Anpassa wire-antenn

Merkur

Member
Hej forumet. Är helt ny här (och som amatör). Min bakgrund är ett antal års SWL, mest BC-stationer men även en del flygradiokommunikation. Nu på tröskeln till amatörbanden har jag några frågor angående hur jag bäst skall arrangera min wireantenn för att kunna komma ut på banden.

Min antenn är en 0,75 mm2 plastad kopparwire uppspänd mellan ett fönster och ett träd via två porslinsisolatorer. Längd ca 18 m, höjd över mark ca 5 m. Den har tjänat mig väl som RX-antenn, och senast i våras hade jag ner den för lite underhåll. Denna antennlösning är den enda som jag kan få upp för närvarande, och därför söker jag nu hjälp med hur jag bäst kan "anpassa" den att även fungera som sändarantenn. Eftersom jag bara har använt den som mottagarantenn har jag aldrig bekymrat mig om missanpassning och verkningsgrad.

Har skaffat en äldre Icom och även köpt en beg AH-4. Pratade lite med säljaren av AH-4 om min antenn, och han visade var motviktstrådarna skall anslutas (jordskruv) på AH-4. Han föreslog att jag skulle dra ut ett antal långa trådar som motvikt, att de t ex kunde löpa inåt lägenheten och följa golvlisterna för att inte synas. Antalet viktigare än längden, enl honom, men gärna avstämda för respektive band. Därefter har jag studerat kurs- och antennlitteratur, samt läst allt jag kunnat hitta om denna antenntyp på nätet, men känner inte att jag förstått teorin. Åsikterna och svaren spretar, inte lätt att som nybörjare få grepp om hur det verkligen förhåller sig. Så därför vänder jag mig nu till expertisen här på forumet med mitt konkreta antennexempel.

Oavsett "delfrågorna" nedan så handlar det alltså om hur jag ska kunna använda min befintliga wireantenn på nuvarande plats med så god anpassning och verkningsgrad som möjligt.

1. Om jag gör enligt förslaget ovan, blir det inte så att halva antennen i praktiken ligger längs med golvlisterna inomhus? Dvs har jag inte i praktiken skapat en dipol, och ska inte en sån hänga högt och fritt? Eller betraktas inte motvikten som en del av antennen?

2. Är det anpassningen eller verkningsgraden man vill förbättra/öka med motviktstrådar? Läser att ett syfte är att de ska fånga upp och återleda signaler från närfältet, men på andra ställen står det att deras syfte är att påverka impedansen i matningspunkten och därmed anpassningen. Kanske både och?

3. På någon sida på nätet propagerar en användare av AH-4 för att det bara är att ansluta antennwiren och köra, inga motvikter behövs om AH-4 är jordad till exempelvis vattenledning eller värmeelement. Men är vattenledning och element bra som RF-jord?

Hur skulle ni rekommendera att jag gör?

Mvh Merkur
 
Har du koax från bostaden till antennen?

Anslut antennen till AH4:an och kör. Sedan kan du pröva med 3-5 meters tråd i jordskruven på AH4:an som kan hänga fritt. Gör det enkelt till att börja med.

En mindre bra (dålig) antenn är bättre än ingen antenn alls.

Läs gärna i Bloggen på de som är ute och kör från naturreservat här SMFF • SK6AW (många sidor). Många använder just den här varianten med hyggligt resultat.

73, Lennart
 
1. Om jag gör enligt förslaget ovan, blir det inte så att halva antennen i praktiken ligger längs med golvlisterna inomhus? Dvs har jag inte i praktiken skapat en dipol, och ska inte en sån hänga högt och fritt? Eller betraktas inte motvikten som en del av antennen?

Motvikten är mycket riktigt halva antennen, och en stor del av HF-fälten kommer att finnas inuti lägenheten.

2. Är det anpassningen eller verkningsgraden man vill förbättra/öka med motviktstrådar? Läser att ett syfte är att de ska fånga upp och återleda signaler från närfältet, men på andra ställen står det att deras syfte är att påverka impedansen i matningspunkten och därmed anpassningen. Kanske både och?


Det är båda delarna som påverkas.

Med en stor motvikt kommer impedansen när tråden är 1/4, 3/4 osv. våglängder att minska något, samtidigt som förlusterna minskar genom att returströmmarna till antennen råkar på mindre motstånd på sin väg till antennanpassaren. Det går dock åt mycket motviktstråd för att minska förlusterna ner till t.ex 1/2-vågsdipolens nivå.

Antennanpassare för amatörradio har ett begränsat anpassningsområde, och vissa längder av antenn- och motviktslinor kan helt enkelt inte gå att stämma av.

3. På någon sida på nätet propagerar en användare av AH-4 för att det bara är att ansluta antennwiren och köra, inga motvikter behövs om AH-4 är jordad till exempelvis vattenledning eller värmeelement. Men är vattenledning och element bra som RF-jord?


Det är inte bra att använda värmeledning och vattenledning i ett hus som HF-jord, av samma anledning som skyddsjorden i elnätet ska undvikas. Risken finns att HF-strömmar leds in till dina grannar och det uppstår svårlokaliserade störningsproblem i hemelektroniken.

Allmänt sett ska man försöka undvika att mata en antenn med antennanpassare så att matningspunkten finns inomhus eller nära byggnader. Returströmmarna kommer då att behöva passera byggnaderna och det finns då risk för störningar i båda riktningarna.

Även riskerna för HF-återkoppling till den egna "riggen" eller dess kraftaggregat ökar rejält, och det kan uppstå fenomen som distorsion på de utsända signalerna, eller att överströmsskydd löser ut slumpmässigt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Merkur

Om du kan få tag i QTC nr.11 2000 så finns där en bra artikel om hur lång (eller kort) en longwire ska vara. Beroende på vilka band du är mest intresserad av så kan du behöva justera längden något på din antenn för bästa anpassning.
 
Tack för era svar och tips! Jag tolkar det som att det i vart fall inte blir sämre av att dra ut ett antal trådar inåt lägenheten. Eftersom det är lätt (och billigt) gjort så kommer jag nog att börja så. Är påståendet att antalet trådar är viktigare än längden korrekt, eller bör jag eftersträva att klippa de för t ex 1/4 VL till de olika banden? Föreställer mig att jag kan dra ut 4-5 trådar. Är det viktigt att de är separerade, eller kan de följas åt? Eller kanske bör man tänka i termer av vilken yta de täcker? På bilder av jordplan för vertikalantenner i böcker visas ofta trådarna som ekrarna på ett hjul.

SM4IHY: tack för artikeltipset, jag ska försöka leta rätt på den! Till att börja med vill jag eftersträva en enkel antenn som kan fungera på flera band, men är medveten om att det medför kompromisser och att det kanske inte kommer att fungera alls på vissa band.
 
Eftersom kablarna inte hänger fritt utan ligga på golv/ hänger i tak så spelar inte längden på kablarna någon roll då dom är detunade av närheten till byggnaden.

Mängd och längd är viktigare.

Hade försökt separera kablarna lite men är troligen inte jätteviktigt i detta fallet.
 
Att dra in motviktstrådar längs golvlisterna i lägenheten är ett bra sätt att maximera störningsproblemen. Trådarna kan mycket riktigt ses som halva antennen och den halvan kommer effektivt att plocka upp de störningar som div elektronisk utrustning såsom datorer och switchade nätdelar m m genererar. Omvänt gäller att din sändare får lätt att störa hemelektronik efterson du säkerställer att RF från sändaren tillåts stråla ut inomhus.

Antenner skall hållas utomhus. Din 18 m långa tråd 5 m över marken kommer att fungera utmärkt för trivsel-QSO på 80 och40 m. Du kommer med lätthet att kunna köra hela världen på 20 och 17 m. Säkerligen också på 15 och 10 m när de banden är öppna.

Så här skall du göra.

Anslut en (1) motviktstråd som tillåts hänga längs fasaden ner till marken. Går det att jorda den där så gör det. Går det inte så låt den hänga fritt. Den bör vara minst 4...5 m lång särskilt om 80 och 40 m är viktiga band för dig.

Ett alternativ som kan vara värt att prova är att ansluta motvikten till hängrännor eller stuprör om dessa är av plåt. Även ett balkongräcke kan vara användbart

AH4.tunern fungerar bra i de flesta fallen men den kräver någon form av "motvikt" som t ex den trådstump jag beskrev.

Det som är särskilt viktigt är att hindra RF att ta sig längs koaxkabeln och manöverkabeln tillbaks till transceivern. Här bör du klämma på ett tiotal klämferriter på kablarna nära AH-4:an. Välj stora ferriter så att det får plats 2 eller 3 varv i varje. Egentligen behövs fler än tio men de är ju inte helt gratis. De första 3...4 st gör mest skillnad. 5-6 är bra nog. På så sätt säkerställer du att hela antennen inkl "motvikten" hamnar om inte helt utanför huset så i alla fall delvis längs fasaden.

Så skulle jag gjort och resultatet skulle blivit helt utmärkt bra,

/Bengt
 
Innan jag hade sett svaret från Bengt så hade jag dragit ut 6 st långa trådar längs med golvlister (och även längs med taklist). Upplevde dock ingen förändring jämfört med att inte ha några motvikter alls. När jag läst det konkreta förslaget så plockade jag bort mina trådar och jordade istället i balkongräcket av plåt. (Har tyvärr inte möjlighet att dra tråd ner längs fasaden). Det visade sig vara ett utmärkt förslag! Bakgrundsbruset sjönk med flera S-enheter och jag kan nu uppfatta svaga stationer som jag inte hade möjlighet att höra innan. Tack Bengt och Karl-Arne (och ni andra som svarat) för era värdefulla tips!

Mvh Merkur (glad nybörjare med en märkbart förbättrad antenn!)
 
Last edited:
En mindre bra (dålig) antenn är bättre än ingen antenn alls.

73, Lennart

Det där hör man ibland, men jag håller faktiskt inte med. :) Jag har försökt med dåliga antenner här hemma i lägenheten flera gånger men det slutar varje gång med att jag tröttnar på alla störningar, monterar ner "eländet" igen och ställer undan radion. Sen är det förstås personligt vad man upplever som bra eller dåligt...
 
Jag känner igen det Fredrik skriver, har varit i samma situation. Samtidigt är det lätt att hitta närmast lyriska beskrivningar av inomhusantenners funktionalitet, så uppenbarligen är variationerna stora. Vad är det som huvudsakligen avgör om det kan fungera, är det byggnaden i sig (material osv), eller är det den störningsdimma som invånarna orsakar?

(Ber om ursäkt för OT-inlägg).
 
Back
Top