Anod choke diy

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har tillverkat en Anod choke av en kärna av ett effekt motstånd och sen lindat lackad koppartråd enligt PA0 fri byggbeskrivning och tänkte sen sätta den mittemellan Pl 519 enligt bilden .

Choken kan man sätta fast den med något omagnetiskt typ en gängad stång mässing eller hur gör man
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 41
Last edited:
Såhär har man gjort i original artikeln så det kanske inte spelar någon roll om man sätter
dit en gängad stång med mutter och bricka i anod choken
 

Attachments

  • 04343B55-0239-404A-AA30-5A22B6DC1F90.jpeg
    04343B55-0239-404A-AA30-5A22B6DC1F90.jpeg
    21,7 KB · Views: 26
Lite spontant känns det märkligt att ha ledande och/eller magnetisk kärna i en drossel, om den inte är uträknad för att ha en kärna. En solid metallkropp lär ju suga upp energi pga virvelströmmar (därav att man gör kärnor av pulver där kornen är isolerade från varandra) och en magnetisk kropp lär väl skapa ett induktansvärde av helt annat slag än om det är luft (eller ett motstånd) inuti. Kan du inte hitta en distans av plast/keramik eller liknande som spolen kan fästas vid?
 
Jo jag var på Sifvert skruv i Västberga med anoddrosseln och provade med att få i en Polyamid stång i
hålet M6 tror jag det var men jag fick inte i den i hålet och M5 tror jag var slut och M4 fanns men den
var för klen förövrigt så var produkten en utgående vara som man inte sålde så mycket av så det
vart dött lopp Mässing stång kan det fungera den är åtminstone omagnetisk tycker jag
 
Hmm... jag är inte kunnig nog att veta säkert, men på mig verkar det som man med en ledande kärna i drosseln på nåt vis skapar en trafo med en rejält kortsluten sekundärlindning. Det kanske inte spelar nån roll, men det känns ju inte som jag sett att man gör så. En pinne av plast eller trä, som du gängar själv (ätpinnar av plast är rätt tåliga)?
 
Ja jag ska ta mig en funderare och kolla runt på internet Maskindelen i Umeå kanske har någon passande
gängad stång eller så får man ta ett gängsnitt och gänga upp en plast stång bara man får in den
i keramik kärnan i spolen
 
Jo jag har nylonskruv som mest så tror jag att dom är 60 mm långa så dom räcker inte till på längre men
man kanske kan hitta på något smart måste testa snart
 
Här en lång Nylon skruv som går att pressa i hålet så man kanske skulle kunna sätta muttern underifrån
i skärmboxen där rör socklarna sitter
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 12
Finns det någon bygel som håller PL röret på plats i sockeln eller för det sitter inte särskilt hårt fast i
magnanoval sockeln typ ? Funderade på en sån här

mvh sm0ydo
 

Attachments

  • BAE49020-E859-408B-9758-2EC5FA08735D.gif
    BAE49020-E859-408B-9758-2EC5FA08735D.gif
    11,1 KB · Views: 5
Last edited:
Hittade ett par andra rörhållare på Tradera för 807:röret som jag köpe som jag tänkte testa med
807 och Pl 519 borde vara lika stort ungefär på höjden tycker jag så kanske man kan plocka
ihop något av båda hållarna den jag köpte hade en hållare runt toppen i något isoler material
 

Attachments

  • F799FEC8-804A-4ED2-BC69-D6655C9A4A94.jpeg
    F799FEC8-804A-4ED2-BC69-D6655C9A4A94.jpeg
    18,2 KB · Views: 7
Last edited:
Om rören sitter som på första bilden, får du ens plats med 4 st 807 då? Om du har hittat en bra sockel sitter nog 807 rätt bra ändå och det lär vara bäst att ha dem vertikalt.
 
Back
Top