antenn byggen och problem

Om du vill fortsätta på metspö-spåret så har SM5CKI tidigare postat bifogad artikel här i forumet.
 

Attachments

  • 80-meters-metspöantenn-de-SM5CKI.pdf
    41,2 KB · Views: 306
The Buddistick™ Portable Multi-Band Vertical Antenna ser spännande ut och är lite av det jag håller på att bygga. Här skriver man att man använder 31` till radial - är det tum eller fot? tråkigt nog är buddistik enbart ?? 40 till 10 meter. Jag önska även 80 meter bandet. Men åter här använder man 31` alltså är det troligen som Micked skriver många långa trådar som gäller.

och vad gäller matningspunkten ( ca 2 meter över marken) är det fel att göra så??


Det finns en 80m spole till buddistick, men då bör man även kompensera med en längre vippa.
Kolla på youtube finns massvis med videos på Buddistick, kolla speciellt in "Goathiker"

31' feet --- 31" inch
 
Last edited:
Hej - min trädgård ser ut som om en kraftledning har trillat ner. Jag har nu två trådar ute på 20 meter och får en SV på 1,5 / 1. Det var attan vad ett jordplan gör. Nu gäller det att åka till Clas Olsson och köpa mer tråd samt att trimma vidare på 40 och 20 bandet.

Antennen sitter på två meter upp på en belysningsstativ och har fyra jordplan som samtidigt är staglinor. Två av dessa har nu en längd av ca 20 meter.
 
Bra jobbat! Sedan kan det vara bra att veta att vertikalen kommer att fungera bättre om spolen sitter högre upp. Samtidigt behöver den då fler varv. Det bästa är om du har din 6m vertikal utan spole och drar ca 14 m tråd vidare från toppen till lämpligt träd eller annat.
 
Hej SA5A jag skall prova din tanke med en 6 meter verikal och 14 meter tråd vidare - fundera vidare på om man kan lödda samman 14 meter tråden och en på 4 meter till 6 metres topplinan och dra dem varsitt håll borde i så fall få en antenn både för 80m 1/4 våg och en på 40m 1/4 våg

jag kan även informera att antennen jag har byggt är svag både i mottagning som sändning trots lågt värde på SV mätaren. Alltså det är nog tid att tänka om och se vidare på en vertikal
 
Last edited:
BZH, spolens varvtal som du frågar SM7XFD beror på en massa omständigheter.
Spolen skall ha en viss induktans.
Den åstadkommer man med spolstommens diameter, som är olika på olika metspön, olika diameter, hur högt på metspöet du lindar den, tråddiameter, trådpitch, längd på spolen.
Inte minst placering utmed sprötet bestämmer vilken induktans spolen skall ha.
Detta är rätt kritiskt och det är därför du bör beräkna för just ditt fall, din tråd, din spoldiameter, ditt spröt etc. Och din tillgängliga tråd.

I vissa fall kan spolen få andra egenskaper, den får en egenresonans i området där du skall använda den.
Det kan man utnyttja till att låta den bli en spärrkrets och få fram en tvåbandsantenn.
Även till det här finns beräkningsprogram vid länken.

de
FPD
 
Hej - jo SM4FPD allt detta känner jag till men ändå känner j till även om jag inte har beräknat spolen än. få nog sätta mig ner några timmar och läsa på om spolar
 
Hej - jo SM4FPD allt detta känner jag till men ändå känner j till även om jag inte har beräknat spolen än. få nog sätta mig ner några timmar och läsa på om spolar

Jag provade programmet vertload och där är en faktor som jag inte har Jord förluster Earth loss - hur stor är den??
 
Jag provade programmet vertload och där är en faktor som jag inte har Jord förluster Earth loss - hur stor är den??

Den är väldigt stor.
Skämt åsido så beror den på markens elektriska egenskaper och hur effektivt jordplan man har (om det inte finns med i programmet Vertload). En typisk verkningsgrad på en 6 meters vertikal och två 20m motviktstrådar kanske är i storleksordningen 5-10% på 80m.

Lite intressant läsning:

Angående optimering av radialsystem för vertikaler:
http://www.ncjweb.com/k3lcmaxgainradials.pdf

Här finns också mycket kul att läsa:
Antennas By N6LF: Series of QEX articles on ground system experiments

En nackdel med vertikalen är också, som -7CZR påpekade, att den strålar dåligt på höga strålningsvinklar (inom SM). Därför tycker jag den är att betrakta som en nödantenn för 80m. Om det finns möjlighet funkar det enormt mycket bättre med en dipol, t ex i form av en inv vee. Helst 7-8m upp på mitten. Den kan ha förlängningsspolar ala -4FPD om man tycker den blir för stor. Matas med fördel med en 450 ohms bandkabel, om man vill kunna använda den på flera band, annars direkt med RG58 eller vanlig TV-koax.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Attan jag blir mer och mer övertygad om att jag måste överge den vertikala antennen och ge mig på en horisontal dipol.

Såg ett förslag på en som Roy/SM4FPD har tagit fram. Förkortad 80 meters (3,7 MHz) dipol.
Genom att använda förlängningsspolar kan en normalt 2 x2 0 meter lång dipol göras avsevärt mindre utan att få nämnvärt sämre verkningsgrad. Exemplet avser en dipol på c:a 17 meters total längd. Avsedd för 3750 kHz. En sådan bör kunna användas där matningen är i toppen på mitt metspö. Spolarnas induktans har valts till 30 uH. De är lätt att tillverka av 50 mm elektrikerrör.

Jag håller på att tillverka denna för fast installation i villan men attan om jag inte skall prova den på mitt metspö.
 
Attan jag blir mer och mer övertygad om att jag måste överge den vertikala antennen och ge mig på en horisontal dipol.

Såg ett förslag på en som Roy/SM4FPD har tagit fram. Förkortad 80 meters (3,7 MHz) dipol.
Genom att använda förlängningsspolar kan en normalt 2 x2 0 meter lång dipol göras avsevärt mindre utan att få nämnvärt sämre verkningsgrad. Exemplet avser en dipol på c:a 17 meters total längd. Avsedd för 3750 kHz. En sådan bör kunna användas där matningen är i toppen på mitt metspö. Spolarnas induktans har valts till 30 uH. De är lätt att tillverka av 50 mm elektrikerrör.

Jag håller på att tillverka denna för fast installation i villan men attan om jag inte skall prova den på mitt metspö.

Funderingen är vidare att mata den med en stege på ca 450 ohm säg ca 12 meter. Fördelen är att jag kan använda denna antenn till andra band med stegen och en antenn anpassnings enhet ??
 
Funderingen är vidare att mata den med en stege på ca 450 ohm säg ca 12 meter. Fördelen är att jag kan använda denna antenn till andra band med stegen och en antenn anpassnings enhet ??
Korrekt.
Bandkabeln har låga förluster när den kör missanpassat jämfört med Coaxkabel.
Det gör att du kan ha antennanpassningenheten nere vid marken istället för uppe vid antennen där den hör hemma.
 
Korrekt.
Bandkabeln har låga förluster när den kör missanpassat jämfört med Coaxkabel.
Det gör att du kan ha antennanpassningenheten nere vid marken istället för uppe vid antennen där den hör hemma.

En fundering - bör man sätta till en Balu på 4/1 eller mer då stegen är 450 ohm och coaxen är 50
 
Man kan sätta upp en dipol med hög mittpunkt, och slipper då att hitta två träd. Med metspöet kan du hissa upp mittpunkten och få en inverted V.
Med tunn tråd, smalare koax än RG-58, kan metspöet hjälpligt hålla upp en sådan.
Med 75 eller 300 Ohms bandkabel blir allt mycket lätt.

Baluen blir olika beroende på antennsystemets egenskaper per frekvens.
Praktisk vid denna typ av tillfälliga experiment är en omkopplingsbar balun. Finns beskriven någonstans på nätet. skall se om jag hittar den.

Bäst är förstås en antennanpassare med symmetrisk utgång. Det talas mycket om den enkla konstruktionen S-match här på forumet. Den kan byggas liten och få plats i husbilen.

de
Roy
 
Tack Roy - jag måste säga att desto mer jag lär mig om antenner desto mer inser jag att jag inte kan. Attan om detta med antenner inte är trevligare än att köra radio. Min trädgård ser i dag ut som en skrotupplag för trådar och kablar samt det hänger trådar och linor i nästan alla träd. Skall snart upp på taket och sätta upp en fäst punkt för en förkortad 80 meters mitt punkt där det kommer att sitta en balu 1/1.
vad jag saknar är en antenn avstämningsenhet - tänk vad bra en sådan skulle vara.
 
vad jag saknar är en antenn avstämningsenhet - tänk vad bra en sådan skulle vara.

En sådan är något av det enklaste att bygga själv......finns massor på nätet. Men den är mest effektiv om du har stegmatning av antennen. Har pratats om i andra trådar.

Här har du ett trevligt projekt som KRAS har genomfört i Kalmar
 
Last edited:
Hej här kommer en rapport från min förkortade 80 meter. fungera riktigt bra på 3.7 MHZ SV 1.5/1. När jag går ner till 3.65 får jag SV 2/1 med andra ord ok.

Men det som är mer märkligt är mitt försök att flytta mitt bygge av metspö antenn till husbilen enligt Stefan SM7XFD där jag använde husbilen som jordplan samt en 20 meter kabel utlagd så fungera denna antenn utmärkt SV på 3.7 MHz är 1.5/1. Däremot ligger mottagningen ca 2 db lägre än min förkortade vertikal antenn.
attan vad mycket ett fungerande jordplan betyder.
 
attan vad mycket ett fungerande jordplan betyder.

Jo, det är ju halva antennen, bokstavligt talat :)

En markmonterad vertikal, till skillnad från en dipol, kräver oerhört mycket jobb, alla radialer/motvikter som skall läggas ut är krävande.
Tjugo stycken är nästan ett minimum för att uppnå någon form av effektivitet,
det är ofta här många latar till det och sen väljer man att anse att vertikaler är det sämsta som finns ;)
 
Back
Top