Ansluta till Perseus SDR över nätet?

Skalmannen

Well-Known Member
Försöker ansluta till valfri mottagare (från kartan på Perseus hemsida). När jag kopplar upp får
jag etablerad kommunikation men inget ljud och inget spektrum. Har provat bakom router med
8014 UDP öppen till datorn, samt utan router (och därmed ingen port forward), men får samma
resultat. Har även provat från annan internetanslutning (för att säkerställa att inte min ISP blockerar
den port jag vill använda), men ingen skillnad. Har både provat att öppna porten i Windows-brandväggen (där även programvaran är "godkänd"), samt även att helt avaktivera brandväggen, men inget hjälper.
Försöker från två olika maskiner (Win 7 resp Win 10), men samma resultat på båda.

Kvalificerat irriterande eftersom det har fungerat utmärkt tidigare :-(

Kan någon säkerhetsuppdatering (eller motsvarande) till Windows vara boven?

Någon som kör Perseus som har råkat ut för liknande eller kan ge tips på hur jag kan gå vidare?
 
Kan man koppla upp sig och lyssna på remote Perseus radios, utan att ha en egen enhet själv ?
Dvs bara köra SDR programvaran ?
 
Har inte kört Perseus på länge men enligt denna sida så använder man tcp/8014 för client->server samt
udp/8015 för server->client.
http://www.montefusco.com/perseuscs/
Den utgående TCP porten behöver man inte göra något med men det krävs en inkommande port-forward på udp/8015
 
Det verkar som det är ett ISP-relaterat problem trots allt. Har visat sig att vissa ISP tilldelar IP-nummer som
inte är synliga eller accessbara utifrån. (Båda de anslutningar jag försökte koppla upp ifrån visade sig tillämpa
denna metod). Om man vill ha en "synlig" adress - kallad publik IP - är det en tilläggstjänst
som måste beställas.

När man kopplar upp en Perseus initierar klienten kommunikationen via TCP. När kommunikationen där är
etablerad, kopplar servern (dvs datorn där Perseus fysiskt är installerad) upp en förbindelse via UDP för att
sända tillbaka data (ljud och spektrum). Eftersom IP-adressen som klienten har inte är synlig, kan inte denna
förbindelse etableras, och ingen data överförs därför tillbaka från radion.

Har nu beställt publik IP och hoppas att detta skall lösa problemet.

SA0CNH: SDR-programvaran funkar i 60 dagar, sedan måste en fysisk enhet anslutas.
 
Hade samma problem med att köra min remote anläggning via mobilt bredband. Det kallas Carrier grade NAT eller NAT444.

Jag försökte få en publik IP av min ISP men de lyckades aldrig få till det, istället använder jag mig nu av Softether VPN.
 
Det verkar som det är ett ISP-relaterat problem trots allt. Har visat sig att vissa ISP tilldelar IP-nummer som
inte är synliga eller accessbara utifrån. (Båda de anslutningar jag försökte koppla upp ifrån visade sig tillämpa
denna metod). Om man vill ha en "synlig" adress - kallad publik IP - är det en tilläggstjänst
som måste beställas.

När man kopplar upp en Perseus initierar klienten kommunikationen via TCP. När kommunikationen där är
etablerad, kopplar servern (dvs datorn där Perseus fysiskt är installerad) upp en förbindelse via UDP för att
sända tillbaka data (ljud och spektrum). Eftersom IP-adressen som klienten har inte är synlig, kan inte denna
förbindelse etableras, och ingen data överförs därför tillbaka från radion.

Har nu beställt publik IP och hoppas att detta skall lösa problemet.

SA0CNH: SDR-programvaran funkar i 60 dagar, sedan måste en fysisk enhet anslutas.

Jo , så kan det ju vara , en del ISP (bla Bahnhof) har börjat köra Carrier-Grade NAT ( https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT )

Hade du en adress i 100.64.0.0/10 nätet ?
 
Ja, det var Bahnhof och en sådan adress i fiberanslutning. Nu har jag fått tjänsten publik IP aktiverad, så nu fungerar det igen.

Samma fenomen (icke-publik IP) fick jag när jag med USB-sladd pluggade in mobilen som modem till datorn och
försökte ansluta den vägen. Så uppenbarligen används denna metodik även av Telia, iaf när man ansluter från mobil.
 
Bahnhof är lite fula, dom införde CGN utan att informera ordentligt, fanns bara en liten notis på hemsidan att dom skulle införa det i vissa stadsnät men
man fick aldrig redan på om det drabbade en själv. Helt plötsligt var man bara överflyttad och sådant som IP telefoni och många onlinespel hade slutat fungera.
 
Varför CGN ? Kan de inte slå på IPv6 istället ? För det är adressbrist som är det ursprungliga problemet ?
 
Man kan väl bara gissa att kostnaden förväntas bli för hög hos ISP och att kunderna antagligen kommer
få problem och därmed kräva support, dessutom så tjänar de väl en hacka på att ta betalt för sina
"publika" IP-nummer.
 
Det är även ett hinder för de som utvecklar kring IoT och liknande. Som jag skrev måste jag bryta mig ur CGN
med Softether VPN för att kunna köra min remote station. Telia kan inte ge mig en publik IP för min trådlösa
anslutning med kontantkort.

Att de börja med samma sk-t i de fasta näten gör en rätt irreterad.
 
När vi "fick" fiber i vår villa var den nattad. Men min ISP har ett formulär på hemsidan som jag fyllde i och någon dag senare hade jag en publik IP helt utan kostnad.
 
Back
Top