Anställs de kunnigaste eller de billigaste?

En annan sak som kan funderas över är att det ibland kan löna sig att köpa billiga lågkvalitativa produkter. Det kan vara någon maskin som skall användas en gång för ett speciellt projekt och där sannolikheten för att nytt behov skall uppstå är lågt. Eller då maskinen enbart används mycket sällan. Då talar vi kanske om förbrukningsvaror snarare än en investering? Jag köpte en tryckluftspikpistol för en dryg hundring på Harald Nyborg och den klarade av att panela ett helt rum utan att gå sönder. Den fungerar ännu! En billig proffsmaskin för säg några tusen spänn hade nog inte varit en försvarbar investering för mig. Kanske kommer pistolen aldrig mer till nytta.

Nog för nu men det är ju ett intressant ämne det här som nog alla har sina erfarenheter av - bra och dåliga!

Det är så jag tänker också. Vi har idag möjlighet att välja kvalitet.
Vi får bara vara observanta på att vi måste välja vilken kvalitet vi vill ha för om vi inte gör det så riskerar vi att få den sämsta kvaliteten och det är inte alltid önskvärt.
Det här var inte lika påtagligt för 30 år sedan och många av oss har kanske blivit tagna på sängen av att vi nu faktiskt måste göra ett val.

//Harry
 
Last edited:
"Kvalitet" är ofta väldigt missförstått. Har man hållit på med kvalitetsarbete på något företag inser man
att det är att det finns rutiner för en massa saker så att det man gör håller vad som lovas och att det
blir så hela tiden. Gör jag hundra saker, pryl eller tjänst, så blir det samma sak hela tiden. Inte nödvändigtvis
hundra suveräna saker vilket många tror är synonymt med kvalitet.

Det här brukar bli uppenbart när man köper en billig grej, typ EQL:s spikpickadoll, han hade uppenbarligen tur
och lyckades bygga klart. Andra kanske får i tio spikar, någon hundra. Utan koll på kvalitet, som kostar pengar,
blir det ett lotteri om slutprodukten blir bra eller inte. Kanske duger helt ok för hemmapularen.

Exemplet med koaxkontakter är intressant. På gamla jobbet var Huber-Suhner hovleverantör och N-kontakter
användes till det mesta. Vanligen deras standardkvalitet som är alldeles utmärkt. Någon gång användes dock
precisionsvarianten som klarar upp till 18 GHz. Där var det skillnad... en lite speciell känsla att skruva ihop två
kontakter som liksom flöt ihop på något svårförklarat sätt. Försök göra det med två UHF från Kjelle eller något
annat billigt ställe.

När det gäller "förr och nu" så är det nog så att det kollas mycket mer på priser och det optimeras i många led
hos tillverkaren. Sådana där otäcka ekomomer kommer dragandes med kalkylblad och pekar på att det kan
sparas här och där.

Lite förvånande att inte fler ifrågasätter miljöpåverkan med allt köp-slit-släng, det blir ju enorma mängder som
slängs. I närheten av jobbet finns ett ställe att handla TV och annat och det ligger drivor med nästan nya
platteve i deras skrotbingar. Säkert kunde många återupplivas med lite nya elektrolyter, eller har de hamnat
där för att några nya roliga funktioner saknas? Kanske dags för ett containerdyk?
 
PNV skrev; "Vi får bara vara observanta på att vi måste välja vilken kvalitet vi vill ha för om vi inte gör det så riskerar vi att få den sämsta kvaliteten och det är inte alltid önskvärt."
----

Ja så kan man nog sammanfatta det hela. En annan sak jag noterat är att vissa väl beprövade saker som fanns förr och var lätta att få tag på numera inte tillverkas alls eller är av så undermålig kvalitet att de inte är ett reellt alternativ längre. Givetvis beroende på att efterfrågan är "noll" och att de därför inte lönar sig att tillverka längre. Visst finns väl ersättare men ofta är det då beställningsvara och då kan det stupa på minimiorder, lång leveranstid eller för högt pris just av den anledningen.

Förr kunde man köpa en hel paket skruv för en spottstyver i den riktiga järnaffären och numera blir man hänvisad till en Pin-pack ned 5 träskruvar i prisgrupp A vilket kan tydas 49:- Jag klarar inte detta mentalt även om jag nog har råd rent ekonomiskt att köpa hela jävla ställningen med skruv...

Min metod är att passa på att bygga lager med "säkra bra att ha prylar" från loppisar och finner jag en 100-paket kullerförsänkt mässingskruv för 5 riksdaler så slår jag till. Bara känslan av att ha gjort ett klipp är värt den femman och så behöver jag inte må dåligt av att köpa den där Pin-packen på Jula när jag bara behöver en (1) skruv en gång!

Är jag ensam eller bara snål? :)
 
Istället för att sampla med många bitar på 2xhögsta analoga frekvens kan man sampla med färre bitar med högre samplingsfrekvens, drar man det här till sin ände når man en bit med mycket hög samplingsfrekvens.

Fast, utan önskan att starta en off topic diskussion om detta, stämmer det verkligen när man illustrerar det med att dra det till sin spets? Jag menar, med en bits upplösning kan ju bara två nivåer (0 och 1) uttryckas och då spelar det ju ingen roll hur fort (ofta) man samplar dessa värden...

Håller i övrigt med om andemeningen i det du skriver.

/Lasse
 
Fast, utan önskan att starta en off topic diskussion om detta, stämmer det verkligen när man illustrerar det med att dra det till sin spets? Jag menar, med en bits upplösning kan ju bara två nivåer (0 och 1) uttryckas och då spelar det ju ingen roll hur fort (ofta) man samplar dessa värden...

Håller i övrigt med om andemeningen i det du skriver.

/Lasse
Rent intuitivt känns det inte som man kan göra det men det är nog eftersom man ofta har en bild hur AD omvandling går till där referens nivån är fast.
När man kör med en bits AD omvandling introducerar man antingen brus på referensnivån (lustigt det här med hur den analoga fienden nr 1 blir till något nyttigt i den digitala världen) eller så förändrar man referensnivån tills den når insignalens nivå varpå man ändrar referensnivån igen och väntar på att de skall sammanfalla.
Googla på Delta-Sigma AD omvandlare så ser du ett exempel på hur det kan gå till.

//Harry
 
PNV Så med ditt resonemang så skulle vi människor erhålla en överlägsen hörsel om vi satte på oss ett par hörselkåpor med inbyggd AD-DA Omvandlare och gärna med komprimering också.

...Nja, Jag skulle inte tro det!
 
Däremot går det att piffa upp mycket i digitaldomänen så att det upplevs starkare och finare. Ett ex är bilderna ut konsument-digitalkameror.
I sådana har man från fabrik lagt in tonkurvor för att det skall bli "Pop´iga" bilder direkt från kameran -Den röda stugan, riktigt röd o fin, gräset knallgrönt mm. Det är för att inte Svensson skall bli deppig. För det skulle han bli om han såg samma RAW-Bild från sensorn, oprocessad.
Med b e t y d l i g t dassigare färger och inget skärpelyft.
 
På tal om firmor och butiker så kommer här något som milt sagt irriterar mig.
I morgon, onsdag, besöker jag Göteborg (Radiomuseet) och på vägen passerar jag Jula i Sisjön och tänker då överlämna detta brev till butikschefen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2014-feb-19
Besökt Jula, Sisjön i avsikt att köpa ett par hängslebyxor 50 BOM/, produkt 90098x för SEK 269,00. Av erfarenhet vet jag att storlek 50 brukar vara perfekt för mig. Upptäcker att den storleken är slut. Tar chansen och köper storlek 52. Kanske passar dom eller kanske jag har växt?
Konstaterar vid hemkomst att dom är på tok för stora.

2014-feb-20
Ringer Julas kundtjänst, 031-7488430, och blir kopplad till Jula, Sisjön. Får där besked att storlek 50 väntas komma in 03 mars.

2014-mars-04
Ringer Jula, Sisjön via kundtjänst. Får nytt besked att storlek 50 beräknas komma in måndag 17 mars. Ber dom reservera ett par storlek 50 och att jag kommer in 19 mars och byter mina 52 mot 50. Får svaret att butiken kan inte reservera varor!

2014-mars-18
Ringer Julas kundtjänst och begär att bli kopplad till Jula, Sisjön. Får beskedet att numret är överbelastat med kunder. Talar om mitt ärende för kundtjänst och att jag vill hämta byxorna den 19 mars då jag har ett ärende till Göteborg. Kundtjänst, som är mycket vänliga och hjälpsamma, lovar att ringa upp och försöka be personalen lägga undan ett par storlek 50 i mitt namn.
Kundtjänst skall dessutom be butikschefen ringa upp mig för att bekräfta att storlek 50 finns undanstoppade för mig.

Klockan är nu 1800. Ingen har ringt.

Kommentarer:
Eftersom jag är normalt "vanskapt", 1,80 i längd, förmodar jag att 50 är den vanligaste storleken. Då borde butiken gardera sig genom att ha stora mängder av just denna storlek. I vårt datoriserade samhälle borde det inte vara något problem att se vilka storlekar som säljs mest.
Vid mitt besök observerade jag att det fanns mängder med storlekar 48, 52, 54 56, osv, men inga 50!
Min slutbedömning om Jula är att affären har bra och billiga varor men brister i logistik och framförallt i telefonkommunikation.


Med vänlig hälsning
Bengt Lundgren
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fortsättning följer

73
Bengt
SM6APQ
 
Jodå, det är precis vad de skall syssla med - sett ifrån ett företagsekonomiskt perspektiv i alla fal. Mervärde för de stressade kunderna som kan ta sig en kopp automatkaffe och ett fett onyttigt Winerbröd för 70 riksdaler (hög vinstmarginal kanske). Det kan inte vara en slump att i princip alla bensinmackar funnit samma koncept för att överleva? Att varje mack skulle ha ett tillräckligt stort sortiment av reservdelar och specialverktyg till femtioelva bilmodeller där inget längre är standard känns som en omöjlig ekvation. Det kanske fungerade förr då bilarna var mer generiskt uppbyggda och komponenterna som brukade gå sönder var förhållandevis få till antalet. Det enda som är gemensamt nu är väl motoroljor och div rengöringsmedel, vax och sånt. Allt detta finns kvar liksom det går att finna torkarblad och en del av de vanligaste glödlamporna. Ja t o m fläktremmar. :)


Minns jag inte fel så såg jag faktiskt kaffekannor, det är alltså caféverksamhet! Inget sunkigt blaskigt automattkaffe och torr bulle. Iofs har jag inte testat vare sig kaffet eller bakverken så det kan jag inte uttala mig om.

Dock köper jag ändå inte dina förklaringar till att detta skulle vara framtidens melodi, om det nu är så att detta är en sådan enorm ekonomisk framgångssaga så borde i princip varenda typ av verksamhet anamma detta koncept. Ska sportaffären, däckverkstan, hårfrisörskan, skomakaren och alla andra näringsidkare hysa in caféverksamhet i ett hörn?

Sedan är mycket delar typiskt universella, fläktremmar, tändstift, avgasklammer, bränsleslangar, kylarslangar och annat som kan behövas för ett snabbfix jourtid när behov uppstår och de stora biltillbehörsaffärerna har stängt. Det är ren idioti att ta bort detta ur sortimentet, det är ett steg i fel riktning. Det är helt enkelt lika illa som nedläggningen av postkontor, ombildning av apotek och alla annan försämring och nedmontering av samhället.. Låter jag bitter förresten? :D
 
Det som ibland kan vara lite frustrerande är att kvalitetsprodukter är svåra att få tag på. I den mån de finns är priset astronomiskt jämfört med "motsvarande" skräpprodukter. Ett exempel är koaxialkontakter som i god proffskvalitet inte hålls i lager och eftersom efterfrågan är nära noll så blir priset därefter. Särskilt märkbart om man bara behöver en handfull sådana.

Många användare inkl radioamatörer har aldrig sett en riktig koaxkontakt utan refererar till den typ av kontakter som man kan finna på t ex Kjell & Company. I regel tillverkade med helt fel mekaniska mått och med pressade gängor som hjälpligt fungerar. Samma sak med koaxialkabel där skärmen glesats ut och kardelerna är så få och tunna att det blir en prövning i tålamod att få kontakten att "sitta kvar". Ibland är metallen inte lödbar och är den det så krävs så mycket värme att både kontakt och kabel smälter.


Detta är faktiskt lite småproblematiskt, kjell & co säljer ju överlag bara dynga, men de har god utspridning på butiker och är således ganska tillgängliga för att snabbt kunna inhandla en koaxkontakt. Sannolikt därför folk handlar skräpet, det finns inget att välja på.
Ser man till de svenska amatörradioåterförsäljarna så hittar man inga specar på deras kontaktdon heller, bara dyrare no-nameshit, eller? Inte ens ELFA smäller nämnvärt högt när det gäller kontakter, det är väl bara Amphenol, till överpris, varför kan de inte kränga Telegärtner och liknande?
 
SM0VDT

Ja så har det blivit vad macken beträffar å här idenna lilla by Föllinge, har man inte bara cafèkonceptet utan cafeet innehåller även en spelhall med en radda TV-skärmar för ATG V75 och vete gudarna allt.
sm3ciq

Jag kan väl iofs förstå att kundunderlaget ute i småorter på vischan inte är det bästa. Och att de därför nästan "tvingas" ha andra verksamheter. Men macken jag snackar om är OKQ8 Arlandastad, i ett industriområde! Café-mys-faktorn är avlägsen om man säger så...
 
VDT skrev; "Dock köper jag ändå inte dina förklaringar till att detta skulle vara framtidens melodi, om det nu är så att detta är en sådan enorm ekonomisk framgångssaga så borde i princip varenda typ av verksamhet anamma detta koncept. Ska sportaffären, däckverkstan, hårfrisörskan, skomakaren och alla andra näringsidkare hysa in caféverksamhet i ett hörn?"
----

Möjligtvis däckverkstan då där kunderna kan få vänta en stund. Annars tror jag att kombinationen bensinmack och café & snabbmat är en bra kombination för alla de som "bor på vägarna" och behöver en stunds avkoppling från trafiken.

Huruvida det är framtidens melodi eller ej är svårt att sia om men någon förklaring till att i princip alla bensinmackar har dragit ner på bildelarna och öppnat snabbmatsaffär måste ändå finnas. Jag tror att förklaringen beror på ekonomiska orsaker snarare än en önskan att upphöra med kärnverksamheten - att serva bilar och erbjuda reservdelar. Det är dock inte min branch och jag är bara lekman på området men som ser med mina egna ögon hur allt i samhället sakta förändrats och det som tidigare fungerade perfekt (Taxi för att ta ett exempel) nu totalhavererat på alla nivåer. Och så den forna infrastrukturen som privatiserades så att allt olönsamt kunde läggas ner och vinsterna åt aktieägarna i andra länder optimeras. Vinnarna är nog inte vi vanliga dödliga i alla fall?
 
APQ, jag tycker du har dig själv att skylla! Du köper avsiktligen fel storlek i tron att de kanske passar ändå, varför provade du inte brallorna innan du köpte dem och åkte hem? Du har ju uppenbarligen klantat till det för dig själv, varför lasta Jula för det?
 
Om bensinmackar och andra special-försäljningsställen. Om tändstift och andra reservdelar:

Eftersom konsumenternas köpbeteende styr utbudet så måste producent- och försäljningsledet anpassa sig därefter. Visserligen gör de senare allt vad de kan i form av övertalning av konsumenterna genom s.k. konsumentupplysning (reklaaaam). Detta sker i olika former, alltifrån fakta till milt bedrägeri. Nånstans däremellan sker 98% av konsumentupplysningen genom en mix av magi, vantolkning av fakta och vädjan till konsumenternas känslor. De grövre bedrägerierna brukar beivras av myndigheterna, t.ex konsumentverket, allmänna reklamationsnämden eller kanske elsäkerhetsverket osv.

För övrigt finns bara två sätt att styra utbudet till konsumenterna. Det ena sättet är genom att konsumenterna inte går på konsumentupplysningen (inte troligt) eller att modet har ändrats (troligt). Det andra styrmedlet är genom politiska beslut. Här är ideologin styrande. Således är det inne nu med att allt som inte är bevisat livsfarligt utgör handelshinder. Ja egentligen gäller nu inte bevisning i juridisk eller vetenskaplig mening. Det måste finnas en politiskt acceptabel form av bevis som är en slags färskvara som bara gäller just nu. Inte förr och helt säkert inte längre fram.

Det där med konsumenternas känslor är intressant. Här finns nämligen möjlighet att skapa marknader genom att berätta för konsumenterna att de har behov som de inte visste om själva. Min erfarenhet är att fruntimmer och manliga blåbär är mest lättlurade. Ibland får man träff på bägge kategorierna. Ta t.ex. genidraget att få manliga blåbär att uppskatta fruntimmer med stora läppar, tuttar, märkliga hårfärger eller med mystisk doft. Eller åtminstone få fruntimren att tro att de manliga blåbären gillar det här. Jamen då kan man sälja in sig på produkter som svarar mot detta skapade behov.

Eller varför inte skapa behov hos radioamatörer? Ju mindre man vet desto lättare är det att bli blåst (apropå...apropå...) Visste du inte att du får mindre additionsförluster i koaxen om du stryker den med Faradays högfrekventa bromsolja? Hindrar reflexion vid dålig anpassning. Den är utvärderad och verifierad på schweiziska transmissionsforskningsanstalten i Bern. En ren spinoffeffekt av experiment vid partikelacceleratorn i Bern. Jo, glöm bara inte att stryka bromsoljan åt rätt håll på koaxen annars blir det helt fel.

Nå, tändstiften och bensinmackarna då. Jo där förhåller det sig på samma vis som med skrivarna till datorer. Man säljer en förhållandevis billig produkt. Sen tar man igen pengarna man rabatterat på eftermarknadens tillbehör, reparationer och reservdelar. Därför är en skrivare billig, det följer till och med en bläckpatron som räcker en hel vecka. Däremot kostar nästa bläckpatron hälften av vad skrivaren kostade. Bilmarknaden gör allt för att dra in pengar på sin eftermarknad genom specialkonstruktioner. Förr fanns ett hanterbart antal tändstift som passade allt från bilar, gräsklippare till den bensindrivna rakapparaten. Idag har varje bilmärke tjogtals med specialstift som passar bara det märket. Det finns inte en bensinmack som har chansen att hänga med här, då skulle de få ägna sig åt att bara sälja tändstift. Så är det också med diverse remtyg, slangar, temostater etc.

För att inte tala om nödvändiga specialverktyg och idiotiska konstruktioner. Är det t.ex. inte nån modell av Audi som kräver verkstadsbesök för byte av strålkastarens glödlampa. Och det är inte bara att byta, det krävs en pelarlyft samt två mekaniker som samarbetar vid glödlampsbytet, en uppe på billyften och en under bilen. Fast först krävs det att de demonterar främre delen av bilen. En snillrik konstruktion för säkerställande av bra ekonomi för säljarens eftermarknad.

Tyvärr går det här igen i allt i samhället idag. Orsaken enligt min mening är att ekonomerna har fått övertag över tekniker och humanister. Och så politiker förstås. De senare är den enda grupp jag känner till som kan avskaffa vetenskapligt belagda kunskaper och naturlagar. Hade jag mandat skulle jag t.ex. nominera statsministern till Nobelpriset i medicin för snilledraget att på politisk väg.avskaffa tidigare obotliga kroniska sjukdomar. Får de hålla på så ger jag mig tusan på att de inom kort avskaffar Ohms lag också. Eller åtminstone reviderar den för att skapa fler arbetstillfällen...

Förr när teknikerna var överst på dyngstacken fungerade saker och ting. Men eftersom det blev för dyrt, tyckte ekonomerna, så avskaffade man de dyra tekniska lösningarna till förmån för mer budgetvänliga lösningar. Teknikerna friställde man. Problemet här blev förstås att grejer numer tenderar att inte vilja fungera och eftersom man nu avskaffat teknikerna så måste man anlita konsulter som får försöka lappa och laga. I slutändan blir det då dyrare än om man gjort rätt från början.

Så svaret på trådskaparens fråga är att man anställer den billigaste först. Senare måste man anställa någon kunnig.
 
Tekniker är bra och politiker dåliga, ger insnöad-varning!
Kategoriseringen "fruntimmer och manliga blåbär" ger gubbighets-varning!
Uppfattningen att "grejer" har "vilja" ger okunnighetsvarning!
Inte bra. Kanske rött kort! ;-)
Sture
 
Nästan fullträff Sture.
Det har snöat rejält här, men det dröjer lite ännu tills jag är insnöad.
Gubb-varningen är nog helt korrekt och en komplimang. Med ålder följer vishet och immunitet mot alla former av mode.

Att inte grejor har egen vilja har du däremot inte förstått. Riktiga grejor har både egen själ, känslor och vilja. Ta t.ex. min åldriga Land Rover som heter Greta. Hon har ibland idéer som inte överensstämmer med mina. Att hon heter Greta beror på att jag tidigt begrep att denna bil är feminin och ska behandlas därefter. Så hon får små presenter ibland för att hålla humöret uppe, en ny blänkande slangklämma brukar ge pluspoäng liksom en skvätt olja vid festliga tillfällen. Liksom med alla fruntimmer för man ha tålamod och se upp för kallstarter, de sliter hårt och dessutom riskerar hon att bli sur. Men hon får inte bli för het heller, det kan bli katastrof.

För övrigt har Land Rovers en för bilar alldeles unik egenskap - de självläker. Så laga inte det du tror är sönder, det är bara normalt och beror på kvinnligt temperament och dagsform.
 
APQ, jag tycker du har dig själv att skylla! Du köper avsiktligen fel storlek i tron att de kanske passar ändå, varför provade du inte brallorna innan du köpte dem och åkte hem? Du har ju uppenbarligen klantat till det för dig själv, varför lasta Jula för det?

VDT de APQ
Det kan hända att jag "klantade till det" vid inköpstillfället. Tidsbrist - flera personer väntade på mig utanför Jula - var kanske en orsak. Jag var också osäker på hur mycket större byxorna blev från 50 till 52. Eftersom jag visste att jag kunde byta tog jag chansen... men detta är ointressant i sammanhanget. Antag att jag köpt ett par byxor med ett fabrikationsfel som jag först upptäckt vid hemkomsten. Klanteriet från Jula hade varit det samma!

Så här blev det:
Igår, onsdag, besökte jag Jula på nytt. Frågade redan vid ankomst om storlek 50 fanns? Svar: Ja vi har tre 50-storlekar kvar. Vi fick in fyra i måndags-
Gjorde bytet 52 till 50 utan problem. Observerade att det nu fanns två(!) exemplar av 50 kvar. Massor med 48, 52, 54 etc.
Lämnade över mitt klagobrev adresserat "butikschefen" till informationen. I brevet hade jag angett mitt mobilnummer.
C:a 4 timmar senare ringer min mobil. Butikschefen! Har ett tio minuter långt samtal. Han börjar med att tacka för brevet. Påpekar att datorsystemet som skall hålla reda på vilka storlekar som säljs mest inte fungerat. Ber också om ursäkt för Julas dåliga "telefonkultur". Tackar ännu en gång för "positiv" kritik och önskar mig välkommen till Jula i Sisjön.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
ZBB -Oj vad bra samanfattat! Haha.. Ja, Man får ha glimten i ögat lite grann.
Kort o gott; "Ekonomisk tillväxt" leder till kvalitativ missväxt. Vad branscherna kan lära sig av detta borde vara att låta den djupare tanken bakom en produkt så att säga, få ett större utrymme, En större betydelse. På så vis kanske man ändå kan kompensera sig tillbaka till också bra produkter. Vissa tyngre hifi-prylar (Där man har lite kärlek till den produkt man skapar) från Kina ÄR faktiskt överraskande bra gjorda.
Därför tror jag att det visst kan funka, bara man inte glömmer grundtanken med prylen.
Bra vore det också för vår miljö.

Tack alla för en kul diskussion!


Med önskan om en skön helg.
SA2CER
 
SA2CER skrev:
Ekonomisk tillväxt" leder till kvalitativ missväxt.

Exakt!

Fast jag kallar "tillväxt" för pyramidspel. :) Begreppet var ett genidrag som myntades i Sverige då förutvarande Svenska Arbetsgivareföreningen ombildades till Svenskt Näringsliv, och begreppet köptes rakt av av samtliga politiker och fackföreningsföreträdare oavsett politisk hemvist. Orsaken är självklar, med tillväxt följer ökad vinst vilket då ska leda till investeringar, fler jobb och ökat välstånd.

Nu ska jag stoppa här för att inte bli alltför politisk, men jag vill ändå be läsaren fråga sig: Investeringar var? Jobb eller rationaliseringar? Välstånd för vem? Och - för att komma i mål: Bromsar inte hög kvalitet den "ekonomiska tillväxten" pga. lång livslängd hos produkten?

Här har vi radioamatörer en klar fördel i att vi faktiskt får bygga egna konstruktioner med den kvalitet som vi själva väljer eller reparera det som går sönder. Givetvis är den personliga kunskapen en faktor här och även möjligheten att diskutera tekniska lösningar och få råd av andra som sker här och på ESR:s radiotekniska forum.

Sen finns förstås mer att säga, t.ex. om hur modet styr (fler knappar, menyer, funktioner) eller ekonomin som begränsar i valet av inköp. Men det kan ju nån annan få dra ett varv.. :)

Jo, på senare år har "tillväxten" fått konkurrens av "kretsloppstänkande", "biologisk mångfald" etc. som är klart tillväxthämmande. :rolleyes:
 
Back
Top