Antenn växel

SM0YDO

Well-Known Member
Hej började med att bygga mig en antennväxel för flera år sedan som inte vart klar enligt bild funderade
på om det går bra att använda vanliga svarta 12 V bilrelän för att växla antenner
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 35
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 35
Till låga frekvenser brukar det gå bra. Det blir ju grinigare ju högre man går såklart. Jag brukar köra dem efter en analyzer med grafisk kurva så ser man iaf var swr & imp. lallar iväg.
Samma med mekaniska brytare man låter havererade plåtradios donera. Upp till ca 20MHz duger vanligen vad för skit som helst…sen blir det värre.

Har själv ett bygge på gång. Ett fjärrstyrt relä, kinagrej med fjärr liknande den man har till bilen som väl sänder på samma som dom, 433,920MHz(hoppas jag).
Reläet sitter på ett litet kort med en knorr som antenn. Knorren skall såklart bytas ut mot 17cm’s pinne och placeras i masten.
Det skall driva ett koaxrelä är tanken.
Sen kan man förhoppningsvis sitta i shacket med fjärren o skifta antenn.
Liten solpanel i masten och blyacc skall driva både den o lite preamp’s men jag väntar med att bygga tills jag samlat på mej allt.
 
Har ett sånt här 4 vägs koaxialrelä med BNC kontakter
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 20
Om man stoppar in bilreläerna i kopparfolie runt om där flatstiften inte är gör det någon skillnad eller
spelar det ingen roll ?

sm0ydo
 
Borde kanske inte svara eftersom jag inte vet. Det brukar handla mkt om reläets kontaktytor. Huruvida jordad skärmning hjälper upp det hela är väl bara att prova. Vet inte om du kanske skrev frekvensområde du tänker använda det till men över 30 MHz känns iaf inte bilreläer som ngt som helst att satsa på.
Ifall du redan har reläer så tycker jag du skall prova !
Det är så mkt som sägs - som inte stämmer i verkligheten.

För längesedan gjorde jag mej ett antennrelä till 27MHz av hel/halvjus relä till Volvo. Dvs ett sådant som skiftar vid inpuls.
Ett helljusblink= Antenn A, ett helljusblink till= Antenn B.

Då upplevde jag fördel i att inte behöva ha reläet draget, med spänning på hela tiden. Det gamla reläet hade plåtinkapsling som jordades och funka fint.
Ifall man hade kollat det med analyzer vilket jag inte hade då…kanske man dragit annan slutsats ^^
 
Om man stoppar in bilreläerna i kopparfolie runt om där flatstiften inte är gör det någon skillnad eller
spelar det ingen roll ?

sm
ok jag har några 11 poliga indistrileläer sånna som man brukar använda i automation dom är trepoliga
med växlande funktion men dom vet jag inte om jag får ner i lådan om man löder direkt på stiften
eller så finns det reläer med guldpläterade kontakter ocå
 
De flesta apparater man kan köpa kommersiellt, som automaiska antennavstämmare, och likande saker använder relän i plastkåpa, med egenskaper som liknar bilrelän.
Vad man bör eftersträva är korta ledningr mellan punkter där det kan tänkas vara 50 Ohm exvis vid antennjackarna.
Bilrelän har korta tilledningar invändigt, avsikten där är att göra dem billiga med minsta möjliga kopparåtgång. Vilet ju faktiskt passar applikationen som ntennrelän för HF.

Ser vi antennrelän i kommunikationsradio, och då inte bara 27 Mhz utan 68 - 88 MHz var det ganska vanliga relän. Ingen speciell skärmning bara kort tråddragning.

Att det skulle finnas någon fördel med skärmning av relät, eller plåtkåpa kan inte jag se i alla fall.

Ser vi på relän som växlar antenna i våra riggar, exvis IC-756PROIII, så är det "vanliga" relän med plasthölje.
Ser vi på anennavstämmare manuella sådana så är det öppna omkopplare av vridtyp, plast eller pertinax vid 100 W, och ev keramik vid högre efekt.
Några skärmade omkopplare har jag aldrig sett.

I en annan tråd närmde jag att för många är det en svårighet att tillverkare plåtlådor borra och skapa mekanik hemma på köksbordet för de som inte har verkstad.
Ett svar var att det går utmärkt att bygga HF tillbehör på en träplatta.

En tid för länge sen var det mode att propagera fö att kommersiella antennavstämmare var dubbelskärmade.
Samtidgit som många radioamatörer körde en träplatta med möjligen en plåt som panel.

De öppna trådlängder som relän omkopplare och tråddragning i sådan hembyggen är väldigt korta för att utgöära någon nämnvärd antenn.

Bygg kompakt med enkla billiga relän är mitt råd.

Såvda vi inte talar om VHF och UHF....


SM4FPD
 
Man skulle kanske köpa bilrelär med växlande kontakt så man kan gjorda
ner antenn som inte används
 
Tittar vi ett slutseg av typen 2 x 577, eller kanske 2 x 500Z så reläna inte mycket större än bilrelän...
Möjligen lite klumpigare och med längre tilledningar, så på det viset faktiskt sämre .
Bilreläna håller väl för strömmen det handlar om, och hr rejäla kontakter.

Nackdelen kan vara att de har rätt hög spolström, dvs drar lite mer manöverström är "finare" relän.
Skälet lär vara att de skall dra rejlt med lite kraftigare fjädrar och ge ett gott kontakttryck

SM4FPD
 
Jag köpte kort från Ryssland (ingen tull o moms då i varje fall) som bygger på standard industri-reläer. Låda fanns en som passade på Elfa. Och sen lite N-kontakter förstås. Även på kortvåg ! Inte testat med hög effekt än dock. Men bör klara 500W.

1633636508990.png

Sen har jag byggt flera TR-relän som bygger på samma princip:


Där sitter samma relä parallelt. Det är inga problem att köra 1000W upp till 28 MHz. På 50 MHz kör jag 200 W. Och på 144 MHz 150 W. Inga problem. Så det viktigaste är att få till det bra HF-mässigt. Jord och ledare mm. Allt sitter i standard förtennta lådor från typ Otto Schubert. Sen många "haveri" sker nog när man växlar med HF på. Inte att rekommendera.


1633636853721.png
1633636883678.png
 
Kom ett paket idag med 5 bilreläer med växlande kontakter ifrån Rotterdam
 

Attachments

  • 16372665009516087670270415549565.jpg
    16372665009516087670270415549565.jpg
    1,4 MB · Views: 19
  • 16372670128131071851100889596538.jpg
    16372670128131071851100889596538.jpg
    1,5 MB · Views: 17
  • 16372670543214070894509274774801.jpg
    16372670543214070894509274774801.jpg
    1,4 MB · Views: 17
  • 16372672926795588709587342475404.jpg
    16372672926795588709587342475404.jpg
    1,1 MB · Views: 17
Jag köpte kort från Ryssland (ingen tull o moms då i varje fall) som bygger på standard industri-reläer. Låda fanns en som passade på Elfa. Och sen lite N-kontakter förstås. Även på kortvåg ! Inte testat med hög effekt än dock. Men bör klara 500W.

View attachment 7385

Sen har jag byggt flera TR-relän som bygger på samma princip:


Där sitter samma relä parallelt. Det är inga problem att köra 1000W upp till 28 MHz. På 50 MHz kör jag 200 W. Och på 144 MHz 150 W. Inga problem. Så det viktigaste är att få till det bra HF-mässigt. Jord och ledare mm. Allt sitter i standard förtennta lådor från typ Otto Schubert. Sen många "haveri" sker nog när man växlar med HF på. Inte att rekommendera.


View attachment 7386
View attachment 7387
Vilka relän använde du till den här ? Och går dom att få tag i nu också ?
 
Back
Top