Antenn för AM rundradio

bastuper

Well-Known Member
Om jag vill kasta upp en antenn på taket eller i trädet för att lyssna på rundradio på AM-bandet, vad är det som jag bör använda som antenn då?

Kopparkabel typ enkelledare på "Clasisjön" fastlödd på standardantenn eller?

Det jag har i radioväg idag är 2 små Denver reseradio, en digital och en analog, sedan en Philips radio av äldre modell med inbyggd antenn.....

Men jag syftar då på apparater med yttre antenn eller antenningång.
 
Jag körde under många år med en digital reseradio/världsradio för att lyssna AM. Använde vanlig FK-kabel som antenn. Först fastsatt vid radions teleskopantenn med krokodilklämma, sedan med en radio som hade yttre antenningång så kopplade jag FK-kabeln till mittledaren där. Sedan var det bara att dra ut tråden till lämpligt placerat/de träd och börja lyssna! Funkade kanonbra för mig i alla fall.
 
Ja det var den inställningen jag hade, krokodilklämma hittar jag väl hos Clasisjön gissar jag.

Ang FK kabel så är det det jag köpte förut, en vanlig enkel ledare?
 
Små "moderna" reseradioapparater brukar bli rätt överlastade med för lång antenn. Räcker det med någon meter tråd så är det säkert bra. En längre tråd ger kraftigare signaler men kräver också en radio (till skillnad från många reseradios man kan köpa på Lidl för 89 kr osv) som är mogen uppdraget.

Det har funnits en del ok BC-mottagare på tradera för att tag sedan.

Ja, FK är vanlig enkel "isolerad tråd". (F står för Fåtrådig om jag minns rätt)
 
Om du med "AM-bandet" menar mellanvåg så är det inte alltid teleskopantennen är inkopplad då. Den brukar vara endast för kortvågen MV har sin ferritantenn. Jag hade en Sony reseradio med 3,5 mm kontakt på sidan, där tror jag man kom åt att koppla för alla band.

Var ofta i Polen förr om åren. Det gick jättebra att ta in BBC och Svenska nyheter på Radio Sverige (på kortvåg) genom att vira en lös eltråd runt antennen och kasta ut andra änden genom fönstret på 14e våningen trots världens starkaste störningar från fläktmotorn. Mottagningen förbättrades rejält med några meter tråd.
 
Jag får experimentera och se vad jag kommer fram till, jag har ju en stege fastsatt i väggen där jag snart kommer att bo och där man kan kanske klättra upp och kasta över träder på översta steget eller nått, de träd som är runtomkring sägs inte ha nån betydelse enligt erfaret folk.

Eltråd, är det en vanlig enkelledare t.ex.?

Jag var igår på "Clasisjön" och hittade koppartråd och vanlig tråd av järn eller liknande, utan plasthölje då, hur skiljer sig dessa mot tråd med skyddshölje runtom?

Ang längden på tråd, det är inte ändarna i tråden som tar in signalen, det kan vara vilken del som helst?

Annars skulle man väl lött ihop flera trådar som mer och mer liknar en växel för tåg? D.v.s. ett centrum ihoplött med t.ex. 10 trådar som spretar "rakt ut".
 
Nej,nej! :)

Gå in på en elfirma och köp en kabel som heter FK1,5. Den kostar nog ett par kronor metern.
Det är flertrådig enkelledare...
Clas Ohlson har säkert också, då blir den kanske lite billigare?

Ska du lyssna på mellanvåg o. kortvåg så får du nog mest ut av en äldre rördriven radio.
De brukar klara lite längre antenntrådar utan problem. ;)

/Ingvar
 
Last edited:
Det har ingen större betydelse vilken tråd du tar. Ta en plastisolerad med kopparledare av en sort som verkar lämplig i pris och praktisk att sätta upp. Den behöver alltså inte ha några noga uträknade dimensioner på det sätt du skall använda den. "Högt och fritt" är ett par bra ledord.

Om man bygger trådantenn för sändning är det lite mer att tänka på. Du kommer garanterat att få bättre mottagning med enkla medel.

Se tipsen ovan, de verkar bra. FK1,5 använder jag själv för att den är billig, lätthittad och håller bra. Tipset om rörradio är inte heller dumt, de gamla burkarna kan funka bättre än en billig digital barnarbetartillverkad plastradio. :)
 
Last edited:
Bastu-Per,
många transistormottagare har en ferritstav med spolen till ingångsstegets avstämda
krets lindad lindad omkring.

Av en slump, långt innan jag blev radioamatör, upptäckte jag att det var ferritspolen
som var antenn för AM-delarna av radions frekvensband. Att nudda ferritstaven med
fingret, eller ännu bättre, med en sladd gav mottagaren "ren skrämselhicka".

För att få det snyggt, så monterade jag en bananhylsa på radions sida och lödde in
en kort enkelledare, modell sprängtråd. Andra trådänden skalade jag och tryckte in
mellan ferritstaven och ett gummifäste.

I bananhylsan stoppade jag sedan en banankontakt med lång sladd när jag var hemma. Skulle jag ta med mig radion nånstans var det enkelt att dra ut banan-
kontakten och gå.
Enkelt, snyggt och prydligt.

Lycka till!
 
Last edited:
Back
Top