Antenn för bilen och SMFF 80 m

SA6BZH

Well-Known Member
Hej – God fortsättning.
Jag håller på att köra en del SMFF och nu på vintern söker jag en bra provisorisk antenn att montera på min bil. På denna väg köpte jag en förkortad antenn och monterade den med ett provisoriskt fäste direkt på dragkroken på bilen.
Allt fungerade bra förutom att jag tycker att jag får dåliga svar – låga RST. Ok antennen är med andra ord lågt monterad bakom bilen och jag får hög riktverkan men inga stående våg.

Min fråga är vad händer om jag höjer fästpunkten med ett förlängningsrör så att antennen kommer upp säg i takhöjd på bilen? - Bättre kontakter och mindre riktverkan??

En annan tanke som har uppkommit är – hur stor inverkan har polarisationen – min antenn är vertikal och de flesta jag har kontakt med har horisontal polarisation. Tanken är här – om jag införskaffa ett antennspröt till och montera dagens och den nya horisontalt – som en dipol antenn på förlängningsröret så att säg antennen kommer upp ca 5 m över biltaket – vad blir resultatet av detta montage.

Tack på förhand – spänd på svar på dessa frågor
73 SA6BZH / Kenneth
 
En annan tanke som har uppkommit är – hur stor inverkan har polarisationen – min antenn är vertikal och de flesta jag har kontakt med har horisontal polarisation.

Polarisationen har ingen betydelse vid rymdvågsförbindelser eftersom jonosfären vrider och vänder på radiovågorna lite hur som helst. Däremot kan en vertikalantenn ha en strålningsvinkel som går mer mot horisonten än uppåt. Detta är en fördel vid DX men en nackdel på kortare avstånd. Fast i det här fallet kanske antennen helt enkelt är för kort för att få någon vettig verkningsgrad?
 
Som Fredrik var inne på så finns det två saker att tänka på vid SMFF-körning.

1. Eftersom det är korta avstånd använder man sig av NVIS-kommunikation. Det innebär att man (tvärt om mot DX-trafik) vill ha höga strålningsvinklar. En låg dipol på 80m eller 40m är en riktigt bra antenn. Vertikalantenner är sämre. Googla på "NVIS" och läs på! I "proffssamanhang" viker man ofta ned en fordonsantenn för att få upp strålningen mer vertikalt. Se t.ex: http://www.globalsecurity.org/intell/library/policy/army/fm/24-18/24180159.gif


2. En kort antenn är mindre effektiv än en lång (där "lång" innebär 1/2 våglängd lång, d.v.s. en dipol.). En rejäl pinne med försortningsspole i botten för bilbruk har kanske en verkningsgrad på 1%. 100W från radion till en sådan antenn motsvarar en station med 1W och en "bra" antenn. Kan fungerar bra för SMFF på CW men är marginell för SSB.
 
Som Fredrik var inne på så finns det två saker att tänka på vid SMFF-körning.

1. Eftersom det är korta avstånd använder man sig av NVIS-kommunikation. Det innebär att man (tvärt om mot DX-trafik) vill ha höga strålningsvinklar. En låg dipol på 80m eller 40m är en riktigt bra antenn. Vertikalantenner är sämre. Googla på "NVIS" och läs på! I "proffssamanhang" viker man ofta ned en fordonsantenn för att få upp strålningen mer vertikalt. Se t.ex: http://www.globalsecurity.org/intell/library/policy/army/fm/24-18/24180159.gif


2. En kort antenn är mindre effektiv än en lång (där "lång" innebär 1/2 våglängd lång, d.v.s. en dipol.). En rejäl pinne med försortningsspole i botten för bilbruk har kanske en verkningsgrad på 1%. 100W från radion till en sådan antenn motsvarar en station med 1W och en "bra" antenn. Kan fungerar bra för SMFF på CW men är marginell för SSB.


Tack Fredrik och SM5OIC för ert intressanta svar – det är ungefär som jag tänkte själv. Det där med NVIS var intressant och här har man en del att fundera på.
Med andra ord skall en antenn fungera maximalt vid SMFF körning bör man hålla sig till en dipol alternativt vinkla antennen 45 grader. Då jag inte är intresserad av att ha en fast installation i bilen och söker en antenn som snabbt går att montera utan att jag under vintern måste ge mig ut i skog och mark och kasta upp en antenn får det här med att prova två antennspröt och montera dem som en dipol bli nästa projekt .
 
Du kommer vinna verkningsgrad om du förlänger med ett metallrör från dragkroken. Den kommer att bli lika mycket antenn som själva antennen så verkningsgraden stiger med längden som om du gjorde antennen lika mycket längre. Du kan dessutom betrakta hela bilen från front till dragkrok via förlängningsrör till antennfästet och antenn-som ett helt antennsystem. Hela systemet matas med effekt i antennfästet och strömmarna går lika mycket mot antennsprötet och ner i fäströret och vidare i bilen. Förutsatt du har koax upp till antennfästet förstås. Antennsystemet får både en låg horisontell del med den horisontella bilen och en vertikal del med antennen/röret.

Dock finn det risk för att du får in HF på koaxkabelns hölje vidare in i radion eftersom fästet och därmed koaxkabelns skärm inte är ansluten till jordpotential utan sitter en bit upp (i röret som blir antenn). Det kan ställa till det med HF i mikrofonen t ex.

Flera seriekopplade ferriter (ca 5st) där du låter koaxkabeln gå minst 3 varv på varje ferrit minskar HF-problemen drastiskt. Ferriterna placeras lämpligen bäst precis där kabeln kommer in i bilen så slipper man strålning från kabeln inne i bilen. Någon av ferriterna placeras med fördel på koaxkabeln på utsidan av bilen. Men visst, kan du jorda koaxens skärm i bilplåten där den går in i bilen vore det ännu bättre men kanske inte alltid så enkelt, så då kringgår man problemet genom att sätta ferriter istället.

Systemets verkningsgrad hänger till stor del på antennens längd och kvalitét men det är bara att testa. Höj antennen så mycket det går så får du extra antenn i röret på köpet. Höjden gör nog inte så mycket nytta som just förlängningen av antennen som röret ger.

Man kan jämföra med att man kör förkortade antenner eller CFA-antenner uppe på en mast då den motstående antennströmmen injiceras i masten (eller koaxkabeln som måste gå neråt) som blir antenn och folk blir lurade och tror den lilla antennen däruppe är jättebra...

Lycka till med experimenten! Se till att ha bra elektrisk kontakt mellan antennfäste-rör och dragkrok. Men det brukar inte vara några problem om man skruvar ihop det rejält.


Hälsningar
Per
 
Last edited:
Kan lägga till att motsatsen är att sätta sin antenn mitt på taket. Då får man ingen horisontell del alls och det går mycket dåligt köra NVIS. Så bakkant eller framkant på bilen är att föredra i detta fall. Att luta antennen från bilen gör det ännu bättre.

73 de sm7yes
 
Last edited:
Hur fungerar det med att böja ett långt spröt över bilen i en båge?

Exempelvis att man i ett långt glasfiberspröt på kanske 7-8 meter lägger en elkabel och monterar fästet längst bak i hörnet på bilen. Sedan håller man ner den med en isolerande lina framtill.
 
Last edited:
i KJ körde jag med en WHF 80 monterad på railsen på min V70 för att få extra fjong så monterade jag dit 2 st 3 mm trådar av aluminium svetstråd ca 80 cm långa som jag böjde och drog fast med en avgasklämma på delen på antennen där sprötet är fastskruvat, dvs där helixspolen slutar. det blev att se ut som cloverleaf, det blev lite toploading, fungerade skitbra och fick ofta mycket bra rapporter.
 
i KJ körde jag med en WHF 80 monterad på railsen på min V70 för att få extra fjong så monterade jag dit 2 st 3 mm trådar av aluminium svetstråd ca 80 cm långa som jag böjde och drog fast med en avgasklämma på delen på antennen där sprötet är fastskruvat, dvs där helixspolen slutar. det blev att se ut som cloverleaf, det blev lite toploading, fungerade skitbra och fick ofta mycket bra rapporter.


Intressant Per /SM7YES – jag skall prova att höja upp antennen så att fästpunkten kommer över taket på bilen – måste vänta till Biltema öppna - har i minna gömmor ett antal rör som kan skruvas ihop. När det gäller HF är det en styggelse som jag får försöka lösa – saknar ferriter så det får bli en slinga på 7 – 8 varv på RG58:an.
Ingen nappade på min fråga att skruva ihop två antenner till en horisontal antenn likt en ”Buddipole” – kan detta fungera
 
Jag hade en vän (sk) i början av 1970-talet som körde mobilt. Kommer inte i håg vilken bil han hade men han spände upp som en matta med Fk-kabel mellan takräcket fram och tillbaka, det såg lite roligt ut, stämde av med atu och det fungerade enligt honom.

73/Björn sm7fcn
 
Mobila NVIS-antenner har varit uppe förut i ett antal trådar här, t ex http://www.ham.se/allmant-om-amatorradio/23095-nvis.html Men varje typ av liten mobilantenn har dålig verkningsgrad jämfört med en några meter längre trådstump utkastad över närmaste låga buske.
CodanNVIS.jpg
Från Codans hemsida en Codan 9350 med NVIS-kit. Elementet skall vara vikt över bilen vid NVIS-trafik, men minst 1m från karossen. Eftersom elementet är längre än std 2.47m vertikal, går den även ner till 1.6 istf 2MHz http://www.codanradio.com/wp-content...ip-Antenna.pdf
 
Last edited:
Så ser min antenn ut på bilen
 

Attachments

  • SSL11321.jpg
    SSL11321.jpg
    95,5 KB · Views: 155
  • SSL11322.jpg
    SSL11322.jpg
    96 KB · Views: 289
Jag funderar på någon lång antenn från militäröverskott. Den på bilden är 16 fot lång och man kan förlänga den till 32 fot om man står still. Sedan behöver jag en tuner, exempelvis en SGC SC-230.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    52,6 KB · Views: 181
Hej alla,

Bifogar bild på min antenninstallation som brukar fungera rätt bra. Sprötet är ett ECO-66, inget under av effektivitet. Jordningen är en förtennad kopparfläta som skruvats fast i bakluckeinfästningen.
IMG_3212.jpg

Om man enkelt vill få upp en effektivare antenn och fortfarande använda mobilstationen kan man fästa en kvartsvågsradiator i mobilfästet. I sin enklaste form en kvarts våglängd för bandet man vill köra. Bilen agerar då motvikt. Vill man fortsätta experimentera fungerar det ypperligt att lägga till traps för flera band. Jag har kört en sådan trebandsantenn flera år vid resor runt om i hela landet.
IMG_3188.JPGIMG_3198.jpgIMG_3206.jpgSMFF-ANTENN.jpg

73 & 44 de Kjell, SM5NAS aka 8S5A
 
Jag har byggt om/till en cykelhållare för dragkroken så att jag kan ställa en 12 m glasfibermast i den. I toppen på 12-metersmasten sitter mittpunkten på en 2X27 meter doublet i inv v utförande och den matas matas med 300 ohms bandkabel via en hembyggd S-match som står på bilens instrumentbräda. Den är ansluten till min mobilradion (TS-480) via en stump koax.. Bandkabeln drar jag in till s-matchen via sidofönstret på bilen.
Jag använder samma konfiguration då jag tar cykeln i ställer för bilen. Jag har byggt ett särskilt fäste/hållare på cykeln för 12 meters masten. Då jag är mitt ute på allvaret kan jag ställa masten lutande mot en buske av något slag och sen rigga upp samma 2x27 meters doublet och en liten hembyggd qrp s-match.
På det sättet kan jag köra alla band bara genom att stämma om s-matchen oavsett om jag vore bil- eller cykelportabel!
I cykelväskan hat jag i de fallen en ATS-4 på 5 watt.

Tore SM7CBS
 
Back
Top