Antennbok

SA6APZ

Well-Known Member
Jag tänkte att jag skulle införskaffa mig en bra antennbok men vet inte vilken och önskar därför tips från er. Jag betraktar mig nog som nybörjare på området då jag egentligen aldrig har kommit så mycket längre än till att hjälpligt begripa halvvågsdipolen. Skulle gärna experimentera mer med antenner men jag vill veta vad jag gör och varför det fungerar eller inte fungerar.

Jag är inte rädd för matematiska beskrivningar så slänge som de håller sig på gymnasienivå och kompletteras med praktiska exempel...

Språk: Helst svenska men engelska eller danska/norska går också bra.

SA6APZ
 
Det finns inte så mycket skrivet på svenska i ämnet.

Ett par "klassiker" är Folke Strandens antennkapitel i "Ingenjörshandboken" från 1953,
och E.T. Glas "Ledningar och Antenner" från 70-talet.

På andra språk finns Rothammels "Antennenbuch", Meinke och Gundlachs "Taschenbuch der Hochfrequenztechnik" samt kapitlen om antenner i RSGB:s "Radio Communication Handbook" som också är läsvärda.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Den "självklara" The ARRL Antenna Book tycker jag inte är så dum. Det medföljer en CD med trevliga program. Bl a kan man beräkna hur ens egen antenn strålar om det finns hinder eller nedförsbackar i omgivande terräng.
 
Antennhandbok! Rothammels Antennenbuch

Hej!

Skulle med värme vilja rekommendera
ANTENNENBUCH (GRUNDBOK av ROTHAMMEL, KARL; DM2ABK Y21BK)
ISBN-nr. 3-88692-033-4 12. upplagan DARC Verlag GmbH
12 e omarbetade upplagan av Alois Krischke DJ0TR

Kolla in på Skandic Radio
Länkadress:
Rothammels Antennenbuch

73 de Gunnar sm6oer
 
Det finns idag ingen anledning att traggla sig igenom Tyska Antenn boecker.

Baade Tyska och Franska aer baada spraak satta paa undantag idag. Tyskland var efter krigen ( WW1 och WW2 ) ledande paa HF utveckling i Europa. Idag skrivs de baesta handboeckerna paa Engelska eftersom man faa stoerst exponering ( read as market :) paa det viset. Ham handboecker har en foer liten foersaeljningsvolym idag saa Engelska aer mitt tips foer dig...

HF/RF utvecklingen i Tyskland verkar ha stagnerat och man kan egentligen bara se Siemens paa marknaden. Philips (Infineon ) verkar vara dalande de med...

Rundradio marknaden verkar i stort sett finnas kvar men allting annat verkar ha blivit oeverkoert av mobil telefoni och internet ( Nej, jag skriver inte om amatoerradio... Men likheten finns ). Dessutom har man i maangt och mucket gaatt oever till microwave foer de simplaste RF tillaempningar pg av licensbestaemmelser.

( Ops! Slightly off topic... )


Foer antenn entusiasten kan naemnas att det finns flera mycket bra Ryska h#antenn boecker.


Logga in paa RSGB's hemsida och du kommer att upptaecka en uppsjoe av bra antenn handboecker foer allt fraan LF ( 137KHz ) till microwave.

Ettt annat alternativ aer att skaffa "ARRL Handbook 2008"eller ARRL's antenn handbok.

//Dan, M0DFI
 
Last edited:
Back
Top