Antenn på flygplan ?

sm2sxi

Well-Known Member
På äldre flygplan kunde man se en tråd spänd från toppen på stjärtfenan till främre
delen på flygplans kroppen,detta då för kortvåg. Man använde då flygplanskroppen som
motvikt till tråden.
På moderna plan ser man inget spår av kortvågsantenner,bara VHF så de måste vara
inbyggt på något vis i konstruktionen. Någon som vet mera ?
 
Jag pratade med en Stratotanker, alltså en såndär som tankar stridsflygplan i luften, på 20m och han sa att de använde flygplanskroppen som antenn. 400W hade han och befann sig i nordöstra Canada och kom ifrån Irak-konflikten.
 
Det finns i huvudsak 5 typer av HF-antenner som används på civilflygplan och helikoptrar.

Den redan nämnda trådantennen; stavantenner som sticker ut från vingspetsarna eller fenan;
slitsantenner i fenan eller i flygkroppen; isolerade delar av vingarna (vingspetsarna på Boeing 747) eller flygkroppen (stjärtkonen på DC-9) samt olika typer av loop-antenner som ofta används på helikoptrar.

Aerodynamikerna är tämligen "allergiska" mot utstickande delar på moderna flygplan, så man försöker använda infällda antenner i så stor utsträckning som möjligt.

Detta gör antennanpassningsproblemet svårt, eftersom man tvingas anpassa matningsimpedanser som blir extremt lågohmiga på låga frekvenser. Om kunden då vill ha HF-utrustning med hög effekt
(t.ex. klassikern Collins 18Z-1 med 1 kW kontinuerlig uteffekt) har systembyggaren en svår uppgift på flera sätt.

När jag höll på med HF-datalänkar för civilflyg på 80-/90-talet så bevistade jag ett möte i Airlines Electronic Engineering Committe där just detta problem kom att nämnas.

Boeing hade levererat ett stabsflygplan några år tidigare till en diktator i Mellanöstern som blev "mäkta vred" när färgen smälte och föll av runt matningspunkterna till slitsantennerna när hans sambandspersonal körde 1 kW RTTY på vissa frekvenser.

Flygbranschens "HF-bibel" ARINC Characteristic 719 innehåller ett par kapitel om hur man kan lösa antennproblemen på flygplan och i någon mån helikoptrar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu för tiden är allt fler flygplan gjorda i kompositer (glasfiber, kolfiber och hybridlaminat). Flygkropp och vingar är för det mest gjorda i kolfiber. Fenan brukar vara gjord i glasfiber då den oftast huserar en VHF-antenn.

Perfekt placering med rätt polarisation, såvida den inte behöver bytas eller justeras. Då blir det till att ta fram sågen ...
 
På äldre flygplan kunde man se en tråd spänd från toppen på stjärtfenan till främre delen på flygplans kroppen,detta då för kortvåg.
Tråden har även ett sekundärt syfte. Om planet skulle åka in i en kraft/teleledning kommer ledningen att klättra på tråden och i vissa fall förhindra ledningen att skada eller kapa av fenan.
 
Det låter som loop-antennen till ADF mottagaren (Automatic Direction Finder).
Det är ett navigeringshjälpmedel för att hitta riktningen till NDB (NonDirectional Beacon) fyrar.
Arbetar vanligen i området 255-455kHz.

För radiotelefonin har man inom flyget använt 118~135 MHz AM i _många_ år.
 
Last edited:
Antenner på flygetyg

Nu för tiden är allt fler flygplan gjorda i kompositer (glasfiber, kolfiber och hybridlaminat). Flygkropp och vingar är för det mest gjorda i kolfiber. Fenan brukar vara gjord i glasfiber då den oftast huserar en VHF-antenn.

Perfekt placering med rätt polarisation, såvida den inte behöver bytas eller justeras. Då blir det till att ta fram sågen ...

På MD-80 modellerna och de allra flesta liknande luftfartyg för linjetrafik är VHF-antennerna placerade under buken och på ryggen. Det är de som "lutar lite bakåt". Oftast 2 eller 3 till antalet.

Airbus har sin HF-antenn integrerad i fenans framkant.

/Lars SM3KYH
 
ADF-antenner

ADF:en har en loopantenn i form av en mindre platt enhet, ibland infälld, som vanligen sitter på flygplanets undersida.
ADF:en har även en referensantenn för att kunna avgöra vad som är framåt och bakåt i loopens antenndiagram.
Funkar tillsammans i princip som våra rävjaktspejlar.

Referensantennen är den wire som diskuterats här. EDIT:I alla fall på mindre flygplan.

/Lars SM3KYH
 
Last edited:
Ja, tråden är referensantenn och finns t om på en del småplan av "Cessna-typ" som en del journalister och ointresserade kallar allt som är mindre än en Boeing. :)

En dam på jobbet berättade en gång med skräck i blicken hur hon en gång tvingats flyga med ett mindre flygbolag vars propellerkärra "hade fenan fäst med en ståltråd...".
 
Back
Top