Antenn för liten tomt

Jag testade min antenn idag och upptäckte att jag fick lägre SWR och att den blivit bredbandigare över natten. Jag gjorde inte några förändringar på den under natten, mer än att det var ett våldsamt regnoväder sedan jag använde den sist, och nu är marken blöt tillskillnad från tidigare.

Är jordkonduktiviteten så avgörande för en vertikal? Skulle man kunna tänka sig att försöka höja den på konstgjord väg med något?(som då inte dödar gräsmattan...)
 
Instinktivt så tycker man att det skulle vara tvärtom, bättre jord, markkonduktivitet, borde öka
antennens Q-värde och göra den ännu smalare. Men du kanske har fått in andra förluster som
vatten i matningsledningen eller liknande.
 
Min teori:
Med våt mark kan du kanske lättare få perfekt SWR (1:1) på resonansfrekvensen och därmed också lite bättre SWR ut mot bandkanterna.

Tillägg:
Vilket material är vertikalen gjord av?
 
Last edited:
Min teori:
Med våt mark kan du kanske lättare få perfekt SWR (1:1) på resonansfrekvensen och därmed också lite bättre SWR ut mot bandkanterna.

Tillägg:
Vilket material är vertikalen gjord av?

Förmodligen är det så, antennen är gjord av den tunnaste installationskabeln jag hittade på Biltema, tror det är 0.75mm^2
 
OK. Ju tjockare desto bättre.
Teoretiskt sett borde det påverka bredbandigheten.
Ännu bättre är aluminiumrör.
 
Last edited:
Tejpa fast fyra parallellkopplade trådar längs metspöet så får du en elektriskt grov radiator. Fördelen är att impedansvariationerna över frekvens blir mindre och den maximala impedansen vid multiplar av halvvågsresonans minskar från kanske några tusen ohm ner till ett lägre värde som ATU lättare kan hantera.

Det kan vara värt att offra några timmar på att simulera i t ex EZNEC för att skaffa sig en grundläggande förståelse för vad som händer när måtten ändras.

Konstra inte till det med ledande färg. Det blir enbart problem och onödigt arbete.

Som skrivit tidigare så är ett par aluminiumrör som sätts samman teleskopisk en garanterat bra lösning. Starkt och håller 40-50 år.

Glasfiberspön är bra för portabelbruk men olämpliga för fasta installationer.
 
När börjar radiatorns tjocklek visa sig i impedanskurvan? Gissar att det är tjocklekens förhållande till våglängden som är av betydelse?
 
Ett extra antennspröt för 20m, bredvid 40m antennaen, med ett gemensamt jordplan fungerade väldigt bra! Denna gång använde jag biltemas korta metspö, och "M10/franskskruv-pinnskruv", gängar träskruven in i träet och skruvar därefter fast rörhållaren i M10-delen. Det blev väldigt stabilt.

Antennspröten sitter cirka 35cm bredvid varandra, och injusteringen var väldigt lätt, tillkomsten av det nya sprötet(20m) påverkade inte alls egenskaperna på 40m.

37342004_207161696799770_641001419133943808_n.jpg

37274227_207161156799824_3182797450414915584_n.jpg


antenn.jpg
 
Back
Top