Antenn för alla kv band

SM7CDO

Well-Known Member
Hej!
Som tämligen ny medlem undrar jag om någon vet hur man gör en antenn för alla kv band. Har kollat runt men inte hittat något vettigt. Har läst att G5RV inte är någon allbandsanten.
Om jag exempelvis gör en dipol för 80 m och parallellkopplar en dipol för 40 m osv ner till 10 m kommer det att fungera? Vilken matningsimpedans kommer det att bli?

73 SM7CDO

Det du föreslår är ett väl beprövat sätt att göra flerbandsdipoler.
Du borde kunna hitta många exempel på nätet.

En dipol för 7 MHz funkar också på 21 MHz.
Nyttjar man det så kan man få tre band med endast två trådar per sida. Jag har själv en 7 + 21 + 28 MHz dipol som funkar bra. Som spridare använde jag VP-rör.

De olika dipolerna påverkar varandra, så trimningen blir mer och mer komplicerad ju fler band.

73 SM0RVV

Tack för informationen.
Jodå, jag har sett antenner liknande din.
Men vad som vore intressant var om det går att göra en för alla band, jag glömde 160 m.
Alltså 160 till 10 m, visst man kan ju spara en, 21 MHz.
Hur långa är dina spridare?
När du justerade din, började du med 7 MHz?
Frågan är oxo om man måste hoppa fram och tillbaka vid justeringen, mellan allihopa eller om det räcker att börja med 160 m och gå nedåt?
Matar du med en 50 ohm koax?

73 SM7CDO

Oj, det var ett helt frågebatteri... :)
Ska försöka svara så gott jag minns.

Ja, 50 ohm's koaxmatning. Med en liten spole av koaxen själv uppe vid antennen. Helt enkelt linda upp koaxen några varv (10?) med en diameter på 5-10 cm. Det hindrar iallafall en del av de problem man kan få med att mata en balanserad antenn med en koax.
(Man kan oxo köpa en balun, eller trä på massa ferriter på koaxen)

Spridarna är ca 20 cm. Jag borrade hål och trädde kablarna igenom hålen. Jag har sett elegantare lösningar efteråt, där man kan montera spridarna utan att trä igenom tråden.
Sista spridaren satte jag en bit lina i. Den linan fäste jag uppe i den längre dipolen för att på så sätt sträcka ut den undre (kortare) dipolen.

Jag tror inte det var speciellt stora problem att trimma min 3-bandare. Inte mycket värre än att klippa till en vanlig dipol, vad jag minns. Svårigheten ökar säkert exponentiellt med antalet band.

Du kan inte tänka dig två antenner då?
Då kan du dela upp banden mellan dessa så att det blir mindre mekaniskt trassel. Förmodligen blir det enklare att trimma oxo.

Jag flyttade min antenn ofta, landet, JOTA, mm, mm. Det resulterade ofta i ett förvånansvärt stort trassel trots att det bara var fyra trådar med några spridare. :)

73 SM0RVV

Tack för informationen.
Problemet är att jag inte har plats för mer än en antenn.
Det var en kul ide med att linda koaxen istället för en balun.
Sitter och letar efter info på nätet, men det verkar svårt.

73 SM7CDO

Här finns ju allt att hämta ner, perfekt.
Det gäller att veta hur man söker.
Tack än en gång för hjälpen

73 SM7CDO

Back