Antenn byggd med byggnadsställningsmaterial

SE5X

Well-Known Member
Nu i veckan hjälpte jag sonen med att lägga om ett tak på deras nya hus som är en gammal skola. Runt hela bygganden står en byggnadsställning. En idé som jag fick är att använda delar av byggnadsställningsdetaljerna till en antenn. T.ex. måste det vara relativt enkelt att få upp en vertikal med de 3 m långa vertikala rören som alla har en fästkrans påsvetsade med 0,5 m mellanrum och som har hål för att skruva ihop. Rören finns både i stål och aluminium. Det borde heller inte vara svårt att få till en toppkapacitans.

Haken är naturligvis priset. Kanske är en deal med en lokal byggnadsställningsfirma det bästa alternativet?

Här är en sida till att börja med
MonZon Modular Light - modulställning i aluminium av MonZon byggställningar
 
Det sitter en hel del onödiga extradetaljer på rören från byggnadsställningen, ett tremeters rör väger 7,7 kg och lägger man bara på 1,3 kg till så får man en sexmeters rörpipa med samma dimension men utan alla extradetaljer.

Ska du ha en ostagad mast så får man tänka på att de 'kransar' för horisontella rör som sitter med en halvmeters mellanrum är fästade på det vertikala röret på något sätt. Är de svetsade kan det betyda en försvagning av röret beroende på den legering röret består av och om en korrekt efterbehandling (ex. varmåldring) efter svetsningen är gjord.

Ett ostagat tremeters rör i den där dimensionen (48,3 x 4) klarar teoretiskt en vindlast på c:a 32 kg om man antar kvaliteten 4104-06 men då får inga försvagningar finnas (ev. svetsar, bulthål).

Det förefaller vara en bättre affär att köpa nya alu-rör av känd kvalitet på järnhandeln än att köpa de här - förmodligen ganska dyra - byggnadsställningsrören.
 
Lennart, varför inte prova. Man kan räkna sig trött på hållfasthet men eftersom du har en idé så varför inte helt enkelt prova? Det skulle jag gjort om jag hade haft tillgång till materielen. Finns det tid och ideér så ska man inte låta sig nedslås :)
73 - Bengt
 
Hej Lennart, jag köpte vanligt stålrör 2x 6 m / 40 mm utvändigt mått sedan svetsade jag en rörbit som"hylsa" utan på som jag satte det översta röret i och en genomgående bult så att inte antennen skulle börja snurra. Längst ned satte jag ett vanligt 3m 38 mm maströr som står på en cementplatta nedgrävd i marken , den står stabilt på så sätt, den "hänger" inte i väggfästet.

Målade hela rören med hammarlack.

Jag satte sedan 4 staglinor av 6 mm tågvike / nylonrep och slutligen tog jag gummistroppar som man har till lastbilskapellen som jag fäste i järnringarna som svetsades på översta röret innan, det blev mycket bra och stabilt men ändå inte så stumt som med stålfjädrar. Jag har kört långtradare och vet att gummistropparna är väldigt hållbara.
 
Oops... har också ett förflutet som långtradarchaffis under många år. Har svurit över dessa gummistroppar som blir sköra och spricker i kylan. Tänk ett varv till.
 
Oops... har också ett förflutet som långtradarchaffis under många år. Har svurit över dessa gummistroppar som blir sköra och spricker i kylan. Tänk ett varv till.


Jag har satt dem dubbla, de gummistroppar jag hade förr när jag körde tradare de var utmärkta, starka och bra :)
 
Back
Top