Antenn för kommunjakten

SA2BBS

Member
Hej,
jag har regelbundna besök till Övertorneå/Pajala området som jag förstått är en aning eftertraktade i kommunjakten. Min fråga är om någon har en ritning för en lättmonterad antenn som jag kan använda för kommunjakten. Jag är en "gröngöling" så länka till en lättförståelig ritning som visar hur man snabbt och enkelt sätter ihop en antenn. Antennen vill jag även använda på mina stopp då jag kör i Finland. Jag har hört talas om ett 12m metspö, men aldrig sett en beskrivning/ritning hur den är jordad och byggd och hur den är tänkt att anslutas till radion. Jag har en ICOM 7000 och en automatisk antenntuner. Tacksam för förslag.
/Ola
SA2BBS

Kort dipol för 40 & 80 meter

Hej!
Här kan du läsa vilka erfarenheter SM5IBE gjort med kort vertikalantenn kontra horisontell dipol i sina portabla aktiviteter med amatörradio i husvagn.
Man kan alltså förkorta en dipol, men ändå få en skaplig funktion. Om man inverterar dipolen lite med hjälp av ett långt spröt blir det enklare att fästa ändarna på antennen.
Skulle tippa att du blir besviken på att köra 80m på en kort vertikal antenn.

http://techdoc.kvindesland.no/radio/antennas/20061010171255346.pdf

/ Ingvar

Last edited:
Om du då flyttar spolarna, med samma linding, närmare balunen blir antennen kortare.
Men då måste den förstås trimmas och det kan bli lite pyssel. samt möjligheten till 7 MHz som halvåg innanför spolarna försvinner.
Att gå ner till 2 x 6 till 2 x 8 meter låter sig göras med gott resultat.
Min favorit är 2 x 8,5 meter.
Med 30 uH spolar och 3 meter från balun till spole, och sedan 5,6 meter till dipoländen.
30 uH av lite större spole och med vanlig RK tråd, blir c:a 45 varv, av 1,5 mm2 RK el FK,på ett 50 mm VP rör. Spolen längd c:a 140 mm ta ett 200 lång rör till varje spole. Lite tyngre men förhoppningsvis mindre förlsuter i spolen. Antenntråden är samma FK eller RK.
Givetvis måste du trimma lite då tråd, spole etc inte blir exakt lika.
Radioamatörer lindar spolar, och har alltid gjort så.....

Här är metspöantennen: Metspöantenn
Kräver förstås jordplan, mne en husbil är ofta tillräckligt jordplan, gör du två kan du bygga en metspödipol...

de
Roy
SM4FPD

Endast för 80 meter

Hej igen!

Bland mina sparade "Amatörradiofiler" hittade jag denna förkortade dipol för 80m.
Har ingen aning om var jag hämtat bilden, men den påminner mycket om Roys beskrivning. Denna modell har spolar som lindas med FK-kabel på 50mm elektrikerrör så den är lite enklare att tillverka.
Samtidigt är ju trådarna innanför spolarna kortare, vilket gör verkningsgraden lite sämre, samtidigt som den blir lite mera bredbandig.
Bara att välja. :D

/ Ingvar

Attachments

• 80mDipol -17m.jpg
    80mDipol -17m.jpg
    77 KB · Views: 311
vanliga metspön är inte lätt att hitta i 7m längder, och när man hittat 7m spön är de översta 1-2m så klena att dom gärna går av om man har t.ex 1.5kvmm kopparkabel.
Min metspöantenn gick först av i toppen (diametern för klen) sen gick den av i nedre fästet (tjockleken på väggarna är klent), så längden är nu nere i 5m och bottenspolen får allt lägre matningimpedans....

Spiderbeams HD 12m spö har 1.4-2.0mm väggar vilket låter mycket bättre - den verkar användar....

Det är min beskrivning Ingvar, men jag valde att beskriva den kort här.
Antennen är väl beprövad och byggd av många.

Jag tänkte någon gång bygga en likande dipol, men använda tråden från en DL-1000 rulle till både spole och antenntråd, och utan att klippa den. Man måste dela upp trådparet förstås. Avsikten vore att göra antennen lätt, slitstark och att många lätt kan hitta material.
Effekten med islolerad tråd till spolen, dvs RK FK eller DL-1000 tråden, är att man då får en stigning på lindingen av c:a 1:2, vilket ger bästa Q. Dock försämrar isolation en del, en man måste ju ändå isolare spolen lite.
Med könskan att spolen skall vara på 30 uH och kanske med 32 mm VP rör behövs måtten på DL-1000 tråden för att med solenouid eller Colil .ex e beräkna antal varv. Dvs metalldiameter och ytterdimeter.

Däremot kan man nog diskutera var på antennen man får bäst verkningsgrad. Längre ut behöver större induktans och därmed större förluster. Längre in mindre iduktans och mindre förluster i spolen men mindre tråd öppen för ström.
Ungefär mitt på menar jag är en bra kompromiss.

de
Roy SM4FPD

Jag räknade på en spole på 30 uH lindad av enkeltråd från DL-1000.
Avsikten är att bygga en kort dipol för 3,7 MHz med DL-1000 tråd hela vägen och spolen utan avbrott.
DL-1000 består av två trådar, man delar dem med en borrmaskin. och får 2 mm tjocka trådar. Tvättar bort klegget med lacknafta.
Enkelledaren från en DL-1000 är 2 mm tjock och innertråden är 1 mm. Om man lindar den som en spole får vi en stigning, eller, pitch om 0,5. Dvs lika stort avstånd per varav som tråden. Isolationen ger detta och man tätlindar. Det brukar ge bästa Q-värde.

På ett 32 mm VP rör, vitt eleketrikerrör som är perfekt för att linda spolar blir det 66 varv. Det tar då c:a 140 mm längd av röret. Tätlinda. (10 procent extra för luft mellan varven) Q blir c:a 300, och resonans uppe vid 27 MHz. Detta ger en spole med c:a 30 uH. det går åt 6,6 meter tråd i spolen.

Vill man linda på 50 mm VP rör blir det 32 varv, och 67 mm lång. Q350 och 5 meter tråd går åt i spolen.

Gör två spolar av endera typen.

Såga av rören 200 mm respektive 150 mm långa för att få plats med avslastning. Borra några hål för avlastning, så att det går att trä tråden innan den går ut från spolen till dipolen.

Med 3 meter från balun till spolarna och 5,6 meter till ändisolatorerna går det då åt 3 + 5,6 + 6,6 = 15,2 meter tråd per ben för modellen med 32 mm VP rör. Ta till en extra bit för trimmning.

Trimning görs utanför spolen. Klipper du innaför spolen kommer spolen närmare balunen och gör då större verkan, antennen sjunker i resonans frekvens.

På detta vis kan man ha en obruten längd DL-1000 tråd från balun till ändisolator utan avbrott med skarvar etc.

Tänk på att DL-1000 tråden innehåller förutom fyra koppartrådar oxo tre ståltrådar, dessa rostar, och vid anslutningen vid balunen bör man då isolera för fukt.

Det hela blir en slitstark och lätt portabeldipol i måttligt format för 3,5 till 3,8 MHz bandet.

De
Roy
SM4FPD

-NCL,
noterade i somras att min 9m Spiderbeam-mast genast stod stadigare och rakare
om jag lindade antennen runt masten .
Då blir det ju "bara" en vertikalbelastning, den horisontella blastningen som ju kan
knäcka ett tunt mastsegment minimeras!

Lycka till!

Back