Anställs de kunnigaste eller de billigaste?

SA2CER

Well-Known Member
I en uppsjö av branscher, framförallt i de man möts av till vardags; Radioaffärer, Lampbutiker, Järnaffärer, klädaffären mf av folk som ofta vid den enklaste fråga måste fara runt som yra höns i svår fundering och det slutar ofta med att man själv vet lika mycket själv efter 3 minuter i butiken. -Något man inte möttes av förr. Då fanns ofta någon erfaren som hade otroligt djupa sakkunskaper på plats.
Jag har ett ex, Det fanns en herrekipering här i stan där det fanns en man som bara genom att titta på en, ge en ett par byxor som passade exakt både i midja o längd. -Prova det idag!?
Någon som har en bra teori över vad som hänt? -Anställer man de billigaste?
Köper man t.ex en möbel idag för fullt pris, så får man räkna med att få lägga 50% av jobbet själv på att "färdigställa" de medelst montering, och gärna ha egna bultar mm i reserv för de som fattas.
Bara en sån sak som ett lampköp: Du köper en märkeslampa för ca 1800:- Då du packar upp den misstänker du genast att den lik förbaskat är gjord i ex Kina, Det saknas el-propp till tak -Den får du åka ock köpa själv!!
När du skruvat in den i sockerbiten som de nu ersatt med klämlist (-FÖR 240V!!!) så märker du att fästbultarna pekar åt alla håll utom möjligen i färdriktningen -Det kan ledigt diffa 5mm. Gängor som är paj mm (Man tror att ett dagis har anlitats vid produktionen). Ibland får man avsluta montaget med att själv svetsa fast slagmuttrar för att laga trasiga gängor för att få upp den!
Det är inte utan att man misstänker att man om ytterligare 30år av "effektiviseringar" och när man ex skall köpa en soffa då först får betala fullt pris och sedan kommer en karta med posten som beskriver i vilken skog man kan börja fälla virket till soffan, bryta malmen till skruvarna o.s.v.
Jag är krass nu, Men så här är det VARFÖR? -Och hur skall det bli? Ändå har folk aldrig varit mera högutbildad än nu! Alltså, vi har mer utbildat folk idag med grejorna blir bara sämre o sämre -Det borde vara tvärt om! Vi vill ju komma f r a m å t.
 
Last edited:
Ja det var ett tänkvärt inlägg CER.

Det är säkert många parametrar som spelar in och en förändringsprocess som pågått långsamt under lång tid. Förr tillverkades ju de flesta produkterna för att hålla i all oändlighet medan nu för tiden de tillverkas för att gå i sönder lagom på kommando när garantin precis upphört. Allt för att hålla hjulen snurrande. Förr reparerades saker och ting medan de idag slängs i soporna, i många fall t o m innan de gått sönder eller slitits ut. Det är bra för ekonomin säger de som förstår sig på. Märkligt nog blir min ekonomi bättre av att reparera det som gått sönder men det är det inga ekonomer som begriper. Dom är grundlurade hela högen -tror jag. Hjulen måste snurra - köp och släng. Förr fanns tid för att slita men inte nu.

Sedan tror jag att dagens konsumenter är mer tåliga och liksom utgår ifrån att de varor de köper inte behöver fungera så bra. Här spelar priset så klart in men om en Heavy Duty slagborrmaskin på Jula för 199:- går i sönder efter 10 hål i betongväggen så är det på något sätt ändå OK. Maskinen var ju billig och 199:- är väl inte så mycket att gasta om. Kanske klarade den hålen för bokhyllan... Shit happens.

Förr fanns fackhandeln på ett annat sätt än idag. Ofta små familjeägda butiker som specialiserat sig på sin lilla nisch och med en kunnig personal som kände stolthet för det dom sysslade med. De flesta sådana affärer mitt i centrum av staden är sedan länge nedlagda och de stora kedjorna i köpcentrumen utanför stadsgränsen har tagit över. 1 km härifrån har jag Clas Olsson, Jula, Överskottsbolaget, Kjell & Company, Teknikmagasinet, Media Makt, Elgiganten och fan vet allt. Fem minuter längre bort finns Byggmax, Beijers och några till med drive in om man behöver snickra. Plocka varorna och betala vid grinden. Min erfarenhet är att det är svårt att finna någon där som har några djupare kunskaper i någon av varugrupperna, mer än vad som kan hittas i datorn baserat på artikelnumret. Undantag finns men rent generellt är det knapert med goda råd. Särskilt irriterande är det när man i en s k modern järnaffär frågar efter en M10 gängtapp och butikspersonalen aldrig hört talas om ordet förr. Öhhh gängtapp, vad är det? Har de hört om förtapp och känner de till M10 då. Knappast. Frågor som inte är lönt att ställa utan man får leta själv i hyllorna.

Jag är ju född förr i tiden och då jag växte upp i en genahemsvilla på 50-talet så fanns en väl utrustad verkstad i källaren precis som i alla andra hus på den tiden. Så vi som varit med förr klarar oss så klart även i framtiden eftersom vi från barnsben lärt oss hantera verktygen och skruva och dona med allt från mopeder till gamla radioapparater och nu kämpar med skiten vi köpt på Kjell & Company. Men yngre generationer som förskonats från allt arbete med händerna och som kanske inte har haft lyckan att ha händiga föräldrar med egen verkstad i källaren får det nog inte lätt i framtiden. Undantag finns även här men nog verkar många av de vanliga svenssons som rotar i gör det själv hyllorna ha tummen mitt i handen och huvudet under armen ibland. Undrar om det inte var bättre förr. :)
 
Hej alla!

Frustrationen över den s.k. containerfraktade möghögen som erbjuds från t.ex. Kina är nog stor.
Men det är beställaren som bestämmer pris/kvalitet.

Kina har visat, med tydlighet, att man är kapabel att t.ex. skicka upp en månbil.
Inte är den väl uppskickad av en raket i tuggat wellpapp jämte look-alike-maskingängor, som håller ihop manicken.
Vi konsumenter accepterar tydligen denna slit- och slängmentalitet, med tanke på hur snabbt dessa
bra-att-ha-grejor-kedjor expanderar omsättningsmässigt.

Det finns dock exempel på företag, som ångrar utlokaliseringen av sin produktion.
Detta, eftersom bl.a. varumärkets renommè, naggats i kanten.

Vad göra då?
Ja, konsumentens makt är större än de själva inser.
Det enkla svaret är att samla ihop sig och bojkotta skräpprodukter. Men praktiskt nog ett önsketänkande.
Och möjligtvis försent. Det finns kanske inte längre någon alternativ kvalitetsprodukt att välja.
Tror själv att konsumenten kryper till korset och återgår till tidigare "prisvärda" vanor.

Ett bra exempel är livsmedelsbranschen.
När folk får en mikrofon under snudan, då talas det väl om svenskt och ekologiskt alternativ.
Men det verkliga valet mellan inhemskt- kontra utländsktalternativ är ett annat.
Det visar statistiken.

/Hans
 
Last edited:
När det gäller MAT så köper jag svenskt,sen att Audin å Mercan har kinatillverkade prylar spelar mej mindre roll! :)
 
...Jag har ett ex, Det fanns en herrekipering här i stan där det fanns en man som bara genom att titta på en, ge en ett par byxor som passade exakt både i midja o längd. -Prova det idag!?

Som nöjd kund kan jag berätta att den mannen numera jobbar på klädbutiken Strömsons i Sundsvall. :)
 
HPD skrev; "Det enkla svaret är att samla ihop sig och bojkotta skräpprodukter. Men praktiskt nog ett önsketänkande. Och möjligtvis försent. "

I teorin kanske men i praktiken har det nog begränsad effekt ty vem orkar engagera sig. De flesta billiga konsumentprodukterna faller väl i kategorin skräpprodukter idag och genom att det i princip bara finns skräpprodukter på marknaden så har dessa blivit normen. De produkter vi ofta klagar på och ibland tvingas reklamera är en liten del av dessa skräpprodukter men som måste existera p g a vinstoptimeringen som numera tillämpas genom hela kedjan från design, tillverkning, importörer ut till slutkonsument. Mest optimalt torde vara att det alltid finns ett litet antal produkter i varje tillverkningsbatch som inte fungerar och måste slängas av konsumenten. Det är dessa vi bär tillbaks till varuhusen och som dom byter till en ny vara utan att ställa frågor. En viss kassation är inräknad i kalkylen och fullt normal.

Det som ibland kan vara lite frustrerande är att kvalitetsprodukter är svåra att få tag på. I den mån de finns är priset astronomiskt jämfört med "motsvarande" skräpprodukter. Ett exempel är koaxialkontakter som i god proffskvalitet inte hålls i lager och eftersom efterfrågan är nära noll så blir priset därefter. Särskilt märkbart om man bara behöver en handfull sådana.

Många användare inkl radioamatörer har aldrig sett en riktig koaxkontakt utan refererar till den typ av kontakter som man kan finna på t ex Kjell & Company. I regel tillverkade med helt fel mekaniska mått och med pressade gängor som hjälpligt fungerar. Samma sak med koaxialkabel där skärmen glesats ut och kardelerna är så få och tunna att det blir en prövning i tålamod att få kontakten att "sitta kvar". Ibland är metallen inte lödbar och är den det så krävs så mycket värme att både kontakt och kabel smälter.

Jag tror dock inte allt detta är något som bekymrar den vanlige konsumenten helt enkelt för att denne inte har de referensramar som krävs för att inse att de produkter de köper är undermåliga. De är i konsumentens ögon tillräckligt bra på gränsen till kass men ändå användbara. Alltså exakt vad vinstoptimeringsprincipen går ut på.

Det företag som enbart satsar på kvalitetsprodukter lär få svårt att överleva av den enkla anledningen att kunderna som är beredda att hosta upp 50-100 kronor för en "vanlig" PL-koaxkontakt av proffskvalitet är för få.

CER skrev; "Jag är krass nu, Men så här är det VARFÖR? -Och hur skall det bli? Ändå har folk aldrig varit mera högutbildad än nu! Alltså, vi har mer utbildat folk idag med grejorna blir bara sämre o sämre -Det borde vara tvärt om! Vi vill ju komma f r a m å t."

Även om utbildningen på pappret blivit bättre (har den det?) så behöver det inte betyda att folk blivit mer kvalitetsmedvetna. Tvärt om så tror jag att mycket av de grundläggande och ärvda kunskaperna som fanns inom industrin förr är borta sedan länge. Jag tänker på hantverksyrkena där man förr jobbade med stolthet men numera vinstoptimerar man även här och lämnar hafsverk efter sig. Dåligt utfört jobb med komponenter köpta på "billigt" ställe.

Kul ämne att diskutera det här även om vi aldrig kommer att kunna förändra något för andra än oss själva.
 
Det finns dock exempel på företag, som ångrar utlokaliseringen av sin produktion.
Detta, eftersom bl.a. varumärkets renommè, naggats i kanten.

Så sant,
utöver detta har en del branscher så smått börjat hämta hem sin produktion, dels av kvalitetsskäl och dels för att få ner ledtider.

Tror själv att konsumenten kryper till korset och återgår till tidigare "prisvärda" vanor.

Jag och många med mig har tröttnat på engångsverktyg, hellre få och pålitliga än många och dåliga,
priset är ju att det kostar på men slipper jag själv orsaka runddragna skruvskallar.
Många skulle bli förvånade om man satte sig in i hur nogsamt en stjärnmejselspets skall vara utformad för maximal kraftöverföring till skruvskallen som naturligtvis även den måste var lika nogsamt utformad som mejselspetsen.
En kvalitetsmejsel kostar inte 30 spänn, en bra slagborrmaskin för yrkesbruk kan omöjligen kosta ynka 400 spänn, sunt förnuft.

Det mest beklämmande är att se hur professionella yrkesmän och hantverkare handlar varenda pinal på Jula och Biltema, såväl verktyg som el- och fästmateriel.
Fenomenet har smittat av sig till alla branscher, även de som förr till och med hade en central funktion för att hålla en hög kvalitet vare sig det gällde verktygen eller utförandet av jobbet.

Snabbt och billigt är ledorden och så länge vi konsumenter inte är beredda att betala så får vi vad vi betalar för.
Om det var bättre förr? -nä, det var bara en annan tid med andra villkor.
 
De flesta billiga konsumentprodukterna faller väl i kategorin skräpprodukter idag och genom att det i princip bara finns skräpprodukter på marknaden så har dessa blivit normen.
Tyvärr har du rätt här, även i yrkesbutiker har man svårt att värja sig från skräpet.

Samma sak med koaxialkabel där skärmen glesats ut och kardelerna är så få och tunna att det blir en prövning i tålamod att få kontakten att "sitta kvar". Ibland är metallen inte lödbar och är den det så krävs så mycket värme att både kontakt och kabel smälter.
Jag skulle nyligen hjälpa en amatör att klämma på en BNC-kontakt på en stump RG-174, efter att ha klippt av skärmen såg jag att allt "fnössel" hade fastnat på min avbitartång som råkade vara lite magnetisk, vilken fin kopparskärm...


Det företag som enbart satsar på kvalitetsprodukter lär få svårt att överleva av den enkla anledningen att kunderna som är beredda att hosta upp 50-100 kronor för en "vanlig" PL-koaxkontakt av proffskvalitet är för få.
Det lustiga är att 100.- för en kontakt är för dyrt medans den nya radion kostade 35000.-,
en kvalitetskontakt som är rätt kontakterad håller längre än vad radion gör.
 
Citat EQL
.................
Även om utbildningen på pappret blivit bättre (har den det?) så behöver det inte betyda att folk blivit mer kvalitetsmedvetna. Tvärt om så tror jag att mycket av de grundläggande och ärvda kunskaperna som fanns inom industrin förr är borta sedan länge. Jag tänker på hantverksyrkena där man förr jobbade med stolthet men numera vinstoptimerar man även
...................
Det var även ett sort misstag att lägga ner gymansieingenjörsutbildningen. De flesta utbildade hade "jord under naglarna" och kunskapen anser jag vara på en högre nivå än vad som idag åstadkoms i dagens högskoleutbildningar.
73 de SM4ANQ/Ulf
 
Tvivlar på att detta är en utbildningsfråga, snarare "bistra" förändringar i vårt samhälle. Nästan oavsett yrkeskategori så tycks största delen av arbetstiden gå åt till att fippla med mobilen för att sekundvis uppdatera facebok och annan dylik smörja. Det finns ingen yrkesstolthet längre utan allt har vävts samman i någon sorts virtuell fjantvärld.

Bensinmacken där det för fanns gamla farbröder som kunde allt om gamla bilar, ge råd och dåd, de sålde olja, bilreservdelar, reparationsböcker m.m. Idag är samma mack med samma kedja (OK) omvandlad till något jävla café. Hyllorna med tändstift, torkare, oljefilter m.m är ersatta av fikabord och bakom disken, som även den är ombyggd i Café-stil, så är den gamla bilkunniga farbrorn ersatt av nån 20 årig blondin med ett förkläde som säljer bullar och muffins... Man kan faktiskt fortfarande tanka bilen, men det är väl bara en tidsfråga..

Alltså vart fan är samhället på väg? Ska jag åka till något konditori när jag ska köpa tändstift nästa gång eller?
 
Det finns ingen yrkesstolthet längre
Yrkesstoltheten har tyvärr förtvinat till en skugga av vad ordet egentligen innebar,
det är tråkigt för mig som fortfarande är kunskapstörstig men det finns få eller ingen som kan lära ut.

Idag är samma mack med samma kedja (OK) omvandlad till något jävla café. Hyllorna med tändstift, torkare, oljefilter m.m är ersatta av fikabord
Alltså vart fan är samhället på väg? Ska jag åka till något konditori när jag ska köpa tändstift nästa gång eller?

Jag skulle rekommendera att gå till en butik som säljer biltillbehör och reservdelar, inte till macken som i huvudsak säljer drivmedel (och bullar..)

Det är så få av oss bilägare som idag ens bryr sig om att byta olja själv, knappt glödlampor heller då det är så lätt att bryta en nagel på plastkåpan man måste snäppa loss,
man lämnar in bilen på service, betalar, och vips har man en fungerande bil igen
(under tiden kan man ju alltid uppdatera sin status på facebook..)

Det är förståeligt att mackarna plockar bort det mesta av "fixa-själv-prylarna" ur sortimentet,
skulle de göra tvärtom att de röjde bort chipspåsarna och fyllde på hälften av hyllorna med alla upptänkliga sorters oljor, lagerfett, pin-up blaskor och fläktremmar så skulle den butiken garanterat sälja dåligt,
bättre då med kaffe&bulle för 25 spänn, där snackar vi vinstmarginaler!

De flesta bilar idag har en avskräckande plastkåpa som man ändå måste ha en servicemanual för att ens lyckas snäppa av så man ser det som skall föreställa en bilmotor.
I höstas skulle jag byta batteri på bilen, av 2007 års modell, det var tur att jag anade ugglor och kollade upp proceduren först,
hade jag inte gjort alla moment i rätt ordning hade bilen blivit en "död fisk" som behövts hämtas med bärgare och jag hade fått köpa en ny databox, larmarna som uppstod i bilens datorsystem släckte jag efteråt med en ODBII-plugg som kontrolleras av en app i telefonen :)
 
Last edited:
Tyvärr har du rätt här, även i yrkesbutiker har man svårt att värja sig från skräpet.


Jag skulle nyligen hjälpa en amatör att klämma på en BNC-kontakt på en stump RG-174, efter att ha klippt av skärmen såg jag att allt "fnössel" hade fastnat på min avbitartång som råkade vara lite magnetisk, vilken fin kopparskärm...



Det lustiga är att 100.- för en kontakt är för dyrt medans den nya radion kostade 35000.-,
en kvalitetskontakt som är rätt kontakterad håller längre än vad radion gör.

...Ja, Alltså! -Är inte detta väldigt märkligt ändå? Vi har idag ca 44% bättre köpkraft än på åttiotalet OCH ÄNDÅ skall allt vara superbilligt. Det är ett krav som många har idag!
Grejen är att det här beteendet leder till kassare saker, ingenting annat. Folk handlar bara en större mängd med (kassare) prylar helt enkelt.
Det dumma med detta ekonomiska synsätt är som sagt att vi backar i utveckling på viktiga områden, just p.g.a låg kvalite´.

Med glimten nu i ögat: Jag har en t-shirt med ett kul tryck, där det står: "Old boys rules" och "The older i get the better it was!"
En stor del är visst bra nu med, Men, en del h a d e kunnat vara b r a mycket bättre.
 
Om man inskränker sig till teknikområdet så kan man ju konstatera att kunskaperna hos butikspersonalen oftast är ganska nära noll och intet.
Anledningen är naturligtvis att kunderna inte ställer några sådana krav.
Produkterna säljs inte längre med redovisning av data utan enbart på namn och design. Det är nog tveksamt om man överhuvudtaget kan få fram en vettig teknisk specifikation på någon "pryl" idag.

För någon månad sedan köpte jag en ny TV, med allehanda finesser. Jag måste erkänna att den har en fantastiskt bra bild. MEN det tog några timmar att justera in bilden. "Fabriksinställningen" var ganska medioker. Jag funderade efteråt hur man löser detta om man inte har kunskaperna?
Är butikerna överhuvudtaget intresserade av att köparna får en korrekt fungerande produkt?
"Förr" var alla måna om att få ett bra ljud ur sina stereoanläggningar. Man vårdade skivorna och hade fräscha nålar i pickuperna. Idag lyssnar man glatt på kraftigt komprimerade MP3-filer genom mobiltelefonens medskickade öronproppar.
Det VAR bättre förr.
 
Pratade med en bilhandlare som suckade och berättade att det kunde komma in välbärgade kunder för att byta in en 1år gammal BMW 318 Bensinare mot en ny 318Diesel för att komma i åtnjutande av den lägre bränsleförbrukningen. Handlaren frågade kunden hur många mil de körde per år och svaret blev 800mil ! -De betalade gladeligen 120.000 i mellan. ..Det blir ju liite svårt att köra in den summan, eller hur!
Men så här funkar många idag tydligen. Det är som en trend.
Och på tal om bensinmackarna: Om det nu är så mycket lönsammare med snask!? -Varför inte överväga att ägna sig åt det då?
Och vårt Coop forum: De hade för 10år sedan 2 hyllor med snask idag spräcker man nästan 50% av varuhusets yta med godis.
...Måste vara därför man aldrig ser: "Tag 3 Yaesu FT-450D FÖR PRISET AV 1"
Alltså köp aktier i godis!!
Nåväl, roligt ämne som rör vid materialkvalite´mm.
 
Råkade ut för okunniga butiksförsäljare häromdagen som inte kunde hjälpa mig.

En trasig duschblandare. letade upp tillverkarens hemsida och hittade lite produktblad och service dokument som PDF som jag skrev ut.
Tydligen skall man kassera hela den delen och sätta dit en ny. En detalj på den var en sprucken packning. Så antingen köper man en helt ny basic duschblandare för ett par tusenlappar, eller försöker hitta en reservdel, för kanske ett par hundralappar..

Tillverkaren råkade ha ett försäljningskontor i byn, så jag ringde och frågade om möjligheten att köpa reservdelen av dom eller vart jag skall vända mig. Svaret blev en stor tysk byggvaruhus, de hade säkert på hyllan.

Åkte dit och spanade i hyllorna där det fanns lite av varje från tillverkaren men inte just den prylen jag ville ha.
Högg tag i en säljare och frågade, men blev hänvisad till ryggen på annan säljare 20 meter bort, som i sin hänvisade till en tredje, en hjälpsam dam som dock inte kunde hitta den reservdelen i hyllorna jag nyss kikade i.
Jag frågade och visade PDF-bladet med ritning och artikelnummer m.m. om inte hon kunde beställa en åt mig.
- nej det går inte... Men jag har nya blandare om du vill se dom...

Med mobilens hjälp (google) hittade jag en annan mycket mindre firma och ringde upp..
- Visst den kan jag fixa, jag beställer med en gång. Kom i morgon eftermiddag då bör den ha kommit.

Så vill man ha något fixat, undvik de stora kedjorna.
 
CER skrev; " -Är inte detta väldigt märkligt ändå? Vi har idag ca 44% bättre köpkraft än på åttiotalet OCH ÄNDÅ skall allt vara superbilligt. Det är ett krav som många har idag!"

Allt handlar om att hjulen måste snurra och att den ekonomiska tillväxten globalt fortsätter att accelerera. De multinationella företagen lägger enorma summor på att manipulera köpbeteenden och äger numera hela generationer av lättledda ungdomar som likt programmerade robotar shoppar saker dom inte behöver. Det finns några ställen på jordklotet där detta beteende är särskilt tydligt som t ex Hong Kong, Kina och Japan. Själv har jag studerat hur det ser ut på plats i Hong Kong och jag är förstummad över hur dagens ungdomarna spenderar alla sina pengar på de senaste modellerna mobiltelefoner och märkeskläder. Inte för att de behöver det senaste utan mer för att de blivit programmerade att göra så eftersom det gynnar storföretagen och världsekonomin. Någon i toppen hyvlar av pengarna och lägger på hög.

Det man kunnat se är också att produktlivslängden ständigt blir kortare och att priserna på många konsumentprodukter lagts på "rätt" nivå så att många har råd att köpa samtidigt som få orkar klaga om produkterna går sönder eller inte motsvarar förväntningarna. Lite av slagborrmaskinen på Jula för 199 spänn. Skit samma om den fungerar att borra med, den var i alla fall billig eller hur och vad får man för 199:- Helt OK att den är kass. Bara att köpa en till när tio hål till skall borras och så hålls hjulen snurrande.

Hotet mot allt detta torde vara sådana som vi, som har ork och energi att reparera saker som gått sönder, som inte anlitar hantverkare och som passar på att köpa en äkta Bacho skiftnyckel från 50-talet på stadens loppis för en tia. Om alla gjort så hade världen gått i konkurs över natten. Det behövs alltså en ständig ström av shoppingberoende blåögda människor som handlar för pengar dom inte har för att ekonomin inte skall rasa samman. Så bara handla på så reparerar jag. :)
 
Om vi lägger ihop de utländska chafförerna som jobbar för s.k F-skatt för svenska åkare i Västra Götaland, Halland, Småland och Skåne får vi ihop 731 chaufförer sammanlagt.
Dessa jobbar för en genomsnitlig lön på ca 6500 :- / månad och lever 7 dagar i veckan i sina bilar, natt som dag. Dom kör det gods som skulle legat på bilar med svenska löner.
Hade regeringen förbjudit denna typ av arbete, då hade det funnits 731 arbeten till chaufförer med svenska anställningsvillkor.
Detta hade resulterat i ca 34 miljoner mer i intäkter (arbetsgivaravgifter och inkomstskatt m.m) per MÅNAD till staten.
Allt detta för att allt skall bli så billigt som möjligt.
 
"De multinationella företagen lägger enorma summor på att manipulera köpbeteenden och äger numera hela generationer av lättledda ungdomar som likt programmerade robotar shoppar saker dom inte behöver.

Inte menade du väl detta Bengt?
Jag kan ge åtskilliga exempel på lättledda pensionärer som shoppar riktig skit de absolut inte behöver.
 
Back
Top