Angående "att välja sida"

SM3BDZ

Well-Known Member
Jag har valt sida.

Den årsavgift som jag inbetalade till SSA i höstas, blir den sista från mig! Detta då jag finner att jag inte längre har något gemensamt med SSA:s intressen - och de inte med mina.

Rubriken syftar på SA0AND:s inlagor och motioner. Dessa och SSA:s sätt att hantera medlemmarna och de frågor som påverkar oss, fäller avgörandet. Såna här rörelser och strömningar vill jag överhuvudtaget inte ha något att göra med.

Amatörradion kommer jag dock att fortsätta att försvara och idka, på det sätt jag trivs med och med de gelikar jag har i detta. För mig räcker det mer än väl! ;)

73/Lasse
 
Last edited:
Jag ser fram mot många trevliga QSO på banden Lasse!

Ett ställningstagande enligt ovan är logiskt under rådande omständigheter och kanske blir en väckarklocka för andra inom vår gemenskap.

Radioamatörer kommer vi alltid vara och jag tror inte vi kommer göra mindre nytta för hobbyn oavsett medlemskap eller ej.

73 de Mats LRR
 
Nej, vad tråkigt, tänker jag. Fast självklart ska alla göra som de känner!

Nu har SSA:s medlemmar beslutat att motion nr 1 skulle tillstyrkas. Den handlade om att alla ska kunna veta var SSA står i frågor som rör kunskapsproven mm. I stort sett ett beslut att fortsätta med samma policy som tidigare. Inte så dramatiskt, egentligen.

Motion nr 2 avslogs. Den handlade om att skärpa till praxis ndg uteslutning av medlemmar som motarbetar SSA:s beslut. Bra att den motionen avslogs, tycker jag. Ingen förändring här heller.

Jag tycker inte det finns bara två sidor. Och jag tycker det är synd att vi inte kan hålla ihop som radioamatörer, även om det finns olika uppfattningar i en del frågor. Kanske är den otrevliga och destruktiva stämningen på våra internetfora ett väl så stort hot mot amatörradions fortlevnad, som kravnivån för att bli radioamatör. De som är nyfikna på vad amatörradio är, och vad en radioamatör är, och går på våra fora kan nog tänkas få en tankeställare om det är något man vill bli en del av.

Med vänlig hälsning
Sture
 
Jag kan bara relatera till det här forumet och här förs debatten vad jag
kan avgöra den mesta av tiden i ganska saklig ton.

Att det som sker diskuteras öppet är väl ett tecken på att det fortarande
finns demokrati och att alla åsikter tas upp och diskuteras. Det kan väl
inte vara stötande eller skrämmande?
 
SA5A skrev:
"Nej, vad tråkigt, tänker jag. Fast självklart ska alla göra som de känner! "


Sture,

efter drygt 40 års medlemskap, med avbrott ett par år i början av 2000-talet, (när SSA aktivt verkade för att avskaffa kravet på morsetelegrafi) är det inte med glädje jag lämnar föreningen, utan mer en bedrövelse att konstatera att vi fjärmat oss allt mer från varandra, eller åtminstone SSA från mig och mina värderingar.

Likafullt kan jag, för min egen del, inte agera på något annat sätt.

/Lasse
 
Last edited:
Det blev åtminstone avslag på motion nr 2, ett sundhetstecken trots allt.
Den föreslagna vägen med förenklad och godtycklig uteslutning av oliktänkande
var ju ett skrämmande exempel på vansinnigheter och doftade polisstat långan väg.

Att Lasse med flera nu tar sin mats ur skolan är ett fullt förståeligt val.

Att man som skribent här och på andra forum deklarerar sin syn och sina
ståndpunkter öppet utan hycklerier är endast av godo och visar på att
man besitter en rak ryggrad !
 
Jag förstår, Lars-Åke. Inget klander för det val du gör.
Vi har nu sett en tid av politisering. Jag funderar lite över vad som kommer att hända med amatörradiorörelsen framöver. Kommer det att växa fram fler frågor där åsikterna är väldigt olika eller motsatta, t.ex för eller emot contest, och kommer det att innebära att det bildas fler alternativa nischföreningar? En slags partipolitisk konfrontation? Handla ogillandet av SSA mest om ställningstaganden i sakfrågor eller om hur en förening drivs ndg takhöjd och öppenhet? Och vilka möjligheter finns att hålla ihop under ett tak och vara en samlad kraft, t.ex ndg EMC och en del andra frågor? Ursäkta kapningen, och de något spretiga tankegångarna ....
Sture
 
Jag valde att hoppa av SSA när det framkom att en orimligt stor del av medlemsavgiften gick till styrelsemöten. Tydligen handlade det om en hotellweekend i månaden för styrelsen (Detta var nog i början på 90-talet). Syftet med föreningen verkade mest vara ett finansiera denna verksamhet.
Det har naturligtvis hänt mycket sedan dess, men inget som motiverat att jag skulle bli medlem igen. Medlemsavgiften är väldigt hög och man verkar inte få någon valuta för den (QTC intresserar mig inte, och jag vill inte skicka vykort).

Jag tror inte att det finns någon risk att det skulle bildas grupperingar som skulle strida mot varandra bara för detta. Det gemensamma intresset är nog större än motsättningarna.
 
SA5A skrev; "Jag funderar lite över vad som kommer att hända med amatörradiorörelsen framöver. Kommer det att växa fram fler frågor där åsikterna är väldigt olika eller motsatta, t.ex för eller emot contest, och kommer det att innebära att det bildas fler alternativa nischföreningar?"

Det är bra att fundera. Det håller hjärncellerna igång Sture. :)

Min gissning är att den värsta turbulensen nu är över och att det lugnar ner sig några dB när PTS frisläpper den nya provfrågebanken. Eftersom PTS fick utpekat ansvar för amatörradio per den 1 juli 2011 så har man också fått krav på sig att utöva tillsyn över de organisationer som fått delegation att examinera, utfärda amatörradiocertifikat samt tilldela anropssignaler. PTS har redan kört en sådan tillsynsrunda förra året och jag kan bara konstatera att de krav man ställer på dokumentation och ordning och reda i papperna är minsann inte låga. ESR kom billigt undan genom att "nolltaxera" detta året då ju verksamheten inte ännu kunnat påbörjats. SSA fick enligt min bedömning jobba hårt för att uppfylla tillsynskraven.

Så om nu SSA följer de regler PTS bestämt skall gälla så torde det inte vara några problem på den punkten i alla fall. ESR ser inga problem då PTS linje ju sammanfaller i det närmaste perfekt med ESR:s linje eller de önskemål vi haft i saken.

Ev kan det bli livliga diskussioner om huruvida ett instegscertifikat bör införas eller ej. På den punkten har ju SSA Årsmöte den gångna helgen antagit SA0AND:s motion nr 1 som innebär att att SSA nu fått Årsmötets uppdrag att verka för att behålla nuvarande läge med ett certifikatsprov med en kravnivå som internationellt ligger på motsvarande Novis-nivå men i Sverige ändå skall ge ett HAREC, den högsta klassen. Så det innebär kanske fortsatt konfrontation mot PTS, i alla fall tills dess den nya provfrågebanken kommer ut och PTS gör klart vad som gäller.

ESR har å sin sida allt sedan föreningens bildande 2003 föreslagit att de svenska kraven bör harmoniseras med de övriga CEPT-ländernas och att det bör införas ett instegscertifikat för att underlätta för ungdomar att komma in i hobbyn. De ståndpunkterna har nu satts på pränt i ett måldokument och som förhoppningsvis kommer att kunna antas på ESR Årsmöte den 12 april. Om så blir fallet så blir det tydligt vad de olika föreningarna står för och vill verka för. Bra tycker jag. Motionären SA0AND anser att alla nu måste välja sida, SSA eller ESR. Vissa har redan gjort det...

PTS på sin kant har för c:a två år sedan initierat en översyn av kompetenskraven och provfrågebanken. Detta arbete pågår f n i PTS regi helt utan möjlighet för SSA, ESR och FRO att påverka resultatet efter det att SSA kom på kant med PTS så till den milda grad att samarbetet i Samverkansgruppen havererade och fick avslutas. PTS såg sig nödgade att ta över arbetet själva för att få det klart. Sett i backspegeln var det kanske "bra" eftersom det nu blir PTS i egenskap av myndighet som ensam kommer att ta fram den nya provfrågebanken och lägga nivån och omfattningen så att den av myndigheten kan anses överensstämma med kompetenskraven som specificerats i undantagsbestämmelserna.

Som sagt, det kan nog bli en del diskussioner om instegscertifikatets vara eller icke vara men om man som ESR gjort antar att den nya breddade provfrågebanken som PTS kommer att släppa ut i praktiken innebär att proven blir mer omfattande och kräver längre kurser och mer att lära sig så blir instegscertifikatet också relevant att lobba för. Alternativet som SSA Årsmöte beslutade om den 5 april är ju att hålla fast vi en enda certifikatsklass och det blir då svårare att få logiken att gå ihop. Å andra sidan så kan ju någon driftig SSA-medlem lämna in en motion till SSA Årsmöte 2015 och begära att nuvarande årsmötesbeslut upphävs så att SSA och ESR tillsammans kan lobba hos PTS för att få infört ett instegscertifikat i avsikt att underlätta för ungdomar att komma in i hobbyn. Ungefär så kan man resonera. Vi se vad som händer. Ingen vet men det är inte fel att vara förberedd.

I övrigt existerar väl nischer inom hobbyn redan i form av contestgäng och intressegrupper i mer eller mindre organiserad form. Det är en sund utveckling tycker jag och tanken på att samla allt och alla under ett och samma tak är förlegad. Avknoppning förekommer ju överallt i samhället och ur knopparna växer nya friska företag och föreningar fram som kan koncentrera sig på sina kärnverksamheter och öka verkningsgraden i arbetet och utbytet.

Kan man sedan från den stora föreningen som tror sig ha vetorätt i alla frågor tåla att det bildas andra föreningar utan att se dessa som farliga konkurrenter och hemska fiender så finns alla möjligheter till samarbeten där båda parterna får ett mervärde av samarbetet s k win-win....
 
Last edited:
Tänkvärd analys av Bengt EQL.

I synnerhet det som berör årsmötets (de facto hela SSA:s medlemskårs) bifall av motion #1,

SSA och dess medlemmar har nu kontraproduktivt pinkat in sig i ett principiellt hörn som i verkligheten kommer bli svår att hantera. PTS kommer med största sannolikhet ordentligt skärpa kraven på provfrågorna. Nya personer som ska gå igenom provprocessen kommer få studera hårdare och längre för att klara av provet. Ungdomar och andra personer med lägre baskompetens kommer få det svårare.

SSA har låst sig vid en licensnivå i och med bifallet av motion nummer 1 - samt att de nu fastställt att det är grundskolenivå som ska räcka för att få HAREC-licens.

Om man inte bifallit denna urbota dumma motion hade SSA haft flexibilitet att korrigera sitt ställningstagande om en (1) licensnivå och i efterhand erkänna att detta med facit på hand försvårat för många att bli amatörer med de nya provfrågorna. Då hade man kunnat göra en pudel och pedagogiskt kunnat förklara att införande av en instegslicens görs med syfte ett åtminstone få in amatörer i hobbyn.

Det ska bli mycket intressant att se hur debatten kommer låta inom SSA då det går upp för medlemmarna vad bifallet av motion 1 egentligen innebär...

Konfrontation med PTS vad gällande provfrågenivån är mycket sannolik. Konfrontation med blivande amatörer som då inser realiteten av SSA:s beslut att principiellt utesluta en instegslicens kommer som ett brev på posten - eller så blir PR-radion vinnare. Där kan man i alla fall vara social och prata med polarna utan några som helst krav på kompetens.

Den slutsats åtminstone jag gör är att Sveriges radioamatörer har dragit en STOR nitlott i och med årsmötets bifall av den kunskapsskygga motionen som AND är pappa till! Resultatet av omröstningen visar också med FULL TYDLIGHET att folk som röstade inte känner till det internationella CEPT/HAREC-samarbetets grundidé och de konsekvenser som följer med i det internationella samarbetet. Naivt har medlemmarna röstat stick i stäv mot de internationella konventioner som finns och man har placerat SSA på en exponerad piedestal där föreningen ifrågasätter om HAREC och dess kompetensnivä är den rätta för amatörradio internationell sett.

Time will tell :)

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Sture, kan det vara så att SSA egentligen aldrig anpassat sig till Internet.
Visst man använder sin hemsida för att "pusha" information.

Men just möjligheten att ha en direkt kommunikation med medlemmarna
via forum verkar kantra gång efter annan - kanske det sitter i väggarna
denna heriarkiska struktur, där styrelsens tyckande är absolut och inte
får/kan ifrågasättas?

Det kan vara en av anledningarna till att ESR uppstått och att det förs
en så livlig debatt här på ham.se.

Kan det vara så att vad du ser är den nya stilen som radioamatörer kommer
att organisera sig i framtiden och den gamla kolossen SSA kommer att
tyna bort?
 
Last edited:
Oavsett allting annat, så är SSA en förening. Inget annat.

SSA kan ta beslut på olika stämmor och möten om vad dom vill, till och med att solen hädanefter skall gå upp i väster.

Det är myndigheten, PTS, som bestämmer utan att ens behöva fråga SSA likt förbaskat . Utan undantag !

Om dom säger att kravet för certifikat är lila slips och hängslen så är det detta som gäller !!!
 
Kan tillägga att under röstningen för motion nr 1 så fanns det endast två alternativ att rösta för.

Bifalla motionen eller anta styrelsens svar.

Ett alternativ att rösta för avslag av motionen fanns inte. Därav ett antal icke-röstande.
Vid uppmaning att även ta med ett alternativ för avslag kom det tillbaka ett klart och tydligt nej.
 
På 60 och 70-talet, var det alltid avslag på nästan alla motioner om jag minns rätt. Trodde de hade en stämpel: AVSLAG. OK i många fall motiverat.
Men blir mycket förvånad att man tydligen helt frångått alternativet.
Ja, tack för infot i alla fall..
73 / Uffe
 
Vi kan nog med stor sannolikhet anta att det inte var slumpen som gjorde att den styrelselojale (och ständige?) mötesordföranden valde att ta bort alternativet "avslå"....

Den som har mötesordförandeklubban har stor möjlighet att styra det till hur styrelsen (eller han själv) eller båda önskar det gynnsamt...

73 de LRR, Mats
 
BGA skrev; "Ett alternativ att rösta för avslag av motionen fanns inte. Därav ett antal icke-röstande. Vid uppmaning att även ta med ett alternativ för avslag kom det tillbaka ett klart och tydligt nej."

Jag funderade också lite på detta och varför man egentligen gjorde skillnad på propositionsordningen på motion 1 och 2.

Propositionsordning – Wikipedia

För motion 1 fanns ju egentligen bara två "JA" förstått så att styrelsens förslag att anse motionen besvarad motiverades med att styrelsen klargör att man arbetat i linje med motionen. "Styrelsen har i arbetet med provfrågorna, inom ramen för PTS provfrågegrupp i huvudsak agerat utifrån de ståndpunkter som motionären föreslår....... Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar att anse motionen besvarad."

Röstningen utföll med 62 för motionärens förslag och 38 för styrelsens förslag. C:a 30 avstod att rösta.

För motion 2 kommenterade styrelsen så här; "Styrelsen anser inte det lämpligt att nu föreslå årsmötet någon ny tillämpning av uteslutningsparagrafen. Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar att anse motionen besvarad."

För motion 2 stod frågan mellan att tillstyrka eller avslå trots att styrelsen även där ansåg motionen besvarad. Det känns som om styrelsen tillsammans med mötesordf var mån om att motion 1 kunde tillstyrkas på det ena eller andra sättet och motion 2 avslås helt. Förmodligen helt OK mötestekniskt.

I övrigt tycker jag att det var väldigt bra att Årsmötet tillstyrkte motion 1 då det ju nu inte längre råder något tvivel om vilken linje SSA arbetat och arbetar för. Dock tycker jag att beslutet i sig var mycket dåligt för SSA med tanke på att det defacto går emot PTS intentioner och samtidigt begränsar styrelsens handlingsutrymme att följa vad PTS redan bestämt. Årsmötet har gett SSA i uppdrag att fortsätta att motarbeta PTS samtidigt som styrelsens yttrande innehåller en gardering om att; "Styrelsen anser att SSA skall följa de krav som PTS ställer för att erhålla certifikat. Kanske gick årsmötesbeslutet emot styrelsen också då? Eller hur skall man se på detta egentligen.

Ang motionären AND:s krav att SSA-medlemmar nu måste välja sida så är det en ytterst märklig inställning. Personligen ser jag inte att någon har att göra med vilken eller vilka sidor jag väljer. Om jag anser att SSA kan erbjuda vissa tjänster som är bra för mig så OK med det och om jag anser att någon annan förening står för något annat som jag delar och vill stödja så OK där med. De flesta av oss är med i flera olika föreningar och klubbar med helt olika inriktningar inom samma hobby eller branch där vi plockar russinen ur kakan. I en del föreningar är jag med enbart för att få en tidning i brevlådan. Där är medlemskapet för min del synonymt med en tidningsprenumeration då jag inte engagerar mig i föreningsdelen, med politiken och vem som sitter i styrelsen etc.
 
BGA skrev; "Ett alternativ att rösta för avslag av motionen fanns inte. Därav ett antal icke-röstande. Vid uppmaning att även ta med ett alternativ för avslag kom det tillbaka ett klart och tydligt nej."

För motion 1 fanns ju egentligen bara två "JA"

Röstningen utföll med 62 för motionärens förslag och 38 för styrelsens förslag. C:a 30 avstod att rösta.

För motion 2 stod frågan mellan att tillstyrka eller avslå trots att styrelsen även där ansåg motionen besvarad. Det känns som om styrelsen tillsammans med mötesordf var mån om att motion 1 kunde tillstyrkas på det ena eller andra sättet och motion 2 avslås helt. Förmodligen helt OK mötestekniskt.

Inte riktigt på det viset.
För motion 1 så yrkade styrelsen på "anse besvarad". SA0AND yrkade på "tillstyrka".
Ingen mötesdeltagare yrkade på "Avslå" innan mötet tillfrågades om det gick att gå till beslut och då blev det som det blev.
( efter klubbslaget frågade någon om "nej till motionen" och fick till svar att så var inte yrkat.)

För motion 2 fanns det totalt 3 yrkanden "avslå", "anse besvarad" och "tillstyrka".
Yrkandet på avslag kom från ett flertal mötesdeltagare. "Tillstyrka" från SA0AND och "anse besvarad" från styrelsen.

Vid muntliga omröstningen ekade salen av en massa ja för avslag och en salig blandning av några nej och ett fåtal ja till de andra två alternativen.
När mötesordföranden skulle klubba "avslag" begärdes votering.

När rösträknarna stod redo bad mötesordföranden om en "provviftning" för "avslå" respektive "tillstyrka".

Det var då lätt att se att en rösträkning inte var nödvändig då en stor tydlig majoritet räckte upp handen för avslå och några få för tillstyrka. Styrelsens yrkande på "anse besvarad" blev inte aktuellt på grund av mötesdeltagarnas mycket tydliga "avslå".

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för förtydligandet Lorentz! Jag var ju inte där och provviftade... :)
 
ESR har å sin sida allt sedan föreningens bildande 2003 föreslagit att de svenska kraven bör harmoniseras med de övriga CEPT-ländernas och att det bör införas ett instegscertifikat för att underlätta för ungdomar att komma in i hobbyn. De ståndpunkterna har nu satts på pränt i ett måldokument och som förhoppningsvis kommer att kunna antas på ESR Årsmöte den 12 april. Om så blir fallet så blir det tydligt vad de olika föreningarna står för och vill verka för. Bra tycker jag. Motionären SA0AND anser att alla nu måste välja sida, SSA eller ESR. Vissa har redan gjort det...


....

Med tanke på att man i andra sammanhang går allt mer mot harmonisering känns det märkligt att göra tvärtom i amatörsammanhang. Hur lång tid kommer det att ta till andra länder upptäcker att SM/SA-hams inte håller måttet
och får novisstatus när de besöker andra länder. Dessutom får vi på sikt dåligt rykte internationellt.
 
Back
Top