Antenn 12AVq

SA6BZH

Well-Known Member
Hej jag har kommit över en äldre antenn av typ 12AVQ och när jag nu skall sätta upp den kunde jag läsa på en pdf fil om antennen att den skall vara olik lång beroende på om man tänker köra cv eller telefoni - med hänsyn till SWR. I mitt fall skall jag köra telefoni - när jag nu skulle mäta längderna upptäckte jag att min antenn troligen är av äldre datum än den jag hittade på nätet - alltså bilden och spröten är helt olika vilket i sig gör att jag inte kan använda den instruktion på den nya 12AVQ antennen.

Nu till min fråga är det någon som har en gammal instruktion över en äldre 12AVQ och vilka mått som gäller.

Vidare fråga - Av han jag köpte antennen fick jag även med 2 st radialer med spolar för som han sa till 40 m bandet. Om jag har rätt så är antennen 12AVQ tänkt att köra på 10, 15 och 20 m inte hjälper det väl med att sätta in även att par radialer för 40 m. Han som sålde antennen har aldrig haft dem monterade och möjligen har han fel när det gäller dessa radialer

Alltså - är det någon som har en gammal tabell över en antenn 12AVQ och inte kan man montera radialer för 40 m till denna antenn.
 
Den första frågan som infinner sig är ju:

Är du helt helt helt säker på att det är en 12AVQ?

..eftersom du skriver att den inte ser ut som en och att du har radialer för 40m som antennen inte ens täcker...det kan ju kanske vara en AV-4?
 
Den första frågan som infinner sig är ju:

Är du helt helt helt säker på att det är en 12AVQ?

..eftersom du skriver att den inte ser ut som en och att du har radialer för 40m som antennen inte ens täcker...det kan ju kanske vara en AV-4?

Hej - nej jag har ingen aning - det kan vara vilken antenn som hälst men informationen jag fick av han som sålde den var att det är en 12AVQ - ser lika dan ut med två spolar men avstånden mellan spolarna är inte lika - i övrigt ser den lika dan ut
 
12AVQ 3 band 10-15-20 meters, jordplan 3st Model Hy-Gain 12AVQ
14AVQ 40-10meter,jordplan 8st HY.Gain troligen är antennen en 14AVQ med extra trapps
den går att bygga om så den går på 80meter
 
Last edited:
Går den på 7 MHz är det kanske en 14 AVQ

Annars är det väl bra att prova och trimma den dit man vill hän i frekvens.
Ett bra förslag är att dippa spärrkretsarna innan du lägger ner arbete på den.
Om inte åska som bränt upp dem, så kan det finnas insektsbo i spolarna.
Den är ändå kanske 30 - 50 år gammal.

12AVQ har väl 2 spärrkretsar om inte jag minns fel.
medan då 14AVQ har tre.

de
FPD
 
ok då är det en 14AVQ ,då sitter den längsta spolen högst upp sen kommer det ett mellanstycke sen en spole mellanstycke sen spole då går den på 40 till 10 meter.men sen finns ett kitt så att den går på 80meter
 
Det är varken en 12AVQ eller en 14AVQ. Det är ett helt annat märke som jag inte kan komma på just nu. Spolarna har med 7 MHz att göra - en dipole plus radialer för övriga band.

En logisk gissning. Jag kan ha fel.
 
ok då är det en 14AVQ ,då sitter den längsta spolen högst upp sen kommer det ett mellanstycke sen en spole mellanstycke sen spole då går den på 40 till 10 meter.men sen finns ett kitt så att den går på 80meter


Hej
nej det kan inte vara en 14AVQ då denna antenn enbart har två spolar.
Antennen är från botten, först en del på 124 cm vidare en del på 114 därefter en spole. Efter spolen kommer en mellandel på 80,5 cm därefter en ny spole. Efter denna så kommer två topprör - en på 64 cm och en på 77 cm
Antennens längd inklusive spolar blir 5,35 meter. En möjlighet är att det från början har varit en 14 AVQ som man har ändrat till 10, 15 och 20 m
bandet
 
Går den på 7 MHz är det kanske en 14 AVQ

Annars är det väl bra att prova och trimma den dit man vill hän i frekvens.
Ett bra förslag är att dippa spärrkretsarna innan du lägger ner arbete på den.
Om inte åska som bränt upp dem, så kan det finnas insektsbo i spolarna.
Den är ändå kanske 30 - 50 år gammal.

12AVQ har väl 2 spärrkretsar om inte jag minns fel.
medan då 14AVQ har tre.

de
FPD

Dippa vad menar du med det?
 
Det är varken en 12AVQ eller en 14AVQ. Det är ett helt annat märke som jag inte kan komma på just nu. Spolarna har med 7 MHz att göra - en dipole plus radialer för övriga band.

En logisk gissning. Jag kan ha fel.

Tänker du kanske på Mosley RV-3 (tror jag den hette?) den stämmer nästan exakt i längd, skulle ha 3 radialer i basutförandet. Hade en sådan på -70 talet innan min 39-år långa amatörradio paus :) har för mig att man kunde bygga på den för 40 mb också.

/Johan
 
Dippa = Med en Grid Dippa mäta resonansen.
Det gör man för att slippa öppna spolarna och ändå kunna se om det förelligger resonans.
Har "någon" byggt bo i spolarna finns kanske ingen resonans.
Eller om Tor slagit sönder dem.
Då skall de lagas, rengöras, och få tillbaka sin resonans, annars är det ogjort jobb att bygga ihop och försöka använda antennen.

de
Roy

de
Roy
 
Dippa = Med en Grid Dippa mäta resonansen.
Det gör man för att slippa öppna spolarna och ändå kunna se om det förelligger resonans.
Har "någon" byggt bo i spolarna finns kanske ingen resonans.
Eller om Tor slagit sönder dem.
Då skall de lagas, rengöras, och få tillbaka sin resonans, annars är det ogjort jobb att bygga ihop och försöka använda antennen.

de
Roy

de
Roy

Ok - logiskt. Tack
 
Det vanligaste felet i dessa trap-vertikaler är glappkontakt mellan trapsen och aluminiumröret.
Åtminstone på HY-Gain fabrikaten.

Har reparerat några sådana antenner för många år sedan. En och annan "maskinist" hade gått i "fällan" med gjorde ingen skada.
 
Mosleys RV-3C har jag haft sedan 70-talet......det sitter två spolar inne i "burken".

Edit: CZR: Huvudet på spiken Ingvar! Gäller även Mosley.....har gjort vid detta vid ett tillfälle på min GP sedan 70-talet.
 
Last edited:
blev fel Hi'
skall sätta in en beskrivning ,men vet ej hur,någon som vet vore jag tacksam.


Stig
 
Last edited:
Back
Top