Anritsu "K" kontakt, adapter till N eller SMA som inet kostar en förmögenhet?

SM7PNV

Well-Known Member
Hej.
Jag har en begagnad Anristsu spectrum analysator på ingång.
Den använder en Anritsu typ "K" kontakt.
Jag förstår finessen att använda den kontakten vid mätningar ovanför 10-15GHz men för tillfället skulle jag vilja använda mina vanliga kablar och dämpsatser med N och SMA vid lägre frekvenser.
Jag tittade därför efter en adapter från K till N men jag har inte hittat någon under ca 1000kr och det är i saftigaste laget.

Någon som har erfarenhet ov K kontakter och vet en billigt sätt att komma undan det här problemet?
Kunde man hitta en K hane billigt så kunde man göra egna kablar men även de verkar ovanliga och dyra.

//Harry
 
Jag har för mig att K och SMA är mekaniskt kompatibla, åtminstone ska man kunna sätta ihop dessa kontakter utan
att förstöra dem. Själva poängen med K är annars att den går upp till 40 GHz med bra SWR.

Har själv en Wiltron stegdämpare som går upp till 40 GHz med K-don och kan inte påminna mig att den har farit illa av SMA-kontakter.
Men kolla först måtten innan du försöker.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har också läst att de bör vara mekaniskt kompatibla men jag tänkte att det är bäst att fråga först.
Men då vet jag, jag tar det lite nätt och tittar några gånger extra och jämför med SMA hona, ser de likada ut och har samma mått så kör jag på .

Tack för snabbt svar Karl-Arne!

//Harry
 
K och SMA är helt mekaniskt kompatibla, även 3.5 passar ihop med K och SMA,
men använd alltid kvalitets SMA-kontakter ihop med serie K för att inte förstöra kontakten.
 
Back
Top