De flesta apparater man kan köpa kommersiellt, som automaiska antennavstämmare, och likande saker använder relän i plastkåpa, med egenskaper som liknar bilrelän.
Vad man bör eftersträva är korta ledningr mellan punkter där det kan tänkas vara 50 Ohm exvis vid antennjackarna.
Bilrelän har korta tilledningar invändigt, avsikten där är att göra dem billiga med minsta möjliga kopparåtgång. Vilet ju faktiskt passar applikationen som ntennrelän för HF.
Ser vi antennrelän i kommunikationsradio, och då inte bara 27 Mhz utan 68 - 88 MHz var det ganska vanliga relän. Ingen speciell skärmning bara kort tråddragning.
Att det skulle finnas någon fördel med skärmning av relät, eller plåtkåpa kan inte jag se i alla fall.
Ser vi på relän som växlar antenna i våra riggar, exvis IC-756PROIII, så är det "vanliga" relän med plasthölje.
Ser vi på anennavstämmare manuella sådana så är det öppna omkopplare av vridtyp, plast eller pertinax vid 100 W, och ev keramik vid högre efekt.
Några skärmade omkopplare har jag aldrig sett.
I en annan tråd närmde jag att för många är det en svårighet att tillverkare plåtlådor borra och skapa mekanik hemma på köksbordet för de som inte har verkstad.
Ett svar var att det går utmärkt att bygga HF tillbehör på en träplatta.
En tid för länge sen var det mode att propagera fö att kommersiella antennavstämmare var dubbelskärmade.
Samtidgit som många radioamatörer körde en träplatta med möjligen en plåt som panel.
De öppna trådlängder som relän omkopplare och tråddragning i sådan hembyggen är väldigt korta för att utgöära någon nämnvärd antenn.
Bygg kompakt med enkla billiga relän är mitt råd.
Såvda vi inte talar om VHF och UHF....
SM4FPD