Antenn 12AVq

Hej Kenneth!

låter spännande med din vertikal :) Du kan väl vara snäll och återkomma med lite rapporter hur det går framöver. Skulle vara väldigt kul att höra hur det går, alltid spännande med antenner.

/Johan

Ps. har du hunnit testa mikrofonen?
 
Last edited:
Hej Kenneth!

låter spännande med din vertikal :) Du kan väl vara snäll och återkomma med lite rapporter hur det går framöver. Skulle vara väldigt kul att höra hur det går, alltid spännande med antenner.

/Johan

Ps. har du hunnit testa mikrofonen?

Hej - nej jag har inte haft tid till mikrofonen. All tid går åt till antenner, och mitt sportfiske där jag förnärvarande lägger sista handen på en bok som skall tryckas innan jul.
Det här med antennen är riktigt kul - skall bli spännande att se vad det är för en jag har kommit över. Monterade i dag ett maströr till den - i morgon blir det att demontera antennen - smörja upp skarvarna - samt att arbeta med radialerna för 10, 15 och 20 meter. Efter det blir det att skaffa en del jordlinor, jordspett samt en del RG58. Mitt mål är att köra igång i början på nästa vecka - med en då trimmad antenn för telefoni.

Riktigt spännande. Efter detta blir det att arbeta vidare med en ny antenn på 40, en på 80 meter och möjligen en på 2 meter. Här mottager jag alla förslag med tacksamhet.
Tur man är pensionär. Kenneth

Kenneth
 
Mosley RV-4RK 10-40m har jag kommit fram till. Har Katalog.

Stig


Ett stort tack Stig . Jag håller med dig. Skulle behöva en instruktions skrift över antennen om det är någon som har en liggande.

Kenneth/SA6BZH
 
Hej – nu är detektivarbetet klart - det var inte någon 12AVQ ej heller någon Mosley RV-4RK 10-40 meter. Antennen i fråga var en Fritzel GPA 50 för 10, 15, 20, 40 och 80 m banden. Fick i kväll ett mail med en instruktion på antennen – bild och alla avstånd stämmer.

Ett stort tack till er alla för er hjälp med att ta fram vilken antenn det var

73 Kenneh/A6BZH
 
Hej – nu är detektivarbetet klart - det var inte någon 12AVQ ej heller någon Mosley RV-4RK 10-40 meter. Antennen i fråga var en Fritzel GPA 50 för 10, 15, 20, 40 och 80 m banden. Fick i kväll ett mail med en instruktion på antennen – bild och alla avstånd stämmer.

Ett stort tack till er alla för er hjälp med att ta fram vilken antenn det var

73 Kenneh/A6BZH

Bra då löste det sig
 
Hej - jag kan nu informera att antennen är på plats.
Första intrycket är att antennen fungera riktigt bra på 10, 15 och 20 meter. På dessa banden är Stående våg mindre än 1,5:1. Ser ut att ge 1 till 2dB upp mot min gamla horisontal antenn.
Däremot har jag en hel del att göra på 40 och 80 meter banden om jag i framtiden skall använda dem. Vad jag kan konstatera är att jag kan köra 40 bandet med antenn anpasningsenheten - har inte än provat 80 bandet.
 
Back
Top