Antenn och genomförning

SA7CNG

Well-Known Member
Hej!

Jag har riggat upp en X30 UHF/VHF antenn på en liten antennmast på min uteplats, nu har jag bara lite bekymmer med hur jag ska få in antennkabeln i huset. Fönstret har ventilationsspringor, tyvärr slutar dessa innanför plåten på utsidan, så relativt mycket åverkan skulle behövas för att fixa det.

Finns det något alternativ, platt kabel en bit tex?

//SA7CNG

Ett par bilder eller en skiss skulle underlätta hur det ser ut och vilka alternativ som kan föreslås. Jag hade kabeln genom en ventilation under fönstret en gång och gjorde hål på insidan där ventilationstrumman i plast gjorde en 90 graders böj. Vid flytten täpptes hålet till genom att limma på en skiva med precis samma mått som (rektangel) ytan där hålet satt hade.

Last edited:
Min genomföring.
tube in place.jpg
box in place.jpg
feedthrough ready.jpg

Ett 50mm PVC-rör med en liten plastlåda på utsidan.
Lådan har gummitätningar som man sticker in kablarna genom.

/Micke

Är det sommar QTH:t? Har tegel på min gavel.

Ja det stämmer.
Min ursprungliga lösning syns på den nedre bilden där RG58:an går rakt in genom ett hål.
Till slut blev det många hål därför gjorde jag slag i saken och borrade 50mm.
Nu får jag in kablar med kontakter på.
Röret och lådan är nu stoppat med Gullfiber.

/Micke

Jag har använt mig av en stump RG-316 eller liknande tunn
"Teflon"-isolerad koax. Om man inte öppnar för ofta så håller
de rätt länge och stör inte fönsterlisterna för mycket.

Kabeln "tål" 850V vilket räcker väl till då 100W motsvarar runt
71V i ett resistivt 50 Ohm system.

skulle borra i fodret så man hamnar mellan karmen och väggregel, vill man ta bort det sen så är det bara att laga hålet och det ser inte konstigare ut än om det råkat vara ett igenfyllt kvisthål där, vilket knappt behöver synas alls....

Tyvärr är mitt fönster av lite nyare modell och helt inklätt i plåt på utsidan. Jag ska se om det är möjligt att montera av en av plåtarna på utsidan för att kunna dra ut antennkabeln under en av dessa via ventilationsspalten. Tack för tipsen!

skulle borra i fodret så man hamnar mellan karmen och väggregel, vill man ta bort det sen så är det bara att laga hålet och det ser inte konstigare ut än om det råkat vara ett igenfyllt kvisthål där, vilket knappt behöver synas alls....
Det fungerade redan 1973 i ett nybyggt hyreshus på Välljärnsgatan i Västerås. I samma springa hade jag också monterat ett fäströr för staglinor till min 18 AVQ, som stod på en fot uppe på det platta taket. Röret stack upp över takkanten. När vi flyttade hösten 1977 var det lätt att återställa alltsammans, till hyresvärdens fulla belåtenhet.

/ Göstha

Fönstergenomföringen löses med en halvmeter "teflonkabel", RG316. Fönstret öppnas inte normalt sett så den bör hålla ett tag. Förhoppningsvis är biten för kort för att bidra med några större förluster.

Back