Antenn under tak

bsdzip

Member
Hej, ämnet har varit uppe tidigare, men jag har lite annerlunda förutsättningar.

Jag har en länga som är ca 40 meter lång och 12 meter hög med eternittak på trä-takstolar och murade väggar ner till. Är det någon som kan ge en uppfattning om skillnaden (radiomässigt) mellan att lägga en G5RV under taknocken eller ca 20 cm ovanför taknocken? Eventuella störningar från el och annan elekrisk utrustning borde bli låga.

Frågor:
1. Dämpar eternit / takstolar märkbart på 80-10 meter, Rx/Tx?
2. Hade det varit bättre under tegeltak? (har även den möjligheten)
3. "Ser" antennen huset under som jord, eller kan man räkna det faktiska avståndet mellan antenn och mark?
4. Hur stor del av antennens "radioegenskaper" utgör den 9m långa bandkabel? Kan den hänga rakt ner ca 5 meter och sedan gå åt sidan med i stort sett oförändrade egenskaper för Dx?

Antenn: G5RV
Antenntuner kommer naturligtvis krävas.

Det naturliga svaret är naturligtvis att jämföra själv, och det hade jag gärna gjort, men med två småbarn ett hus som genomgår helrenovering och behov av lift för att komma upp ovan taknock, så hade jag varit väldigt glad över något utlåtande från någon som provat, eller som har längre erfarenhet av antennbyggande än jag. Så ska jag börja experimentera på allvar när tiden åter finnes.
Tack på förhand!
 
Last edited:
Du skriver "murade väggar", jag tolkar detta som tegel (eller "blåbetong").
Då ska väggarna knappast påverka radioenergin, möjligen uppe på SHF eller högre.

Eternit är ett handelsnamn för asbestarmerad betong, bör inte begränsa radioenergin
mer än tegeltak.Naturligtvis kan viss dämpning uppstå från vårtösnölager ovanpå.
Men det borde vara negligerbart.

Hjälpte för c:a 20 år sedan en fritidsgranne med att av nubb, "sprängtråd" och en
plywoodskiva att bygga en Tv2-antenn som vi monterade under hans tegeltak på
spikad på takstolens horisontella del. Inga problem med bilden trots ½m vårblötsnö!

Antennen kommer att vara opåverkad av "vind och väder" och ge dig NVIS-egenskaper,
detta ger dig goda förbindelser inom c:a 500 -600 km, tyvär inte mycket DX för HF.

G5RV konstruerade sin antenn för 40m och bandkabeln är en kvartsvågstransformator
mellan coax och dipolen. Sedan har andra upptäckt att den går att köra även på andra
band m.h.a. ATU.
Din dragning av bandkabeln bör kunna gå bra.

73 de SM0ETT / Hans
 
SM0ETT / Hans said:
Antennen kommer att vara opåverkad av "vind och väder" och ge dig NVIS-egenskaper,
detta ger dig goda förbindelser inom c:a 500 -600 km, tyvär inte mycket DX för HF.

73 de SM0ETT / Hans

Stort tack för snabbt och bra svar!

När du skriver att den ger bra NVIS-egenskaper, misstänker jag att du tänker enbart på höjden och inte dess övriga placering (under tak / ovan byggnad)?

Jag tänker formodligen fel, men borde inte DX egenskaperna på 20m t.ex bli ganska hyffsade på denna höjd? På 12 meters höjd kommer antennen 0,6 våglängd över mark, vilket borde kunna ge ner till en 10-20 graders strålningsvinkel?
 
Last edited:
Man kan se det här på två sätt.

1. Sätt upp antennen under taket och kör radio, det går kan jag lova och du kommer att få många trevliga stunder.

2. Gruva dig för att det inte går och du kommer inte att få köra radio.



Eternit är en bra isloator liksom trä.
Men det påverkar ändå antennen.
Jag körde en tid med min antenn på ett hyreshustak, mitten några meter upp och ändarna låg nästan på taket av trä med papp.
det gick att ha väldigt kul med radio.
Antenne däremot liknade inte alls vad den var när den satt fritt mellan trå träd.
Du kommer inte att hitta några vettiga resonanser, det kommer inte att gå att klippa in antennen. Med avstämmaren kan du få ner SWR och köra radio.

Men jag skulle föreslår att du istället bara gör en dipol av den längd som får plats, matar den med balanserad ledning så symmetrsik det går.
Använder en antennavstämmare med balanserad utgång och ..... kör radaio så gott det går.

Givetvis kommer du att höra alla störnigar från alla grannars eleketronik.
men alternativet är att sätta antenn 20 meter upp i stora träd.
Kör du över 10 MHz bör det vara måttligt med störningar

Lcyka till !
 
SM4FPD said:
Givetvis kommer du att höra alla störnigar från alla grannars eleketronik.
men alternativet är att sätta antenn 20 meter upp i stora träd.
Kör du över 10 MHz bör det vara måttligt med störningar

Lcyka till !

Tackar för det med, ja det där med störningar bli ju nästa fas.

Idag sitter dipolen mellan två byggnader, inte mer än 2-3 meter över marken. 14 mhz går in med väldigt lågt brus i bakgrunden, 7 mhz ligger s-mätaren på en stadig 4'a och på 3,5 mhz hoppar den till en 7-8. Min förhoppning hade ju varit att detta höga brus/störningar skulle sjunka ner när inte bandkabeln ligger på marken och antennen kommit ett par meter till från marken.. Vi får se i kväll om störningarna finns kvar eller försvann.
 
Sådär, allt klart med dipolen och fortfarande finns det en del störningar på 80 och 40m, men mycket bättre än tidigare och banden är smockfulla med trafik.
 
bsdzip said:
Sådär, allt klart med dipolen och fortfarande finns det en del störningar på 80 och 40m, men mycket bättre än tidigare och banden är smockfulla med trafik.
Var satte du den?
/ Ingvar
 
sm7czr said:
Var satte du den?
/ Ingvar

Det blev direkt under nocken, ~31 meter lång.
Har inte provat köra några QSO ännu, men mottagningen verkar mycket bra, var svårt att skilja signalerna från varandra igår kväll, men många av dem låg på minst 9+20db på alla band.
 
Back
Top