Antenndiagram med logaritmisk amplitudskala?

sm5phu

Well-Known Member
Hej!

Från mätvärden (bäring och relativ amplitud) skulle jag vilja plotta antenndiagram i ett polärt koordinatsystem med logaritmisk skala på amplitudaxeln ("log-polär" eller "ARRL-skala").

Man skulle kunna tro att detta vore gjort i en handvändning exempelvis i MATLAB, men jag har gått bet. Jag har provat funktionerna "polar", "polar2", "mmpolar" och "dirplot". Inte heller tycks det vara möjligt i Excel.

Amplitudvärden i decibel polärt på en linjär amplitudskala är däremot ingen konst, det är inte det som är mitt problem.

Känner någon till en applikation där man kan göra detta?

73!
Jonas/SM5PHU
 
PolarPlot (freeware) av G4HFQ gör det som du vill (tror jag). Programmet kan även importera data från CSV-fil. Kryssa i "Show editor" rutan för att editera eller importa data.
 
Tack för tipsen!

Jag har laddat ned MN, ska läsa instruktionerna.
PolarPlot hade jag redan tittat på, men hittade inte importfunktionen. Den klagar på att jag har färre än 60 mätvärden, men kanske går att lura den, ska ta en titt till.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Provade just PolarPlot. Det fungerar bra att importera en CSV-fil. Kryssa i "Show editor" rutan för att hitta import-knappen. Om du har färre än 60 mätvärden måste du ange varje värde mer än en gång så att du kommer upp i minst 60st. Om du har tex 35 mätvärden och skriver in varje värde 2 gånger i CSV-filen blir det 70 värden och programmet blir på bra humör igen. Värdena fördelas sedan automatiskt över 360 grader av programmet.

En CSV-fil kan skapas i tex M$Excel. Skriv då alla värdena i kolumn 1 och spara som CSV.

Lycka till!
 
Back
Top