Antenn och monofon till Anytone AT868

SM7NTJ

Well-Known Member
Ibland är funktionen på vissa prylar frustrerande. Speciellt kombinationen äldre mot nyare kan vara besvärlig.

Jag kommer här att visa på två olika projekt som delvis löser några av problemen.

Lagen om handsfree kräver en viss eftertanke och för mobilstationen 2m/70cm FM i bilen är det väl löst och fungerar utmärkt. Detta har jag tidigare beskrivit här på ham.se.

Nu har jag aktiverat mig mer på DMR och nyligen dragit igång en repeater med hembyggt plåtskåp för inbyggnaden.

Jag har därför börjat titta på hur jag lättare kan använda min AnyTone 868 i bilen. Grundfästen för monteringen fanns redan i bilen jag fick komplettera med en mobilhållare och placera om lite andra prylar för att det ska fungera bra.

Däremot är mikrofon/PTT ett gissel som har tvingat mig att vidga vyerna och fundera på hur och varför. Jag har testat ett Bluetooth headset med nackbygel men det var inte tillräckligt användarvänligt och nästa nyköpta variant ville inte vara med i leken då det vägrade att ta laddning.

Några tidigare försök har resulterat i dåligt ljud i högtalaren och en massa pip och tjut i högtalaren när jag tryckte på PTT.

Anytone använder samma monofonkoppling som Kenwood men två olika monofoner har gett samma resultat, ljudet vid mottagning har inte varit ok.

Nu har jag hittat en orsak som gör att det låter illa. Det visade sig att radion lägger ut +4VDC på högtalarledningen när squelchen öppnar. Detta har fått högtalarna i mina monofoner att ställa sig i ytterläge och ljudet blev kass.

Mina Kenwoodmonofoner är knökfulla invändigt så jag får inte plats med en blockerande kondensator i dom.

Jag beslöt mig därför att bygga ihop något. Helst med möjlighet att koppla ihop det med min handsfreelösning.

Efter lite surfande hittade jag en möjlig kandidat för ombyggnad på Biltema. De säljer en monofon till sin 31MHz jaktradio som kostar strax under 100kr och en passande mikrofonkabel hade jag redan.

Sagt och gjort, jag köpte både en monofon (49-167) och en VHF-skogsantenn (49-031). Antennen återkommer jag strax till.

Väl uppackad och öppnad visade det sig att det fanns ett 3,5mm stereojack användbart för myggmikrofonen, så jag slapp fundera på hur jag skulle kunna montera in ett sådant.
Den högra lödningen vid stereojacket går till mitten av en trepolig stereopropp.

mic_b4.jpg
Så här ser mikrofonen ut innan modifiering. Gott om filterkomponenter och modifieringen till Kenwoodkoppling såg ut att vara fullt genomförbar.

Komponenterna R3, R9, R10 och E1 löddes loss. Under komponenten E5 kapades kopparbanan innan den gula tråden som var SP+ och E5 förbands med GND direkt till höger om E5.

Den brytande kontakten i 3,5mm stereojacket kopplades om till mikrofon+ och till utgående mikrofon på R3.
En DC-block kondensator på 15μF löddes in mellan SP+ och E201.

En bygel löddes in mellan SP- och PTT.
mic_modified.jpg
Trots att lödkolven inte var på min sida idag och att isoleringen på kopplingstrådarna smälte lite väl mycket så verkar allt sitta fast och fungera.

Nu återstår en del provtrafik för att utröna hur väl det fungerar men så här inledningsvis verkar både mikrofonnivå och högtalarljud vara ok.
En snabb test ute i bilen visade att myggmikrofonen i biltaket verkade fungera ihop med monofonen. Jag får testa hur väl det fungerar på väg till jobbet på måndag.

Då var det antennen.

Jag har tidigare märk att antennen till Anytonen inte är helt optimal på amatörfrekvenser vare sig på 2m eller 70cm. Min tanke var att bygga en enkel 1/4 λ antenn för 70cm av skogsantennen för VHF.

Ja, det var lika bra att bygga om den för trots märkningen 136-174MHz var den var bäst på 133MHz och blev bara sämre med ökad frekvens. Ett första försök att kapa ner den visade att antennen inte var en rak 1/4λ på VHF trots sin lämpliga längd utan bevisligen hade någon form av spole i botten.

Så var fallet. Det fanns en spole med ganska många varv i botten av antennen.
mod_ant.jpg
Såga försiktigt av ytterhöljet på antennfoten i det befintliga spåret.
Som synes är mittledaren gängad i kontakten och det går att skruva isär det hela.
Ta bort mässingsplåten som skärmar av spolen och löd försiktigt loss koppartråden.
Koppartråden går sedan att trä ut genom isolatorn och vira ut från spolen så att den bara sitter fast i övre lödpunkten.
Vrid fram koppartråden, ta bort lackisoleringen och löd försiktigt dit den igen med lite slack så att den inte är helt spänd.

Delarna limmas ihop med två-komponent lim och ett lager krympslang får ge ett yttre skyddande hölje över limfogen.
Modifierad_antenn.jpg
Efter trimning hamnade antennens resonans och anpassning bra inom 70cm amatörband.
Totallängd från yttre kant på SMA-kontakten till toppen blev 168mm.

Som jämförelse ett svep av originalantennen för AT868.
AT868_standard.jpg
Här fick jag tyvärr ändra mätområde då standardantennen i och för sig har en hyfsad anpassning som dock som synes ligger lite väl högt i frekvens.

Den av många rekommenderade ersättaren, Nagoya NA-701 är inte bättre anpassad vare sig på 2m eller 70cm. På UHF ligger bästa anpassning på 480MHz (RL -12dB) och på 70cm är RL bara -6dB.

Varför bara 70cm?
Tyvärr har jag inte lyckats minska störningarna på VHF från displaybelysningen på AT868. Jag har testat diverse råd som att jorda metallramen runt displayen men tyvärr var den inte lödbar på min radio och en inlagd koppartejp har bara minskat störningen marginellt.

Jag kör därför mest 70cm med Anytonen, därav intresset för bra antenner för det området.

Nästa steg är ytterligare en yttre antenn på något vis och en fundering på om jag ska koppla ihop systemen med handsfreeutrustningen.

Vi hörs och trevlig midsommar.
73 de SM7NTJ Lorentz
edit stavning
 
Back
Top