utbredning" och då bestäms räckvidden av spridningen av radiosignalerna, och en räckvidd av många 10-tals km går att åstadkomma.

Det finns program för att räkna ut sådant, men dessa gör ganska "idealiserade" antaganden, och då blir felmarginalen mot verkligheten ganska stor.

En av anledningarna till att t.ex. basstationer för mobiltelefon och repeatrar gärna sitter högt är att då kommer allt mindre av markens "skrovlighet" och vegetation att finnas i radiovågornas väg till mobilstationen, och då blir förbindelserna mer stabila och förutsägbara.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej och tack för era svar, såg att jag råkat starta 2 trådar i samma ämnde, lite fel det.

Men men, jag sk aläsa igenom de svar jag fått och kolla den eller dom länkar jag fått o forska vidare, har jag tar kommer jag igång med läsandet också, jag har träffat en gammal vän som verkar vara amatör, väldigt teknisk kunnig kille som säkert har lite prylar som mankan lära sig.
 
Ett exempel: Jag har kört PMR 446 MHz mellan Hovs Hallar på Bjärehalvön och en liten höjd utanför Falkenberg med gott resultat. Små gummiantenner och en maxeffekt av 0,5 W nådde här alltså strax över 5 mil. Det var fri sikt över öppet vatten.
Samma apparater når ett par kilometer i normal villabebyggelse.

SA6APZ
 
Back
Top