Anropssignal på morse-språk?

linnea__

Member
Hej!

Jag har en lite dum fråga till någon som kan telegrafera.

Kan man skriva "CQ SM3ABC" på morsespråk? Är det grammatiskt korrekt och hur görs det i så fall?

Tack!

Linnea
 
Hej!

Jag har en lite dum fråga till någon som kan telegrafera.

Kan man skriva "CQ SM3ABC" på morsespråk? Är det grammatiskt korrekt och hur görs det i så fall?

Tack!

Linnea

Hej Linnea!

Vet inte om jag riktigt förstår din fråga. Den gängse "grammatiken" säger att man i så fall ska sända "CQ DE SM3ABC" vilket fritt översatt blir: "Allmänt anrop från SM3ABC"

Annars är väl morse egentligen inte ett skriftspråk utan ett ljudspråk som vi översätter till skriftspråk. Det kan ju i och för sig gälla för alla språk men i fallet morse ska man kanske se det från andra hållet: En ton- och rytmkodning av ett skriftspråk.

Det finns många telegrafikunniga här, så säkert kan någon fler fylla i och förtydliga.

/Lasse
 
Det är nästan rätt.

Men "CQ DE SM3ABC K" är mer korrekt. Du kan sedan variera antalet CQ och anropssignal.

Här kan du läsa mer om hur trafiken kan se ut på både telefoni och morsetelegrafi.

ESR Trafik

/Bengt
 
Last edited:
Hej!

Tack för svaren, jag var nog lite otydlig med vad jag menade.

För att förtydliga: Kan man skriva "CQ SM3ABC" i skriftspråk på morsealfabetet?
Bara sådär, taget helt ur sitt sammanhang.

Säg att man skulle skriva detta på en vägg eller eller papper bara.

(- · - ·) (- · -) (· · ·) (- -) (· · · - -) (· -) (- · · ·) (- · - ·)

Är detta rätt? Eller hur gör man?
 
Jo, så kan man göra. Det är inte nödvändigt att omsluta tecknen med paranteser men det förhöjer ju tydligheten. Lika så måste man vara tydlig med bokstavs- och ordmellanrum. Det finns bara ett fel i det du skrev, som andra bokstav har du skrivit "K" men menade förstås "Q" (--.-)

Blir lite nyfiken på din fråga...är det av allmänintresse för telegrafi/morse du undrar eller håller du på med något skolarbete?

/Lasse
 
Hej linnea!

Ja det är riktigt det är så man gör när man vill översätta text till morse.

Nedan kan du se "CQ DE SM3ABC".
-.-. --.- -.. . ... -- -- ...-- .- -... -.-.

Vi radioamatörer är lite nördiga och brukar också "ljuda" morse med munnen.
Man kan då också texta hur morse låter och då skulle samma text se ut så här.

Dah-di-dah-dit dah-dah-di-dah dah-di-dit dit di-di-dit dah-dah di-di-di-dah-dah di-dah dah-di-di-dit dah-di-dah-dit.


. -- .. .-..
 
Åh, jag har nog ingen speciell anledning att fråga, jag bara satt och klurade i största allmänhet.

Intresset är stort, men kunskaperna små så att säga. :)

Med detta skulle vara fullt gångbart att sända ut? Eller skulle det verka konstigt?

-.-. --.- ... -- ...-- .- -... -.-.

Skall det vara ett mellanrum mellan SM3 och ABC eller skall de sitta ihop?

Förlåt, jättedumma frågor. :D
 
Normalt skickar man ungefär följande:
"CQ CQ CQ DE SM3ABC SM3ABC K"
dvs
-.-. --.- -.-. --.- -.-. --.- -.. . ... -- ...-- .- -... -.-. ... -- ...-- .- -... -.-. -.-
Vilket betyder:
"Allmänt anrop från SM3ABC, kom"

"K" betyder ungefär "kom" eller "over"
"DE" betyder "från"
"CQ" låter ju på engelska ungefär som "seek you", därav förkortningen

Det är lite extra mellanrum mellan orden, precis som i texten (men alltså inget mellanrum efter "SM3").

// Åke
 
Last edited:
-.-. --.- ... -- ...-- .- -... -.-.

Skall det vara ett mellanrum mellan SM3 och ABC eller skall de sitta ihop?

Förlåt, jättedumma frågor. :D

Nej, du har gjort rätt! De skall sitta ihop, som ett ord.

.... . .--- -.. .--.-

/Ingvar
 
Linnea,
fortsätt du att fråga, det är så man lär sig.

"Det är ingen skam att vara okunnig,
det är däremot oviljan att lära sig!"

ska vi vara "riktigt griniga" så finns det lite
"välskrivningsregler" till telegrafi. :rolleyes:

"tidsenheten" för det hela är en kort teckendel, ett "ditt".
en lång teckendel, ett "da", är 3 "ditt" lång.
"tomrummet" mellan teckendelar i en skrivtecken är ett "ditt".
"tommrummet" mellan olika skrivtecken är 3 "ditt" = 1 "da".
Tomrummet" mellan grupper av skrivtecken är 5 "ditt".

Om jag minns rätt. :eek:

Med enkel telegrafinyckel (handpump) tenderar sändande hjärna
att förkorta "ditt" och förlänga "da".
Detta gör att handsänd telegrafi för ett vant öra är lika personligt
för sändande person som handskriven text.

Har du fler frågor?

73 de SM0ETT / Hans
 
EQL de APQ.
Hej. Avslutning på ett "CQ" skall vara AR (.-.-.) inte K.
Alltså CQ DE SM3ABC AR
K skall användas när man uppmanar den station man har QSO med att sända.
Då skall inte AR användas.
Exempel: ... ur RST 469 = SM6ABC DE SM7XYZ K
I kommersiell trafik avslutas en WX-rapport eller en navigationsvarning, som föregått med ett CQ, alltid med AR.
Ett annat exempel var kuststationernas "CQ-remsor" som annonserade till fartygen att stationen var ledig och lyssnade och anmodade fartygsoperatörerna att anropa stationen.
Exempel: CQ CQ CQ de WCC WCC WCC QSX 4 6 8 and 12 MCS AR
(QSX, jag lyssnar på).

73
Bengt SM6APQ
 
CZR de APQ.
Hej. Ja det är nog som du säger - man använder både AR och K efter ett CQ, men det är inte helt korrekt. Om en tredje station bara har hört sista biten i ett CQ-anrop och stationen sänder AR - då vet den lyssnande stationen att han inte har QSO med någon annan.
Exempel: - - - - - -QRM- - - - DE SM6ABC AR. I detta exemplet är SM6ABC "ledig".
Exempel 2: - - - - - -QRM - - - DE SM6ABC K. I detta exemplet har SM6ABC QSO med en annan station.
ITU har satt upp rekommendationer hur man skall använda olika förkortningar - redan på 20-talet.
Nu är detta inte en stor fråga. Värre är när man börjar med sin egen anropssignal (på telefoni) och den man anropar sist.
Exempel: SM6ABC anropar SM7XYZ kom. På krigsfilmer hör man ofta: Crocodile calling Elephant come in - come in. Helt vidrigt i en gammal telegrafists öron.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Oj. Jag förstår ingenting! :)

Påverkar de tre sista inläggen min morse-rad? (CQ SM3ABC"?) Behöver jag stoppa in några AR och K någonstans? (vet inte ens vad det står för?)
 
Hoppsan!

Det verkar ju vara försvarets gamla grundkurs från 50-talet man dammat av och som utmynnar i 40 takt. För att ha praktisk nytta av morsetelegrafi inom amatörradio bör man dock sträva efter minst 70-80 takt vilket innebär många tuffa timmars träning efter grundkursen i 40 takt.

Numera finns det betydligt modernare alternativ som baserar sig på vetenskaplig forskning när det gäller inlärning. Ett exempel på en sådan kurs finns på www.radioskolan.se där eleven först rekommenderas att ladda ner manualen för att läsa om metoden som kursen baserar sig på och hur modern inlärning går till.

En av fördelarna med en modern kurs som denna är att man lär sig målhastigheten direkt utan omvägen att först lära sig ta emot sakta för att sedan träna upp hastigheten. Andra fördelar är att inlärningstiden kan kortas högst avsevärt jämfört med försvarets gamla kurs som bäst beskrivs som tidskrävande och ineffektiv.

/Bengt
 
Back
Top