Anpssa 80 meter förkortad vertikal till koaxen?

SM0NOR

Well-Known Member
Hej,
Jag har hängt upp en T-vertikal. Ca 10 meter rakt upp och ca 6 meter åt sidorna. Nu vil jag anpassa den till 50 ohms matning på enklaste sättet. Jag är litet oerfaren med antennanalysator så jag vet inte riktigt hur jag skall dimensionera en shunt-spole för detta. Men det finns säkert någon här som kan komma med tips? Antennen mäter:

3,620 - SWR=3.1 18 +j 18

Hur skall jag tolka detta och översätta till lämplig induktans i shunten?

Följdfråga:
Om jag sedan vill använda antennen på både CW-del och SSB, vilka utgångsvärden på L och C i en LC-krets kan man börja med för att hitta rätt?

Övrigt: Jag har så bra radialsystem man kan ha på mitt frimärke. Ca 300-400 meter i längder om 4 - 10 meter åt alla håll. Sorry, längre blir det inte här. Men fler i de längderna går alltid att lägga.

73's
Uffe

Ladda ner ett program som heter LC Match.

LC_match.jpg
Du lägger in dina uppmätta antenndata.

LC_match_result.jpg
Vips får du två förslag som anpassar din antennimpedans till 50ohm.

/Micke

Du behöver nog kolla upp värdena.

En impedans av 18+j18 i matningspunkten skulle innebära att en för kort antenn (< 1/4 våglängd) är induktiv,
vilket är ofysikaliskt. Hur lång är matarkabeln som du mätt upp antennimpedansen med?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Du behöver nog kolla upp värdena.

En impedans av 18+j18 i matningspunkten skulle innebära att en för kort antenn (< 1/4 våglängd) är induktiv,
vilket är ofysikaliskt. Hur lång är matarkabeln som du mätt upp antennimpedansen med?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej,
Kabeln är ca 20 cm. Läser jag instrumentet fel?
Se bilden...

Attachments

• ,jhvk,v.jpg
    ,jhvk,v.jpg
    87,1 KB · Views: 122
Hej,
Kabeln är ca 20 cm. Läser jag instrumentet fel?
Se bilden...

Du måste mäta up antennen i matningspunkten.
Jag får 143 -j90ohm när jag kör en simulering på perfekt jord.
Om jag kopplar in en 20m lång 50ohm koax blir impedansen 28 +j53ohm.
Alltså ser du att koaxen påverkar impedansen så att en kapacitiv antenn blir induktiv.

Där var jag lite för snabb....:) 20cm inte 20m som jag läste.
20cm påverkar inte så mycket.

Last edited:
En antenn med de angivna måtten får en kapacitiv ingångsimpedans på 3,6 MHz med en imaginärdel av runt -j40.
Realdelen ska ligga i häraden 20 ohm om jordförlusterna kan försummas.

Du får kontrollera vad antennanalysatorn visar när du ansluter kända impedanser till den.

På 3,6 MHz motsvaras 18+j18 grovt av 18 ohm i serie med 0,8 µH och 20-j40 av 20 ohm i serie med 1100 pF

73/
Karl-Arne
SM0AOM

En antenn med de angivna måtten får en kapacitiv ingångsimpedans på 3,6 MHz med en imaginärdel av runt -j40.
Realdelen ska ligga i häraden 20 ohm om jordförlusterna kan försummas.

Du får kontrollera vad antennanalysatorn visar när du ansluter kända impedanser till den.

På 3,6 MHz motsvaras 18+j18 grovt av 18 ohm i serie med 0,8 µH och 20-j40 av 20 ohm i serie med 1100 pF

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag byggde upp ett jordsystem av trådar i Eznec och fick då värden mycket nära det du nämner, fortfarande kapacitivt förståss.
Hur jag än gör blir antennen inte induktiv.

Man behöver inte simulera så här pass enkla antenner, utan man kan räkna ut både real- och imaginärdelar ganska enkelt.

Realdelen får man ur Rüdenbergs formel R = 800*(längden/våglängden)^2, = 15 ohm c:a
och imaginärdelen,enligt Schelkunoff, av en transmissionsledning av längden 1/8 våglängd mellan matningspunkten och kapacitanshattens trådar vilka kan betraktas som rena kapacitanser med värdet c:a 100 pF eller -j460.

Den vertikala radiatorn får medelimpedansen K c:a 600 ohm för vanliga tråddiametrar.

Sätter man -j460 i änden av 1/8 våglängd av 600 ohms ledning så blir ingångsreaktansen c:a -j50 ohm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Så tillbaks till frågan......varför är antennen induktiv?
Kan det vara så att resonansfrekvensen ligger straxt under den uppmätta frekvensen?
Stämmer måtten på de ingående trådarna?
Visar antennanalysatorn rätt frekvens?

Last edited:
Ok... Skall kolla kabeln jag testade med. Den kommer från junklådan. Återkommer i ärendet. Nu blir det påskägg innan nästa antennexperiment.

En fråga, ditt instrument behöver det kalibreras före mätning?
Även om jag är tveksam till att det är orsaken, då avvikelsen är så pass stor.

Uffe skrev "Nu vil jag anpassa den till 50 ohms matning på enklaste sättet." Gör ett L-filter av en vridkondensator 3x500 pF med parallellkopplade sektioner och en spole av blanktråd med krokodilklämma för utprovning av varvtalet. Smidigare vore förstås en rullspole men sådan har inte alla till hands (eller låns). Justera till lägsta SVF, kan det bli enklare?

Lennart

Vad betyder 6 meter åt sidorna? Är den totala längden på den horisontella tråden 12 meter innebär det en
betydande kapacitiv belastning på den vertikala delen. Då kan antennen mycket väl vara induktiv vid mät-
frekvensen.

Jag tror nog 6 meter åt sidorna är ganska lagom, dvs 12 meter tvärsöver på T:et. Men det slår mig just att jag vek ca en meter tillbaka på sig för att ha litet extra att justera med. Strömmen i den längden borde i och för sig ta ut sig själv, under förutsättning att den ligger dikt an. Men så är nog inte fallet. Jag tror jag skall hissa ned den i morgon och kapa trådarna.

Är antennen resonant på 80m så behöver du inte ändra något.
Dom invikta trådarna påverkar inte så mycket att det finns någon anledning att ta ner antennen.

Jag får det till att resonansfrekvensen borde ligga någonstans på övre halvan av fonidelen på 80m, om jordnätet är "perfekt" och de horisontella trådarna verkligen är horisontella och inga andra metallstrukturer finns i närfältet.
Vore kul att få veta var resonansen verkligen ligger.

/Roland

Förslaget tidigare om att använda L-krets för anpassning är förstås bra. Det finns också en möjlighet att använda en "kvartsvågstransformator" av 37-ohms-koax om man nu tycker det är bättre. Men då bör man nog först klippa eller förlänga till "resonans". Kan inte vara så långt ifrån. /Sture

Back