Antenn för UHF/VHF

SA7CNG

Well-Known Member
Jag letar efter en bra antenn för UHF och/eller VHF. Det är lite oklart dock hur mycket sändareffekt man kan köra på en hemmagjord antenn. En del antenner som säljs på Ebay är rekomenderade för max 30W tex. Vad händer om man kör 50W på antennen, vad är det som begränsar effekten i antennen?

Om man använder en hemmagjord Dipol för UHF eller VHF, är det ett måste med en SWR mätare för att man inte ska riskera att skada sändaren om man sänder med 50W?
 
I princip kan man säga att en antenn begränsas antingen av isolationen mellan antennelementen och/eller det mekansiska gnistgapet som finns mellan antennelementen. Mina hembygda Yagi-antenner klarar nog legal limit när som helst. Vad gäller antenner med baluner inbyggda, speciellt ferritdito, så finns det väl bara en viss mängd effekt som man kan köra innan ferritkärnan blir mättad.

Men nu får en guru säkert rätta mig, om jag har fel.

Har för egen del ALDRIG upplevt att en hembygd antenn skulle ha en effektgräns.

Däremot är det så att för fordonsmonterade antenner så finns det ett närfält som kan bli riktigt tråkigt om du sitter i bilen. Alltså ska effekterna hållas låga för att man inte ska få för mycket HF-effekt i sig. Vi brukar ha som tumregel att det ska vara maximalt 25W uteffekt till en takmonterad antenn på fordon. Därefter börjar man komma nära de gränsvärden som finns.

73 de Kai
 
Pratar man om mobilpinnar och blindkäppar så har de ofta anpassningsnätverk med spolar och kondensatorer, det är de som är gränssättande då förlusterna värmer upp och förstör komponenterna om du matar på allt för hög effekt.

Så gott som alla duobands mobilspröt pallar för 50W, en vanlig 1/4-pinne klarar lätt och ledigt 100W eller mer eftersom den saknar anpassningskomponenter.
Många blindkäppar ligger väl runt 200W som maxeffekt medans en GP för 144MHz tål 500W eller ibland mer.

Bygger du en dipol med 1mm koppartråd och matar den med RG58 så tål den ett par hundra Watt utan problem.
 
Om man bygger en Dipol för 70cm själv och kopplar upp den med 5m RG58 från kjell och co, behöver man oroa sig för att SWR blir rätt och göra mätningar? Är Kjell kabeln så dålig att även denna sträcka skulle kunna förstöra signalen?
 
Ska jag vara riktigt ärlig, så har Kjells dåliga BNC-sladdar avskräckt mig från allt vad koaxialkabel heter som de kan ha. Bättre faktiskt att köpa av till exempel Elfa. Dyrt, men man vet vad man får.

73 de Kai


Om man bygger en Dipol för 70cm själv och kopplar upp den med 5m RG58 från kjell och co, behöver man oroa sig för att SWR blir rätt och göra mätningar? Är Kjell kabeln så dålig att även denna sträcka skulle kunna förstöra signalen?
 
Allmänt sett så tål antenner utan anpassningsnät som man gör själv lika mycket effekt som matarledningen.

Överskrider man kontinuerliga effekter av c:a 300 W på 2m och 150W i RG-58 på 70 cm blir kabeln rejält varm och kan förstöras.
Vet man vad man gör så går det att beräkna och klippa till antennlängder som ger godtagbara SWR utan att behöva kontrollmäta efteråt.
Problemet ligger i att omgivningen påverkar antennen och då är det vanskligt att pricka rätt i synnerhet om man inte gjort sådant innan.

Beträffande riskerna med HF-fält så är min, på vetenskap och beprövad erfarenhet grundade, mening att man inte ska komma så nära en sändarantenn i drift som är matad med mycket mer än10-20 W att man kan ta i den. Ingen har fått några bevisade skador av HF-absorption inom lägre frekvensband än mikrovågsområdet, men däremot finns det dokumenterat att man bränt sig på HF-förande föremål.

Gör man ett överslag på effekttätheten S runt en dipol eller vertikalantenn på 2 m avstånd i VHF/UHF-området så behövs det c:a
300 W inmatat till denna för att effekttätheten ska komma upp i 10 W/m2 som är gränsvärdet för kontinuerlig yrkesmässig exponering.
När det gäller "exponering av allmänheten" ligger värdet c:a 60% lägre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej.
Vill bara tillföra att effektåligheten hos koaxialkablar oftast anges vid en omgivningstemperatur av +20 grader C.
Kablar i kraftigt solsken blir väldigt varma utan effekt, de flesta är dessutom svarta, värt att ha med i kalkylen.
Hälsningar // Thord - SM4BDQ.
 
Hej.
Vill bara tillföra att effektåligheten hos koaxialkablar oftast anges vid en omgivningstemperatur av +20 grader C.
Kablar i kraftigt solsken blir väldigt varma utan effekt, de flesta är dessutom svarta, värt att ha med i kalkylen.
Hälsningar // Thord - SM4BDQ.

Rätt i allt väsentigt, utom att det är +40 C som är seriösa tillverkares referenstemperatur.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top