antenn byggen och problem

SA6BZH

Well-Known Member
Hej – som nybliven radioamatör är det första man gör att bygga sig en antenn så även jag. Den första jag byggde var en dipol antenn med färdig längd på 28,6 meter och som matas med en stege på 12;5 meter och en balu 1/1. Inte attan blev den bra. Ok jag har kört på 20 meter till Turkiet, Italien mf länder men då har jag varit tvungen att använda antenn anpassningsenheten. Problemet med denna antenn är för mig hur attan stämmer jag av den och är det rätt att använda en balu på 1/1 – borde vara 4/1 enligt min syn på saken.

Men nu till den stora frågan.
Jag har behov av en portabel antenn att ta med mig i min husbil. Antennen måste kunna resas och packas ner snabbt. Alltså införskaffade jag ett metspö från Biltema på 6 meter där jag lindat en förkortningsspole på nedre sektionen (i mitt fall ca 80 varv). När hela spolen används är det meningen att antennen skall vara avstämd på 80 meter. Min tanke var att ställa denna antenn på en höj och sänkbart benställning – upp ca 2 meter. Som jordplan var det tänkt att använda några kabla som fästes på den höj och sänkbara benställningen direkt under Biltema metspöet och som samtidigt skulle vara staglinor.
Nu kommer problemet – vid intrimning är den mycket ostabil vilket säkert har att göra med att jag har ett dåligt jordplan. Att använda längre staglinor (jordplan ) går inte. Hur attan får jag antennen stabil - eller hur tillverka jag ett bra jordplan.
 
-0WHH lärde mig för många år sedan att ta
en "enstolpes torkställning" och vänd opp-å-ner
som "antennfot2.
Vill du ha stabilare stöd, häng reservhjulet på
innan du fäster antennmasten i "spetsen".

"Enstolpes tvättställningar" brukar finnas som
erbjudande i varuhus ibland.

Annars brukar det gå fint att fixa antennfästen
på husbilen.
 
Gäller det fundament för att hålla masten stabil så kommer här två förslag. Dels kan du använda ett reservhjul, dels kan du använda en dragkrok och staga mot ett takrack eller kan du tillverka ett vinklat fäste som du parkerar ett av bilens hjul på.
3 028.jpg Samband_2.jpg

Men det var kanske inte mastfästet som var ostabilt utan istället att du inte får antennen i resonans alt. att resonansfrekvensen varierar?

själv kör jag på en dipol med stege.
läger.jpg

/Lasse
 
Hej - nej det är inte problem med att ställa upp antennen - här använder jag ett belysningsstativ som jag köpte på Kjell o Company - fungera mycket bra. Däremot är frågan om jordplanen. Som jag skrev använder jag 4 stycken fk tråda som stöd av antenn konstruktionen men jag tror att de blir för korta ( endast 2 meter plus ett par meter på marken). Fundera på om jag skall förlänga dem med spolar. Frågan är om det kommer att fungera med solar på jrdplanet??
 
Nej, spolar på jorplanen hjälper inte, här är det mängd och längd som gäller, vid fast monterad vertikal så är det minst 30-60st så långa som möjligt, vid portabel så är det mer vad du orkar/kan mata ut, skulle själv satsa på minst 4 st 8-10 meters (helst 20m) trådar på marken.
 
Är inte matningspunkten lite för högt upp?

Om man vill använda ett godtyckligt antal radialer av okänd längd så får väl inte matningspunkten vara upplyft för högt? Då ska väl allt vara nära marken? Vill man behålla den höga matningspunkten måste man se till att radialerna är i resonans.

Eller är jag ute och cyklar? (Vilket kanske är trevligt så här på våren... :) )

73 SM0RVV
 
The Buddistick™ Portable Multi-Band Vertical Antenna ser spännande ut och är lite av det jag håller på att bygga. Här skriver man att man använder 31` till radial - är det tum eller fot? tråkigt nog är buddistik enbart ?? 40 till 10 meter. Jag önska även 80 meter bandet. Men åter här använder man 31` alltså är det troligen som Micked skriver många långa trådar som gäller.

och vad gäller matningspunkten ( ca 2 meter över marken) är det fel att göra så??
 
Last edited:
SA6BZH de SE5X

Försök sträva efter enkelheten. Dvs lätt att sätta upp, ta ned och att den fungerar bra.

En helt vanlig dipol är en enkel och bra lösning. Komplettera gärna med en 1:1 balun. Även en något förkortad dipol fungerar bra (se andra trådar i det här forumet). Upp med en mast och montera antennen som ett inv. V och du har en mycket bra antenn. Glöm Buddipole-antennen. Den är alldeles för komplicerad.

Besök gärna SMFF-sidan SMFF • SK6AW och bläddra i Bloggen. För de som kör portabelt i naturen behövs det en bra och enkel antenn som ska gå snabbt att sätta upp.
 
Använd minst 4 st jordplanstrådar som är ca 20 m långa! Det är bara bra om matningspunkten kommer upp ett par meter. Hur kom du fram till det där med 80 varv? En 6 meter hög vertikal har inte särskilt hög matningsimpedans på 80 meter och blir ganska smalbandig.
 
BZH de APQ
Good Morning.
Enligt "specen" förses man med EN radial 31´(31 foot) vilket blir 9,45 meter. Den tråden blir ungefär 1/4 på lägsta frekvensen 7 MHz.

73
Bengt SM6APQ
 
Att göra jordplanstrådar med förlängningspole går utmärkt.
Den skall ju ha samma resonans som antennens andra strålare.
Det har genom tiderna funnits fabriksgjorda antenner med jordplanstrådar med förslängningspolar, och det har byggts så av radioamatörer.

Att ha jordplanet över jord är fördelaktigt.
Jord är att bettrakta som ett motstånd. Ett dålig jordplan.
De som placerar vertikaler på marken måste därför använda mycket tråd för att få marken att fungera som bra jordplan..
Högt upp kan det räcka med ett till fyra jordplanstrådar.
Eller jordplansantennens sista och utvikta fas, en dipol...


Varför gick din antenn dåligt BZH ?
Var det för att du inte fick förväntade radiokontakter som du fick intrycket, eller har du på något annat sätt verifierat funktionen? Kanske jämfört med en dipol, som ju är en form av referns.

Den "ostabilitet" du talar om, kan härröra från RF i chassit, och störa din mätare och man kan skada radiostationen med RF i chassit.
Återigen diolen !!!!

de
Roy
 
Hej - SA5A varför ca 80 var att just där fick jag lägst SV vid 3,7 MHZ - jag är dålig på dessa beräkningar av spolen så har du förslag på en längre eller kotare spole så är jag intresserad. Vidare hur beräkna man spolen??

Bengt - tack för informationen. Jag var inne på detta tidigare med 4 stycken a 20 meter men det är en attan så mycket tråd att ha med mig. Det var av denna orsak jag kom in på spolar på staglinorna.
 
Roy - det var en ny tanke med RF i chassiet - här måste jag fundera vidare. Möjligen gäller det att skapa en bra jordning av apparaten??
 
HF i chassit, enklare är att minska effekten till 5 W, lika effektivt som att låta 95 W försvinna i jord.
Bättre är att göra jordplanet bättre, eller återigen en dipol.

Att beräkna förlängningspolar använder man ett beräknigsprogram till.
Sådana program finns här: Download from here.

Ta hem alla program och studera dem.
Allt gratis försvinner snart.
De är i DOS dock men de flesta OP klarar dem.

Kanske finns någon som känner till Win baserade program??

de
Roy
 
Tack Roy jag skall se vidare på programmen men jag får nog se även på en dipol - ex där mitt 6 m metspö + 2 met stag blir toppen på V formade dipolen.
 
SA6BZH de 7XFD

Jag kör också radio från husbil och använder ett 6 m metspö med lindad spole längs ner, har använt programmet(vertload) som Roy länkade till,jag gjorde även ett uttag i spolen för 40m. Som antennfäste använder jag cykelstället, sätter metspöant. i rännan för cykelhjulen och stagar upp det hela med armen som är till för att kopplas runt cykelramen, stabilt och bra så länge man står stilla på campingen.
Som jordplan använder jag 1 st tråd ca 20m lång, även bilchassi ingår i "jordsystemet" det fungerar till min fulla belåtenhet och jag har aldrig haft problem med RF, jag kör ofta 100W.
Radioutrustningen är IC-7000 och MFJ-993B autotuner.

73
Stefan SM7XFD
 
Till SA6BZH

Får man fråga vilka kontakter som önskas på 80m med husbilen?
Vill man snacka med svenskar,danskar, norrmän dvs. inga DX?
Då är en vertikal antenn inget bra, särskilt om den är bara 6 meter lång.
Jag vet, för jag har en sådan i trädgården p.g.a. platsbrist.

Då är en horisontell dipol mycket bättre! Inverterat funkar bra och en antenntuner har man väl tid till att leka med också? :)
 
Stefan attan här har du lösningen. Hur många varv har du på din spole och var har du tagit ut för 40 meter? Vidare hur lång topp lina använder du??
 
Varför inte pröva den allra enklaste antennen? Dvs en tråd rakt ut i ett träd, buske eller mast? Den här antennvarianten sätts upp på 2-3 minuter utan problem. Har du en bra antennavstämmare så stämmer den av på alla amatörbanden. En bra längd är 27,5 meter.

Säkert använder sig 50% av alla SMFF-are den här varianten. Jag använder den själv när det regnar eller att man vill komma igång snabbt.

Pröva! Ingen idealisk lösning men den fungerar ofta förvånansvärt bra.
 
Back
Top