Antenn till vlf?

sm7rdx

Member
Förra året var vi i Grimeton och upplevde Alexanderson-dagen. Jag tänkte då att "nästa år ska jag lyssna hemifrån". Det blir nu på söndag så jag fick panik och beställde en SDR från Limmared.
Så, vad för antenn duger? Jag har varken höga träd eller master att ta hjälp av. Jag har ett lågt hus och två låga träd...
Kort om tid att meka är det också.
Tips pse!
 
På sidan 8 finns en lop c:a 65 cm, med lacktråd, plus förstärkarsteg. Q-multilipern kan man skippa.
Har hört om en spole på två ihopsatta lingonrensare från BILTEMA, varvtal etc vet jag ej.
Någon har använt ferritstav, det blir många varv tunn tråd men litet och kompakt. Behövs förstås fasta kondingar och vridkonding för finavstämning.
Den som skrotat en radiostyrd klocka, för 77 kHz har säkert sett ferritstaven dessa bygger på, men det är ju lite högre frekvens.

Själv är min avsikt en antenn med ferritstav, spole med flera uttag och fasta kondingar samt stor (hög kapacitans) vridkonding för flera band 15 - 300 kHz.
Men det är på projektstadiet och vet inte när det blir klart.

Finns mycket att finna på nätet.

De SM4FPD
 
Det finns uppkonvertrar som blandar upp signalen till en annan frekvens har sett och hört
En sådan byggsats på klubben för några år sedan.

Mvh sm0ydo
 
Last edited:
Jo SM0YDO upkonvertrar är väldigt vanligt. Finns i mängder av varianter.
Ofta lätt att bygga med en kristall man har liggande.
En gång för hundra år sedan byggde jag en sådan, kopierade DRAKE:s mellanvågskonverter som fanns till R4-serien.
Funkade skapligt. Finns möjligen kvar i någon låda.....

Trådstartaren har beställt en SDR och behöver bara en antenn.
Du kommer nog inte ifrån ett förstärkarsteg, eller buffertsteg, då de allra flesta antenner inkl ferritstaven eller trådloopen blir högohmig. Dvs oavsett mottagartyp, SDR konverter etc.
Även en lång tråd blir kort på dessa frekvenser, och därmed mer som en högohmig probe.
17 kHz = 17 650 meter
På SM0GLD länk finns ju en sådan ferritstav som jag nämnde, men jag tänkte göra en bandomkopplad för att täcka ex 10 - 330 kHz eller så.

Man kommer en bit med bara en sådan FET och en trådstump på nån meter.

De
SM4FPD
 
Som nämns i en tidigare tråd här:
Har med fördel lyssnat på SAQ med fem-tio meter tråd till mikrofoningången på en gammal laptop och det fina programmet SAQrx.
Lätt att finna ute på nätet. Leta upp det och läs på.

Har sett rykten om att det kan finnas en viss risk att knäcka mic-ingången eftersom den jobbar med stor känslighet. Kanske man skall lägga t.ex. 100 kOhm över ingången, parallellt med tråden. Det har inte hänt nåt tokigt för mig och SAQ har hörts utmärkt vid minst två tillfällen.
 
Tja. Jag fick mottagaren med fredagsposten. Det behövdes fem dagar att skicka mottagaren de 244 km hem till mig.
Det blev lite kort tid att bekanta mig med SDR# som jag chansade på. Inte ett ljud från ca tio tråd. Fick lyssna
på webbaserad mottagare som finns på Grimetons hemsida (tror jag det var). Men jag ger inte upp, till jul ska det gå bättre!
SDR# sägs vara bra mjukvara men instruktionerna var lite luddiga, eller så var det värmen....
Funderar på att köpa en aktiv antenn någonstans. Imorgon åker jag personligen till Limmared så slipper jag PostNords
snigelpost och det går garanterat snabbare.
 
jag köpte denna:
http://butik.limmared.nu/sv/sdr/3280-rtl-sdr-rtl2832u-v3.html
mest för att se vad detta är och om det ger något så kanske jag skaffar "bättre".
Jag känner nog ingen som kör SDR vad jag vet, men så är jag inte särskilt aktiv sedan länge.
Men vecka efter Grimetons sändning körde jag till Limmared Radio och shoppade lite mer.
På "vägen hem", ca 15 mil omväg, rundade jag Grimetons radiostation och köpte den byggsats
de säljer för 500:-. Den ser kul ut och så får jag meka lite :)

Hm.. resan Kalmar-Limmared-Grimeton-Kalmar tog ca åtta timmar med pauser m.m., något
kortare tid än PostNord behövde för att skicka RTL-SDR-dongeln.
 
Byggde en gång i tiden denna antenn, den fungerar att ta emot grimeton med även om det kanske inte är några direkta signalstyrkor...
Det är en himla massa varv med tråd som parallellkopplades med en vridkonding och ett par lösa motstånd, Innerst är det tre-fyra varv kopplade till en balun, vill minnas att det inte var allt för tokig mottagning.
Kopplade en signalgenerator till resonanslindningen och mätte med oscilloskåp hur många kondingar jag fick hänga på parallellt med vridkondingen för att komma på 17,2 kHz.
 

Attachments

  • antenn1.jpg
    antenn1.jpg
    135,3 KB · Views: 39
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    347,8 KB · Views: 38
Jag har spänt upp ca 50m tråd mellan 2 träd, och sedan in till min Heathkit HD-1420 converter och SB-303
 
Som RX har jag endast använt mikrofoningången på ljudkort, som fått mata SDR-programvara i datorn. Jag har använt Linrad, oftast i Windows XP. Antenner har endast varit E-fältsantenner i olika konfigurationer. Första försöket var med en vertikal dipol utan balun för 7 MHz. Det fungerade utmärkt vid SK4AO klubbstuga i Falun, JP70TO. Sedan åkte jag ut i skogen och provade med en tråd upphängd i några buskar och motvikt på marken, men resultatet var inte bättre än med dipolen på klubben. Absolut bästa signalen har jag fått med en stor E-fältsprob i form av plåttaket på uthuset vid föräldrarnas torp i Värmland nån mil väster om Sunne, JO69KV. Ingen el i uthuset några tiotal meter från elektrifierade boningshuset. Enklaste sättet att ansluta till plåttaket var att använda startkablar, det såg lite lustigt ut med 35 mm² in i mikrofoningången på laptopen. Motvikt fick bli sågklingekabeln utrullad på marken. Bruset ökade ca 30 dB i mottagaren och baktonen var stark och präktig. Nyckel nere var 27 dB starkare. Där provade jag även med enbart startkablarna, en åt vardera hållet från campingstolen där laptopen stod. Fortfarande var SAQ läsbar, men fordrade lite skruvande på filter mm i Linrad.
/Jan
 
Back
Top