Anod-skärmgallermodulering

SA2CLC

Well-Known Member
Jag har funderat kring anodmodulering en stund (813), och sett ett par olika lösningar när det kommer till att modulera skärmgallret samtidigt som anoden. Varianten med enbart en serieresistor från den modulerade B+ till skärmgallret ser ju onekligen enkel och elegant ut. Vad jag har förstått så föreligger då risken att skärmgallret får full anodspänning ifall drivningen på styrgallret bortfaller.
En annan variant verkar vara ett fast skärmspänningsagg, med en choke i serie med skärmgallret. Fördelen där är väl att spänningen inte kan överstiga det aggregatet ger, dock blir det ju mer delar att hålla reda på.
Extra lindning på modulationstransformatorn till skärmgallret har jag inte tänkt på, då modulationstransformatorn som ligger i garaget saknar en sådan.
Vad väljer man för minsta "parts-count" utan att smälta rören?
K-A, visst hade du byggt en 813 x 811 sändare? Lite detaljlösningar i det bygget?
//Tommy, SA2CLC

Eftersom vi träffades i E-tuna och växlade några ord om AM-modulering undrar jag om du har gjort några framsteg med ditt projekt.

Både och. Har bestämt hur jag ska göra med skärmgallret iallafall. Det blir en fast spänningskälla i serie med en choke. Man kan väl säga att jag har det mesta klart vad gäller layout, i huvudet, samt att de flesta delar som behövs ligger på bänken :)
Inväntar en leverans 1mm plåt till jobbet så att jag kan bocka mig några testchassien innan jag börjar koppla upp högen med delar.
Dock så fick jag ju med mig en ART-13 hem från E-tuna, så risken föreligger väl att den kommer att dra till sig en hel del uppmärksamhet.
Kul att träffas som snabbast :)
// Tommy, SA2CLC

En ART-13 minsann! du köper färdigbyggt alltså:) då är ju projektet "obsolete"
Själv fick jag med mig två modulationstransformatorer.
Nu ska jag bara räkna ut vilka rörkombinationer som passar bäst.

Hehe, "on hold" kanske är mer passande.
Jag har också lite räknande framför mig, men har inte lagt någon nämnvärd tid på det då min modulationstransformator är en såkallad "multimatch", så jag hoppas det finns rätt omsättning för 813 och 2st 811.
Tanken började dock gro nu i skrivandes stund. En ART-13 har ju redan ett 813 modulerat av 2 811:or. Min modulationstrafo är specad för 250w lf. 2st 813 modulerade av 2st 813? På så sätt får jag ju lite användning av lådan full med 813 som ligger....

Back