Antennberäkningsprogram..

SM7WDG

Well-Known Member
Satt och letade i forumet men hittade inte något som jag är säker på jag sett innan, ställer därför frågan rakt ut.

Vi på SK7OA skall bygga ett par antenner till 2m stationen och letar efter vettiga ritningar eller program för att beräkna antennerna.
Jag har tittat en del på DL6WUs Yagi calculator och det verkar vettigt, men tar tacksamt emot förslag på andra program eller ritningar.

Ett av kriterierna är att vi skall använda oss utav vikta dipoler då vi redan har en del material som vi önskar återanvända.

Tack på förhand och låt förslagen hagla ;)

// Freddy / SM7WDG

Vet inte om det här kan vara något, men på den här sidan så finns en hel del byggbeskrivningar på alla möjliga Yagi's. Sedan finns det oftast EZNEC files att ladda ner om man vill labba med något teoretiskt. Du säger ju "låt förslagen hagla" så jag tar chansen att du redan tittat här: Free Yagi Antenna Designs for Ham Radio

/Johan

Ja alla förslag är välkomna. Tanken är att vi skall titta genom förslag och "fastna" för nån modell på tisdag när vi har träff på klubben. Vi har en som sagt en del material från andra antenner som vi skall återanvända så vi sneglar en del på högen av aluminium oxså.

// Freddy

Jag håller med. G0KSC antennerna för 2m och 6m är kanon. Har själv byggt en 13 elements LFA+2.

Så var 2m antennen klar. « SM0RCL:s blogg

Så var man inte krokodil på 2m längre… « SM0RCL:s blogg

Och isolatorerna beställde jag på SWEDOL, de används för hydraulik.

73 de Kai

Vet inte om det här kan vara något, men på den här sidan så finns en hel del byggbeskrivningar på alla möjliga Yagi's. Sedan finns det oftast EZNEC files att ladda ner om man vill labba med något teoretiskt. Du säger ju "låt förslagen hagla" så jag tar chansen att du redan tittat här: Free Yagi Antenna Designs for Ham Radio

/Johan

Snygga byggen Kai !!

Har inte kollat så mycket på länkarna , lättare att fråga ..
vad har du för dimension på bommen ?? Vi har liknande bommar liggandes.
Isolatorer och sånt har vi så vi kan gödsla med och även långa element.

// Freddy

Jag kör med en 30x60mm bom. Framförallt eftersom jag vill undvika oestetiska linor som håller upp bommen. Annars bör 30x30mm funka alldeles utmärkt, om man har staglinor.

Kommer dock inte ihåg materieltjockleken, men den är nog ganska stabil :)

mvh
Kai

Hej Freddy.
Här finns en ritning på en av världens mest beprövade och använda long-yagis:
http://www.sk6aw.net/manualer/2M5WL.pdf

Annars gillar jag köra med EZNEC Antenna Software by W7EL som är lätt att komma igång med och som har ett bibliotek med färdiga antenner som man kan modifiera.

För att få snygga 3d-bilder kan man använda 4nec2:
4nec2 antenna modeler and optimizer
Det går att stoppa in filerna från Eznec här.
Bifogar en 3d-bild på en ej optimerad 4 el för 80m (i antennprogrammet klickar man bara på bilden och snurrar runt den i sin 3d-vy i realtid!)

MMANA-GAL verkar ha en bra optimeringsrutin. Någon kommersiell tillverkare använder detta program för optimering av sina antenner med gott resultat:
MMANA-GAL - MM HamSoft (obs! download är längre ned på sidan)

73

Attachments

• 4el_80m.jpg
    4el_80m.jpg
    86,1 KB · Views: 86
Last edited:
Just ja, för contest så är det nog lämpligare med kortare antenner stackade på höjden. Långa antenner kan vara ganska svåra att höra med, så då får man ta hjälp av cluster och ON4KST chatt för att hitta motstationer.

Bara mina 2 korvören

73 de Kai

PS: G0KSC är nog de bästa antennerna idag för att få rena lober.

Back