Anropsfrekvenser?

Hamilton

Member
Hej!

Är som sagt en ny glad amatör som försöker komma igång på banden.
En fråga som jag har är det här med anropsfrekvenser.

Finns det sådana för HF?
Är det några speciella frekvenser man bör passa?

Tack på förhand!

73 de SA5AZI
 
Nej det finns i stort sett inga anropsfrekvenser. Men titta på IARUs tabell som finns på ESRs hemsida:
ESR
Klicka på IARU i menyfönstret och därefter
IARU Region 1 Bandplan sammanställd och bearbetad av ESR med hänsyn tagen till Post- och telestyrelsens Föreskrifter PTSFS (2007:4) Bilaga 1- Frekvensband upplåtna för amatörradiotrafik.
 
Tack, bandplanen har jag koll på. Tänkte mer på om det fanns några anropsfrekvenser på respektive band. Såsom 145.500 på 2m osv.

Men jag förstår att så inte är fallet.

Tack i alla fall.
 
Men jag förstår att så inte är fallet.
Tack i alla fall.
Välkommen!
Vet inte om man kan kalla det anropsfrekvenser, men DX-jägare brukar ofta ligga ute vid bandkanterna och ropa. Det gäller både foni och cw. Men det visste du kanske redan. :)

73!
/Ingvar
 
Det finns olika "ringar" på bla. 80m. Ta 3638,5khz Där träffas många morgonpigga amatörer och avlägger signal och väderrapporter. Godmorgonringen eller gomorronringen tror jag det riktiga namnet är. SM3VED Olle i Dalen brukar hålla i ringen. En mycket sympatisk herre. Lyssna där runt 08:00. Ibland är dom igång tidigare då kallas ringen för gryningsringen. På 3712khz hittar du VRK ringen (Västerås radioklubb). Och där emellan hittar du många ringar som kommer igen varje morgon. 3750khz används som en mobil anropsfrekvens, ganska många lyssnar där. Själv "parkerar" jag på 3764khz. Där brukar vi i SK6SJ träffas om frekvensen är ledig vill säga.

Mvh. Roger
 
Back
Top