Antenn- och inkopplings-tips

SA5PMG

Well-Known Member
Tänkte ta tag i att få upp en HF-antenn. På mitt sommar-QTH på Öland så har jag möjlighet att få upp en i stort sett flat dipol på 5-6m höjd med 25m åt båda hållen. Matningen kommer ske på mitten och avståndet till sändaren kommer vara 2-4m. Ändarna på antennen kommer i stort sett vara i öst-västlig riktning.

Min första tanke var en multi-fan dipole men eftersom jag ändå har en antenntuner och behöver vänja övriga tomtinvånare vid en antenn så tänkte jag en stegmatad dipol (doublet?) för 80m och på så sätt kunna köra flera band. Effekten kommer max vara 100W och skulle vilja kunna köra åtminstone 40m och 20m samt ytterligare något band.

Låter det vettigt så långt(riktning, höjd, antenntyp)?

Vidare hur kopplar jag in den?
Hittar så mycket åsikter och motstridiga råd. Min antenntuner är en MFJ-901B som har C-serie(10-324pF)-L-shunt(oklart H)-C-serie(10-324pF) och vid balanserad matning en 1:4 balun.

Blandade förslag jag har hittat:
a) |TX|->|SWR meter|->|Tuner unbalanced output|-> |1:1 balun for common mode|->|1:4 balun|->|ladder line 300 Ohm|-> |Antenna feed point|
b) |TX|->|SWR meter|->|coax cable with ferrite cores|->|Tuner balanced output with 1:4 balun|-> ->|ladder line 300 Ohm|-> |Antenna feed point|
c) och d) Ta bort 1:4 balunen i a) och b)
e)... ö) permutera vidare med och utan diverse baluner och annan ladder line (450Ohm).

Så länge jag kan vara säker på att |ladder line x Ohm|-> |Antenna feed point| -> |doublet| är en god idé så går det alltid labba sig fram men tänkte ändå fråga klokt för att dra nytta av andras erfarenheter och kunskap.

Edit: Antennmatning med 50Ohm coax är givetvis också en möjlighet.
 
Istället för att bli förvirrad av motstridiga råd bör du skaffa egen kunskap, till exempel genom att läsa ARRL:s antennhandböcker och gamla nummer av QTC. Därefter inser du att höjden borde vara den dubbla och att riktningen är ovidkommande på din låga höjd. För banden 80, 40 och 20 m kan du använda en W3DZZ med spärrkretsar om det viktigt med koaxmatning, du får dock vara beredd på måttanpassning på grund av markens inverkan. Den bästa lösningen är matning med stege eller fönsterkabel från en riktig, balanserad anpassare, inte en med baluntransformator. Med 2x17 m undviker du extrema impedanser på de flesta band med undantag för 17-metersbandet. Se http://hem.fyristorg.com/sm5dff/vimpa.htm för schemaexempel och var inte rädd för att bygga på trä eller plexiglas.

Lennart
 
Håller med dig Lennart till viss del. Jag håller på och läser ARRL Antenna book. Ska precis börja i kapitlet om antennmatning men under läsningen så går tankarna iväg på hur man kan lösa det hela och man googlar runt lite. Anledningen till frågan är att undvika de vanligaste fallgroparna och dra lärdom andras erfarenheter men i slutändan är det jag som bygger och lär mig.

Koax eller stegmatning spelar ingen roll för min del men är nyfiken på vad som gör stegmatning och balanserad anpassare till den bästa lösningen enligt dig och menar du i allmänhet eller för W3DZZ-antenn?

Få upp antennen på dubbla höjden kan vara svårt till mycket svårt. Får väl simulera mig fram till hur mycket sämre det blir och förhoppningsvis blir det fortfarande användbart.

Tack för länken, lägger den på att-läsa-listan.
 
Ursäkta att jag lägger mej i. Med koaxmatning och W3DZZ är du begränsad till 20, 40 och 80m banden.
Med stegmatning och en bra antennavstämmare kan du i princip avstämma 2x25 meter dipol till alla band mellan 10 - 80meter. Med lite tur kanske 160m.
 
Last edited:
Jag tycker man ska börja enkelt. Som första steg skulle jag bara koppla ena tråden på stegen till koaxuttagets mittuttag på tunern och den andra till tunerns "jord". Det är ju väldigt kort feeder och symmetrisk antenn. Om det blir problem med HF i shacket skulle jag sätta dit en strömdrossel mellan SWR-bryggan och tunern.
Jag har använt just den tunern mycket på semesterresor. Den klarar att stämma av det mesta, bara man undviker att använda den inbyggda balunen. Den brukar bara bli varm.
Om du bara har 2-3 meter matarledning kan du använda koax i stället för stege.
Håller med om att 5 meter är väldigt lågt. Det funkar, men det skulle bli ett stort lyft med tråden på 10 meter. Jag gjorde några jämförande mätningar mellan dipoler på 40 m. Den ena satt 2 meter upp och den andra på 21 meters höjd:
http://www.sm0brf.se/wp-content/upl...f-different-antenna-heights-on-40-m-2015a.pdf

/Roland
 
Last edited:
Om möjligt kan du ju prova med en vertikalantenn också. Man kan aldrig få för många antenner.
/Roland
 
En sak som jag brukar notera är att det finns lika många åsikter om antenner som det finns antennexperter.
Och antalet antennexperter är omkring 22 procent av antalet radioamatörer.
Detta kan man tolka som att om man skall komma någon vart gäller att få fingern ur och labba själv.
Praktiska prov är vida överlägsna teoretiska simuleringar, särskilt som de ger radiokontakter och erfarenhet.
Börja med det som går att fixa, dvs en halvvåg avstämt till en frekvens på höjd och förhållanden som finns.
Får den inte plats för önskad frekvens är förlängningspolar trevligt.
Kanske nästa steg blir att få in två frekvenser på samma tråd. Med traps eller någon annan form av flerbandare.

Bygget av balanserad avstämmer http://hfsignals.blogspot.se/2015/06/a-balanced-tuner.html var ett kul projekt.
Här ser vi hur man kan göra en variabel spole av flera fasta med många omkopplare.
Själv skulle jag nog välja luftlindade spolar till de lägsta induktanserna.
Vridkondingar är idag en utrotningshotad art, och det är fullt möjligt att göra på samma sätt med kondensatorerna.
Ja då är vi snart framme vid automatavstämmare som bygger på den idéen. AH-4 etc.
Att byta ut omkopplarna mot reläer gör att man kan manövrera med exvis BCD kod och vridomkopplare, för att som ett senare steg använda någon form av CPU med program.

de
SM4FPD
 
Kan du inte sätta en 10 - 12 meters mast där du kan fästa mittpunkten.
Johan - BYC har i en tråd visat hur man kan bygga en sådan av trä.

Sedan kan du naturligtvis låta ändarna sitta lägre, en "slope dipole".

Den lösningen öppnar också för delta loops.

Edit:
Här diskuteras trämaster.
 
Under semestern i år så blev det av. 2*25m doublet med 450 Ohms balanserad ledning monterades på Sommar-QTH:et.

Väggkontakt, ganska stilig, undertill skymtar åskskyddet:
banana_wall_mount.JPG
Maströr med avgasklämma 38mm och en liten järnbit för att fästa isolatorerna:
maströr.jpg
Inte optimal antenntråd men meterpriset var lågt :) :
wire.jpg
Designade distanser för bandkabeln och skrev ut med 3D-skrivaren:
distanser.jpg
Dags för montering av mittpunkten. Ja, ställningen är sned men marken lutar och jag gjorde inte helt rätt :):
ställning.jpg
Så här i efterhand borde jag placerat åskskyddet längre åt vänster. 3D-printade distanser för bandkabel och jordledning.
åskskydd.jpg
Montering i väster med porslinsägg och förtöjningsfjäder:
väster.jpg
Monteringen i öster var lite enklare:
öster.jpg
Vy möt väst/nordväst:
öst_till_väst.jpg
Första träffarna på RBN, min position ska vara norra Öland egentligen:
first_hit_40m.png
Skruvade lite för mycket på antenntunern och brände transistorn i mitt slutsteg men jag hade fler transistorer i reserv men eftersom semestern ändå var slut så lät jag det vara.

Nu är det bara att vänta 2 år tills IP-Only gräver ned fiber så jag kan få vettig distanskontroll.

Just det, så här kopplade jag grejerna:
|TX|->|SWR meter(riktkopplare med 2 AD8307-mätare|->|Tuner unbalanced output(MFJ-901B)|-> |1:1 balun for common mode|->|ladder line 450 Ohm|-> |Antenna feed point|

Ska bygga en 1:9 balun och se hur det beter sig.
 
Snyggt! Och ambitiöst jordat. Alu-tråd är nog bättre, men järntråd är vida bättre än ingen tråd alls. Lycka till med reparation av PA, och kanske bygge av en balanserad tuner med reläer så den går styra digitalt via fibern? Och SWR-skydd på riggen så PA inte går sönder igen.
/Jan
 
vad som gör stegmatning och balanserad anpassare till den bästa lösningen
Nu är det här ju en gammal tråd, men jag tror aldrig du fick något svar på den här frågan.
Anledningen till att stegmatning är bättre när man använder tuner är att koax ger väldigt hög dämpning, även på kortvåg, när den jobbar under hög SWR. Man kan lätt bränna 90% av utgående/inkommande effekt i en koax som matar en dipol som används på "fel" frekvens.
 
Last edited:
Och anledningen till de högre förlusterna i koaxen är att systemet arbetar med en lägre impedans,
det är nämligen mest de resistiva förlusterna som dominerar på kortvågen.
Därför är en stegmatning att föredra - ju högre impedans desto bättre.

Vid SWR så studsar "vågen" fram och tillbaks och vid var studs tappar man effekt i matarledningen.
därför är de flesta överens om att man bara använder koax i anpassade system med låg SWR.
 
@HFI: Tack. PA-reparation är lätt, bara byta IRF510:en för 3:de gången. Skydd för högt SWR: Ja, det kanske är dags nu :) Balanserad tuner är projekterad, spolar med reläer och vridkonding med stegmotor och autotuning mha av en AD8302 är slutmålet. Antagligen bygger jag den i steg.
Tråden: Fick ta vad den lokala lantmännen-affären hade hemma.

@XHJ och KBW: Tack för förklaringarna.
 
Med risk att bli "förlöjligad"
Ja kör med 2x15.5m, ca 8m 300 ohm bandkabel och stämmer av med autotuner vid bandkablens slut. Därifrån sitter en choke (1:1) ochRG58 till riggen (ca 8m).
Antennen sitter ca 9m vid matn.punkt och slopar ner till 4m. Den går som ett spjut (spec på 80m, kör mest där)
SM3AjXWhy
 
Last edited by a moderator:
Här nu mätt upp antennen med en lånad antennanalysator (MFJ-269) samt stämt av den med min tuner.
Resultat:
19_mfj_measurements.png
Känns som den kommer funka bra som flerbandsantenn, eller kan något förbättras?

Provkörde lite på 40m och 20m, kragget i semesterpackningen är för klent för övriga band med 25W-slutsteget. Nästa år åker ena labb-PSUn med.
2018-07-18_20m_hits.png
Men är iaf glad för mina första interkontinentala träffar.
 
Och igår så brände jag sluttrissan (2N3866) i sändaren men min snälla hustomte har postat nya från mitt lager så experimenten kan snart fortsätta :)
Klurar på att bygga en ny variant som är lite tåligare mot högt SVF. Planen är att bygga på AFT05MS003N och en AD9850/1 DDS med nån MMIC mellan sig.
 
Men herrregud (enl. Ranelid) :D du har ju perfekt SWR!
Hur gör du för att döda transistorerna ideligen?
Du vet väl att du skall avstämma på låg effekt för att sedan öka effekten efterhand?
Gratulerar till din antenn!
 
Back
Top