Antenn för 10m/6m/2m/70cm

SM6VUF

Member
Hej!

Har idag en FT-8900R som jag är oerhört nöjd med och är på jakt efter en passande basantenn, något som inte verkar vara det lättaste... Jag bor på första våningen och antennen kommer sitta på taket (kabellängden kommer således bli cirka 20 meter), m.a.o antennen bör ha lite förstärkning för att kompensera förlusterna.

Det finns mobilpinnar anpassade för denna radio, men med ganska låg förstärkning.
Fördelen är att jag slipper fixa nya fästen och släpa upp maströr på taket och kan montera den direkt i det där avlånga fästet som sotarna brukar hålla sig i när de går på taket. Nackdelen med denna lösning (förutom arga sotare), är att du inte har någon större förstärkning i antenn och att jag måste konstruera någon typ av jordplan till 10m och 6m delen (hur man nu går tillväga med detta har jag ingen aning om).

När det gäller basantenner så har jag inte hittat någon som tar alla fyra banden, det finns basantenner för 6/2/70cm. Men då tappar jag 10 meter som jag väldigt gärna vill ha. Och att använda flera antenner ikombination med en diplexer känns som en lite för komplicerad lösning då jag behöver fixa till flera fästen (och sen är ju frågan vad grannarna säger när det dyker upp massor av antenner på taket...).

Är nu alldeles förvirrad i denna antenndjungel och behöver lite råd och hjälp på vägen!

73
Jonas
 
SM6VUF said:
Hej!

Har idag en FT-8900R som jag är oerhört nöjd med och är på jakt efter en passande basantenn, något som inte verkar vara det lättaste... Jag bor på första våningen och antennen kommer sitta på taket (kabellängden kommer således bli cirka 20 meter), m.a.o antennen bör ha lite förstärkning för att kompensera förlusterna.

Det finns mobilpinnar anpassade för denna radio, men med ganska låg förstärkning.
Fördelen är att jag slipper fixa nya fästen och släpa upp maströr på taket och kan montera den direkt i det där avlånga fästet som sotarna brukar hålla sig i när de går på taket. Nackdelen med denna lösning (förutom arga sotare), är att du inte har någon större förstärkning i antenn och att jag måste konstruera någon typ av jordplan till 10m och 6m delen (hur man nu går tillväga med detta har jag ingen aning om).

När det gäller basantenner så har jag inte hittat någon som tar alla fyra banden, det finns basantenner för 6/2/70cm. Men då tappar jag 10 meter som jag väldigt gärna vill ha. Och att använda flera antenner ikombination med en diplexer känns som en lite för komplicerad lösning då jag behöver fixa till flera fästen (och sen är ju frågan vad grannarna säger när det dyker upp massor av antenner på taket...).

Är nu alldeles förvirrad i denna antenndjungel och behöver lite råd och hjälp på vägen!

73
Jonas

Hej!

Det där var nog inte alldeles lätt!!

Med dom svåra förutsättningarna och med tanke att du bara har en FM rigg(=vertikal pol) så hade jag satt upp ett kort rör med en VDIP2 som går bra på både 2m/70cm för att sedan ovanför på samma rör montera en vertikal som är avsedd för 10m/6m

På så sätt får du max prestanda med enkla medel på 10,6,2 samt lite sämre på 70cm. (dock räcker det gott och väl för dom närmaste repeatrarna)

73 GL Håkan SM7WSJ

Ett PS!: (ska du köpa antenn så köp en vertikal som förutom 6 och 10 meter även täcker lite fler HF band så slipper du byta om du får tag i en HF rigg.)
 
Last edited:
Hej Jonas !

Tänkte bara nämna att Du kan mycket väl köra 2m på en antenn för 10m. Precis som en antenn för 7 MHz fungerar utmärkt på 3 (5,7,9 etc) ggr grundfrekvensen, dvs. 21 MHz, fungerar en antenn för 10m (runt 29 MHz) utmärkt - i alla fall resonansmässigt - på 145 MHz, och då också på 3 ggr 145, dvs 435 MHz.

Själv kör jag, för lokal-QSO:n, i brist på utrymme, 10m, 2m och 70cm på en mobilpinne för 29 MHz på balkongen via några duplex-filter. Det går alldeles utmärkt.

Om Du kan tänka dig att göra avkall på förstärkningen till något "mindre definierbart", så väljer du en basantenn för 10m & 6m, samt en lämpligt filter beroende på hur många antennigångar Du har på riggarna. Tyvärr får man stå ut med viss mottagarblockering av VHF/UHF-riggen.

Lycka till !

73 de -0GXZ Kenneth
 
Hej SM6VUF!

Kul att se inlägg från "trakten"!
Angående antenn till Yaesus 8900 så vet jag att Diamond gjort en ny som skall vara anpassade för just den burken, förmodligen är den nog mer en mobilantenn men jag slänger ändå in en länk i fall du missat den. PDF:arna ger lite hänvisning om bredbandigheten, men tyvärr är mesta texten på Japanska :) ......

http://www.thiecom.de/shop1/Zubehoe...lfunkznAntennen.html#item_CR8900_ziCRzn8900zj

Frexten, vet du om man kan modda en Yaesu 8900 till 12m??

73 de SM6VXH Mathias
 
Back
Top