Antenn till semestern?

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Tjena!

Tänkte bara höra vilka konstruktioner som är populära vad gäller portabla antenner? Jag har byggt det mesta och lästa de flesta ritningar, men nu tänkte jag egentligen bara höra vad andra amatörer har funnit vara bra. Det gäller ju att hitta bästa avvägningen mellan performance och bärbarhet! Jag söker något som tar liten plats i bilen, prioriterar 40-20-15 och som är lätt att montera upp. Förutsättningarna är: 1 st 12 meter Spider-påle, kabel, snöre och någon balun. Mer komplicerat skall det helst inte vara. Om man har tillgång till nått träd också så kan det hela bli ännu bättre. Men bäst är om man kan klara sig utan. Just nu brukar jag köra med en delta-loop, total omkrets 42 meter och matat i ena hörnet med en 4:1 balun.

Andra förslag?

73's Ulf SM0NOR
 
Här hemma har jag tillverkat en longwire av en "magnetisktransformer"jag köpte som jag inte tyckte fungerade.Jag öppnade den och lindade en 9:1 balun och hakade på cirka 36 meter FK kabel och även på jord som då ligger runt huset.Fungerar överallt, har precis kört 2 QSO på 160m, men den går riktigt bra på 20/17/15/12/ och 10m.Och de flesta utan tuner (ink 160m)en sådan bara rullar man ihop och tar med sig utan problem.Här är länken till balunen. Resultat av Googles bildsökning efter http://www.m0ukd.com/Magnetic_Long_Wire_UnUn/Complete2.jpg
Ja givetvis även 80/40m
 
Med risk för att bli tjatiig...

... brukar jag rekommendera half-square som en bra användning av tråd. Den kräver dock det där extra trädet du nämner. Kolla mer på www.isy.liu.se/~MJ/HAM/ANT och klicka vidare. Man kan vika in nedre delarna via 90-graders böj och det påverkar mycket lite.

/Micke
 
För min del så prioriterar jag att en portabelantenn skall vara enkel att sätta upp. Jag använder ett 12-meters metspö från Spiderbeam. Som markfäste använder jag en jordskruv. Metspöt är monterat i jordskruven via en c:a 1 meter lång rundstav i trä. På rundstaven är en ICOM AH-4 antennanpassning monterad. Inuti metspöt finns 13 m FK 1,5mm2. Fyra jordplanstrådar är utlagda på marken. Antennen går mycket snabbt att montera upp och behöver ju ingen stagning om jordskruven sitter som den skall. Man är inte heller beroende av några träd. Antennen fungerar skapligt på 80 - 10 meter.

Jag har också byggt den 9:1 balun som SA7AXI länkar till. Byggde in den i en vanlig kulodosa, och den fungerar utmärkt till LW antenner.

73 de Sven / SM6CDN
 
Tjena!

Tänkte bara höra vilka konstruktioner som är populära vad gäller portabla antenner? Jag har byggt det mesta och lästa de flesta ritningar, men nu tänkte jag egentligen bara höra vad andra amatörer har funnit vara bra. Det gäller ju att hitta bästa avvägningen mellan performance och bärbarhet! Jag söker något som tar liten plats i bilen, prioriterar 40-20-15 och som är lätt att montera upp. Förutsättningarna är: 1 st 12 meter Spider-påle, kabel, snöre och någon balun. Mer komplicerat skall det helst inte vara. Om man har tillgång till nått träd också så kan det hela bli ännu bättre. Men bäst är om man kan klara sig utan. Just nu brukar jag köra med en delta-loop, total omkrets 42 meter och matat i ena hörnet med en 4:1 balun.

Andra förslag?

73's Ulf SM0NOR

Hmm, intressant frågeställning. Kikar själv på enklare antenn-konstruktioner, så jag är också nyfiken på vad som används. Tittar man på nätet så verkar "fiskespö-vertikaler", W3EDP, EFZ, EFHWA och zip-cord doublets (tex NorCal) vara populära.

Om förutsättningen är en påle kan jag bara komma på följande fyra varianter på montering:

1. Vertikal
2. Vertikal delta-loop
3. Inverterat V
4. Sloper

Kan det finnas fler?

God jul!
 
Inverterad L-antenn med slope. Du använder glasfiberröret för den vertikala delen sedan slopar du den horizontala delen ner mot backen. Har sett att en del använder sig av sådan antenner för 160M.


God Jul
Bengt - SM0KBW
 
Back
Top