SA2CLC
Well-Known Member
Jag har funderat kring anodmodulering en stund (813), och sett ett par olika lösningar när det kommer till att modulera skärmgallret samtidigt som anoden. Varianten med enbart en serieresistor från den modulerade B+ till skärmgallret ser ju onekligen enkel och elegant ut. Vad jag har förstått så föreligger då risken att skärmgallret får full anodspänning ifall drivningen på styrgallret bortfaller.
En annan variant verkar vara ett fast skärmspänningsagg, med en choke i serie med skärmgallret. Fördelen där är väl att spänningen inte kan överstiga det aggregatet ger, dock blir det ju mer delar att hålla reda på.
Extra lindning på modulationstransformatorn till skärmgallret har jag inte tänkt på, då modulationstransformatorn som ligger i garaget saknar en sådan.
Vad väljer man för minsta "parts-count" utan att smälta rören?
K-A, visst hade du byggt en 813 x 811 sändare? Lite detaljlösningar i det bygget?
//Tommy, SA2CLC
En annan variant verkar vara ett fast skärmspänningsagg, med en choke i serie med skärmgallret. Fördelen där är väl att spänningen inte kan överstiga det aggregatet ger, dock blir det ju mer delar att hålla reda på.
Extra lindning på modulationstransformatorn till skärmgallret har jag inte tänkt på, då modulationstransformatorn som ligger i garaget saknar en sådan.
Vad väljer man för minsta "parts-count" utan att smälta rören?
K-A, visst hade du byggt en 813 x 811 sändare? Lite detaljlösningar i det bygget?
//Tommy, SA2CLC