Anrop, hur gör du ?

nimbe

Well-Known Member
Jag brukar lyssna in på lite repeaters här och där när jag är på vift i vårt avlånga land. Jag har upptäckt att anrop och svar på anrop kan variera oerhört mycket.

Därför undrar jag nu, hur anropar du och hur svarar du på anrop?
Obs, jag vill inte veta hur man ska göra, jag vill veta hur du gör. =)
 
Var länge sedan jag gjorde "allmänt" via repeater, men tekniken är att öppna den, vänta en liten stund så att de med skanning på hinner stanna upp. Sedan presenterar jag mig som "SM0KBW öppnade repeatern" och väntar på att någon svarar. Många anser att ett traditionellt "allmänt anrop" inte passar sig för repeater, jag är böjd att hålla med.

Vid riktat anrop så säger jag bara "Sxxxxx från SM0KBW" och väntar. Undviker ordet "kallar" då det i mina öron låter mer som om man tilltalar en hund.

Om någon ropar upp så så svarar jag bara med ett ja och mitt call, kanske med ett tillagt "här".

Lägger alltid mitt call sist när jag rabblar signaler, och den första signalen jag nämner är den som addresseras. Det verkar vara lite förvirrat bland en del nyblivna amatörer i vilken ordning man nämner callen.
 
Last edited:
SSB:
Jag brukar vissla i mikrofonen flera ggr.
Sen säger jag ÅÅÅÅÅÅLLLLLLLLAAAAHHHHHH många ggr. samtidigt som jag försöker få upp uteffekten till minst 100 W
Får jag inget svar försöker jag igen.


Relästation:
För min del tycker jag att allmänt anrop är utmärkt över en relästation, då vet alla vad jag vill.
Jag brukar aldrig besvära de som öppnar relästationen för att berätta att de gör det.


D-STAR: Allmänt anrop deta trots att anrosignalen sänds och kommer upp i displyen hos de som lytter.

Morse:
CQ CQ CQ DE SM4FPD SM4FPD SM4FPD K

de
FPD

de
Roy
 
Var länge sedan jag gjorde "allmänt" via repeater, men tekniken är att öppna den, vänta en liten stund så att de med skanning på hinner stanna upp. Sedan presenterar jag mig som "SM0KBW öppnade repeatern" och väntar på att någon svarar. Många anser att ett traditionellt "allmänt anrop" inte passar sig för repeater, jag är böjd att hålla med.

Vid riktat anrop så säger jag bara "Sxxxxx från SM0KBW" och väntar. Undviker ordet "kallar" då det i mina öron låter mer som om man tilltalar en hund.

Om någon ropar upp så så svarar jag bara med ett ja och mitt call, kanske med ett tillagt "här".

Lägger alltid mitt call sist när jag rabblar signaler, och den första signalen jag nämner är den som addresseras. Det verkar vara lite förvirrat bland en del nyblivna amatörer i vilken ordning man nämner callen.

Jag kan bara tala för egen del.
Det var otroligt nervöst första gångerna när man blir aviserad på etern. Man vill ju liksom inte göra fel för att sen få läsa om "idioten" inne på ham.se ;)
Skämt å sido, vissa kör sin egna stil på anrop, oftast så är det äldre, mer erfarna amatörer. Det är trevligt med variation..
 
Alla är nog mer eller mindre nervösa i de första QSOna. Den som skulle skriva om elakt om misstag som en nybörjare gör kommer få mothugg. Kodexen, "Hamspirit", bjuder dig att hjälpa inte stjälpa nyblivna amatörer.
 
Relästation:
För min del tycker jag att allmänt anrop är utmärkt över en relästation, då vet alla vad jag vill.
Jag brukar aldrig besvära de som öppnar relästationen för att berätta att de gör det.

För min del finner jag det störande extra information och tradigt och vrider gärna ner volymen ;)
 
Det finns nog ingen enhetlig stil på anrop och har aldrig funnits?

Jag lyssnade som hastigast igenom ett rullband från en loggbandspelare för en repeater här nere i Skåne i mitten 70-talet. Där förekommer anrop i stil med -Här är -7XYZ mobil QRV. Det var SM7XYZ som öppnade repeatern. God morgon SM7XYZ mobil. Mer regelrätta direktanrop finns med i stil med KBW:s exempel. Jag minns att en och annan ropade allmänt anrop men vanligast var att man kort anmälde sin närvaro med egen signal. Så gjorde jag ofta från bilen och även hemma. Många hade passning och det kunde vara tyst ganska länge. De flesta svarade aldrig någon utombys eller genomresande som ropade allmänt anrop. Ytterst sällsynt trots att många lyssnade. Detta gäller nog än idag skulle jag tro.

Längre fram på 70-och 80-talen blev det allt mer vanligt med kom-radio fraserna där kom, eller som många sa här nere i min region kaaam, efter varje sändning användes. Även uttrycket Ingen förbindelse, klart slut från SM7XYZ började få fotfäste.

Numera lyssnar jag sällan på FM-kanalerna men de gånger jag lyssnar så finner jag inget direkt system i något. Alla möjliga sorters anrop görs. Det finns även en del aktivitet på direktkanaler där en del använder sina förnamn, Mats från Kalle kom. -Hallååå, Mats e du där? Ibland används anropssignalerna mer korrekt av samma personer. De använder radion som snabbtelefon och bara för lokal trafik med de närmaste kompisarna. Samma tid samma frekvens...

Så jag tror inte du behöver bekymra dig för det här Nimbe. Använd hela din anropssignal och om motstationerna har knäck i lurarna så kan du ju bokstavera för att öka läsbarheten. :D

/Bengt
 
SM0KBW vrider ner volymen.

I D-STAR finns botemedlet mot såna.
Då ställer man in sin station för EMR och sänder sitt anrop.
Detta sätter upp volymen hos alla de som slölyssnar med neddragen Volym
Funkar ungefär som ett trafikmeddelande på bilradion.
Typ
de
FPD
 
I mitt mottagningsområde hör jag ibland på någon av repeatrarna någon som talar om att han öppnar repeatern. Jag har aldrig fattat att det var ett allmänt anrop, utan trodde att han bara ville tala om för sina kompisar att han var hemma nu om dom kände för att ropa sen.

Därför svarar jag inte... :)

Själv är jag "piskad" i Kgl Flottan att utföra korrekta anrop med all onödig övertydlighet som kan tänkas. Dessutom är jag en av de som avslutar med "ingen kontakt, klart slut" (För det är ju nästan aldrig någon som svarar). :D
 
Det finns nog ingen enhetlig stil på anrop och har aldrig funnits?

Jag lyssnade som hastigast igenom ett rullband från en loggbandspelare för en repeater här nere i Skåne i mitten 70-talet. Där förekommer anrop i stil med -Här är -7XYZ mobil QRV. Det var SM7XYZ som öppnade repeatern. God morgon SM7XYZ mobil. Mer regelrätta direktanrop finns med i stil med KBW:s exempel. Jag minns att en och annan ropade allmänt anrop men vanligast var att man kort anmälde sin närvaro med egen signal. Så gjorde jag ofta från bilen och även hemma. Många hade passning och det kunde vara tyst ganska länge. De flesta svarade aldrig någon utombys eller genomresande som ropade allmänt anrop. Ytterst sällsynt trots att många lyssnade. Detta gäller nog än idag skulle jag tro.

Längre fram på 70-och 80-talen blev det allt mer vanligt med kom-radio fraserna där kom, eller som många sa här nere i min region kaaam, efter varje sändning användes. Även uttrycket Ingen förbindelse, klart slut från SM7XYZ började få fotfäste.

Numera lyssnar jag sällan på FM-kanalerna men de gånger jag lyssnar så finner jag inget direkt system i något. Alla möjliga sorters anrop görs. Det finns även en del aktivitet på direktkanaler där en del använder sina förnamn, Mats från Kalle kom. -Hallååå, Mats e du där? Ibland används anropssignalerna mer korrekt av samma personer. De använder radion som snabbtelefon och bara för lokal trafik med de närmaste kompisarna. Samma tid samma frekvens...

Så jag tror inte du behöver bekymra dig för det här Nimbe. Använd hela din anropssignal och om motstationerna har knäck i lurarna så kan du ju bokstavera för att öka läsbarheten. :D

/Bengt

Det låter ju lysande.
Men det du beskriver nu hörde jag på en repeater när jag var uppe på besök i Sthlm över nyårshelgen. Kommer ej ihåg vilken repeater det var, men det var mycket förnamn där. Jag gjorde en fuling och ropade på en av de som hade ockuperat repeatern ett par timmar. "Stoffe från SA7 CESAR DAVID URRRRBAN kom." Fick till svar, pik uppfattad, ska skärpa mig med signalen. Sen var det tyst ett par timmar. =)

För min del så spelar det ingen roll hur folk anropar varandra, det viktigaste för mig är att JAG förstår och att jag hör vad de säger. För det där med knäck i lurarna är något som jag känner igen allt för väl ;)
 
Alla är nog mer eller mindre nervösa i de första QSOna. Den som skulle skriva om elakt om misstag som en nybörjare gör kommer få mothugg. Kodexen, "Hamspirit", bjuder dig att hjälpa inte stjälpa nyblivna amatörer.

Jag tror faktiskt inte att någon skulle göra det heller iofs. Men däremot har jag hört talas om folk som har brytit in mitt i anrop för att minsann påpeka att det där anropet minsann ej gick rätt till. På sätt och vis är det ju trevligt att vissa frivilligt tar på sig "ordningsvaktsrocken".
 
Back
Top