Antenn problem/ uppsättning

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

Jag bor i ett HSB hus i Malmö. Förening låter mig inte sätt någon antenn,:( varken på huset eller mellan husena. Detta var efter muntlig förfrågan om antenn uppsättning. Nu vill jag ta striden och försöka få något tillstånd för antenn uppsättning.

Första steg skulle vara att skicka skriftlig förfrågan till förening.

Har SSA eller någon :), ett mall eller liknande brev som kan användas till sådant?

Samir, SM7VZX
 
Hej,

Jag bor i ett HSB hus i Malmö. Förening låter mig inte sätt någon antenn,:( varken på huset eller mellan husena. Detta var efter muntlig förfrågan om antenn uppsättning. Nu vill jag ta striden och försöka få något tillstånd för antenn uppsättning.

Första steg skulle vara att skicka skriftlig förfrågan till förening.

Har SSA eller någon :), ett mall eller liknande brev som kan användas till sådant?

Samir, SM7VZX

Jag bor också i HSB, den lokala styrelsen här har som policy att inte tillåta någon som helst form av antenner, varken privata eller kommersiella (mobilbaser). Jag har fått intrycket att man är livrädda för strålningen från antennerna. Särskilt bland de äldre är oron rätt stor. Det är väl förstås en fråga om sakkunskap. Dock accepteras parabol om den sitter innanför egen uteplats på markplan, men inte högre än så.

Även här har jag fått beskedet - Nej ingen antenn på taket. Ska också göra ett nytt försök till våren. Men ge inte upp. Försök förklara lite bakgrund vad för slags hobby vi sysslar med, och varför en antenn behövs. Lämna en bra och utförlig beskrivning hur du tänkt dig att antennen ska sitta, utseende och hur du ansvarar för antennen, t ex skada på egendom m.m. och ansvarsförsäkring m.m. Kanske de mjuknar något .. Jag ger inte upp ännu, men har även en annan fiende - alla störningar här i området :mad:... Lyckligtvis kan jag gå några hundra meter bort till skogen i närheten och köra QRP på sommaren ..
 
Last edited:
HSB här med :mad:

Ville sätta upp en på taket men fick blankt nej
Hängde då en dipol utanför fönstret o en j-pole av bandkabel, någon vecka senare så fick jag telefonsamtal ifrån vv att ta ner trådarna :mad::mad::mad:

Efter det så fick jag tag i en magnetfot o 5/8 spröt och satte på fönsterbläcket och den har han inte sagt ett ljud om :D:D:D
Så man är iaf qrv på 2m på några repeatrar :)
 
Man vill nog inte att egendom och människor ska komma till skada.

Reglerna för parabol varierar mellan olika borättsföreningar, en del får sätta sina på balkongen medan andra endast tillåter markplan. Några tillåter inget alls. "Det finns kabel-tv" är en motivering jag sett på nätet någonstans.

Krav finns på "fackmannamässig utförd montering" och liknande, vilket innebär att en antennfirma ska göra jobbet. Montering som innebär ingrepp / håltagning på husfasad eller tak, fönsterkarmar m.m. tillåts ej osv osv restriktioner.

Tillstånd måste sökas före och på en del håll förutsätts det att man följer de regler som föreningen har beslutat om hur montering ska ske.
 
Last edited:
Ja, man kan ju inte annat än erkänna att man lider med er kamrater. Vid dylika tillfällen påminns man hur lyckligt lottad man är som har plats för i princip vad man vill och inga grannar som bryr sig... suck!
Tror nog att hela cirkusen med mobiltelefonmasterna och elektrosmoggen gjort livet surare för oss och vår hobby. Snacka om nollkoll.... Först skriker folk att de inte vill ha master eller accespunkter i närheten av där de bor.... sedan gnälls det om att det är så dålig täckning och dålig bandbredd på 3G... Sen har vi ju den att folk är så hysteriskt rädda för 3G masterna och de relativt moderata uteffekter det här är frågan om... men mikrovågsugnen på 1000 W kan man trycka upp näsan mot för att kolla om bullarna är tinade.....

Lycka till i kampen mot inskränktheten.
 
Angående strålning kan du ju påpeka att det inte gör någon skillnad om du får sätta upp antennen på taket eller inte. Kör du med en inomhusantenn, t ex magnetloop, så strålar det kanske t om ännu mer in till grannarna.

Vad jag vet kan ingen hindra dig att ha en antenn inomhus.

73 SM0RVV
 
En viktig sak när det gäller att sätta upp antenner är ansvaret för om det händer en olycka. Ramlar din antenn ner från din balkong och hamnar i en barnvagn, eller repar en dyr bil. Ja då är man nog inte populär. Olyckor som absolut inte får inträffa.

Fastighetsägaren ser nog saken från den sida oxo.

En ansökan om att få sätta upp en antenn bör därför innehålla informatioen att man har en hemförsäkring som kan ersätta skador från eventuellt nedramlande antenndelar.
Den bör innehålla information om själva antennen och hur den sätts upp, och att den inte är amatörmässigt monterad, med hänsyn till skaderisker.
Man kan göra en ritning som visar hur diskret den är och bifoga. Liksom eventuella juridiska saker om att man har rätt etc.

Rent praktiskt kan man göra en säkerhetslina som håller kvar antennen även om fästet brister.
 
Det fanns ingen info om antenntypen i trådstarten. Beamar o.dyl. är nog lite svårare att få fastighetsägaren att gå med på, men trådantenner borde väl inte vara något större problem tycker jag. Skulle något lossna så är det ju inget livsfarligt som trillar ner i huvudet såvida man inte drar ner en gammal fallfärdig skorsten med antennen :(
Jag bor själv i en marklägenhet HSB-brf och har "petat ner" ett 6 meter långt aluminiumrör i marken utan att varken fråga eller skrämma någon. Samtidigt måste jag erkänna att det är ingen "höjdare" men det går att köra alla hamband med SWR 1:1. Har kört någon enstaka VK och USA på 80! :)
Dessutom är den placerad omkr. 10 meter från huset och vi har kabel-TV så det är TVI-fritt (med 100 W).
Till Samir:
Kolla med SSA om det finns något standardformulär som gäller antenntillstånd. I så fall ser det ju lite proffsigare ut om inget annat.
/Ingvar
 
Last edited:
Det är ju lite lustigt det här med bostadsrättsföreningar... Jag bor också i en HSB-förening och här sitter parabolerna stadigt monterade på balkongräcken ända upp på 4:e våningen. Och jag hade inga problem att hänga en dipol mellan några träd på min framsida när jag frågade vicevärden, "Är det OK med grannarna så är det OK för mig" var hans svar, och grannarna hade inget emot det. Även en antenn fästad på fasaden (vitt mexitegel) skulle nog inte vara några problem, men styrelsen måste i så fall ge sitt godkännande. Självklart var ju problemet med ansvar om något ramlar ner etc. så det måste i så fall regleras för min del. Jag har inte kommit dit i min antennbyggnation än, men jag får uppenbarligen skatta mig lycklig som får sätta upp en antenn över huvud taget...

73 de SM5UTT / Marcus
 
Det är ju lite lustigt det här med bostadsrättsföreningar... Jag bor också i en HSB-förening och här sitter parabolerna stadigt monterade på balkongräcken ända upp på 4:e våningen.

Märkligt egentligen, det finns ingen som helst samsyn mellan olika föreningar beträffande regler för antenner eller paraboler. Tittar man på nätet på de olika lokala hemsidorna beträffande att sätta upp parabol t ex så finns det olika regler och krav som varierar från en förening till annan .. Naturligtvis är det ju upp till varje individuell förening att bestämma sina regler själva, inget att göra åt. :confused:
 
Jag hamnade i en liten speciell situation i en HSB förening jag bodde i förut.

Föreningen sa OK om jag först såg till att försäkringarna täckte nedfallande delar, is, mm.

Mitt försäkringsbolag svarade att allrisken (som jag har för att täcka mina riggar) även täcker antennen och skada på annan person. Så länge det inte handlar om en professtionell installation. Vi diskuterade det en stund, försäkringsagenten och jag. Vi kom då fram till följande: Jag hade försäkringsskydd så länge jag satte upp antennen själv. Men om jag gjorde en "fackmässig" installation, d v s tog hjälp av antennfirma, då hade jag inte längre något skydd med min försäkring.

Jag skulle alltså göra så bra jag kunde, men fick inte göra det helt "proffsigt" för då behövde jag en annan och mycket dyrare försäkring.

Skumt kan man tycka, men juridik är en helt annan värld. :)

73 SM0RVV
 
Back
Top