Antenner - 40, 80 och 160

SM0NCS

Well-Known Member
Hej,
Jag experimenterar för fullt och har så gjort en längre tid med att få bättre antenner för 40, 80 och 160.
Tanken är att ha dipoler på 40 och 80 och komplementerande DX antenner samt en antenn för 160.

Till saken hör att jag bor på en bergknalle så jorden är väl inte världens bästa här uppe.

Min 40 meters dipol hänger uppe , 80 meters dipolen blåste ner men skall upp igen. 160 meters dipolen plockade jag ner då den fungerade uselt ändå.

Jag har prövat med Delta loop antenn för 40 och 80 den fungerade sämre än dipolerna så den har jag bytt ut nu mot en antenn som jag fick i förslag från Janne AQW.
Det är en 43 meter lång ändmatad inv V antenn jordad i bägge ändar. Jag har förnärvarande ca 200 meter jordplan utlagda. När jag kör 160 så kopplar jag antingen bort ändjordningen eller sätter en konding där.

Den fungerar hyfsat på 80 eftersom min 80 dipol är nere just nu kan jag inte jämföra med den.
På 40 är den inget vidare - jämfört med dipolen ungefär 10db sämre på mottagningen.
160 verkar riktigt ok framför allt väldigt tyst och gick riktigt ok på RXDX testen.

En fråga - är det värt att sätta ut fler jordplan eller är det döfött - den kommer ändå aldrig bli bättre än min dipol på 40? Dipolen hänger ute i skogen rätt långt från huset ca 12-15 meter i höjd.

Mitt QTH är så beläget att om man drar en 180 graders halvcirkel norr, väst, syd så stupar det ganska kraftigt neråt. Åt det andra 180 grader finns inget som är högre men det är relativt plant.

Jag har en 30 meters mast och kan använda massa mark ute i skogen för antenner.

Tar gärna emot förslag på antenner att experimentera med - har tänkt testa med en ren vertikal tråd på 80 och en L-antenn på 160.

En 4 square på 40 ligger också i mina planer i framtiden att pröva med.

Som sagt tips mottages tacksamt - jag försöker lära mig så mycket jag kan men saknar en hel del fortfarande och googlar man på internet får man väldigt mycket motsägelsefull information.

73's de Tore
 
I senaste QEX så jämför man bla en 160 meters 4-Square phased array med compact 3-element vertical yagi.
Den sistnämnda är en vertical med parasit element som kan switchas som antingen director eller reflektor.
4-square vinner med drygt 1 dB i vinklar under 25 grader men sedan jämnar det ut sig...
Vertikalen var 130-foot med jordplane av 120st 58-foot radialer 1.5-tums djupt och parasielementen ryms inom vertikalens jordplan.
4-square var 0.25 lambda med 60 st 130 foots radialer per element.
/73 Tommy
 
Oj vilket QTH!
Om du sätter upp dipoler behöver du inget rf-plan. En dipols ben arbetar ju tillsammans. Det vet du säkert, men eftersom du antydde att du har dålig jord på bergsknallen så nämner jag det i alla fall.
Det finns proffs här på forumet som kan svara bättre än jag. Om du söker på detta forum får du upp alternativa hänvisningar.
Jag tittade i min ARRL Antenna Handbok och där finns ett kapitel som heter "Multielement Directive Arrays". Det talar om tex. Collinear Arrays. Har du tillgång till denna handbok eller den tyska motsvarigheten är det en fördel.
Kanske du har tillgång till en klubb i Stockholmsområdet som kan hjälpa dej.
Med det QTH du har begränsas ju möjligheterna endast av fantasin om jag får överdriva.
73 de
Ulf
 
En större stegmatad loop med relästyrt matchningsnät, för jag antar att du inte vill sitta och ratta en tuner under tester :)
 
En större stegmatad loop med relästyrt matchningsnät, för jag antar att du inte vill sitta och ratta en tuner under tester :)

Så har jag det vid stugan, den ligger på ett berg, 190 meters kurvan skär stugan. Det är mest berg
men med ett tunt jordlager täcker som det.


Denna loop går utmärkt på alla band från 160 och upp, den sitter runt 18 - 20m upp.
 
Så har jag det vid stugan, den ligger på ett berg, 190 meters kurvan skär stugan. Det är mest berg
men med ett tunt jordlager täcker som det.


Denna loop går utmärkt på alla band från 160 och upp, den sitter runt 18 - 20m upp.
Går det att hitta någon beskrivning på denna antenn någonstans ?
/Tore
 
Det är lokala förutsättningar som avgör vilka lösningar som blir bäst. Bjud in en handfull erfarna amatörer, berätta vad du vill prioritera och lyssna på deras förslag (som kommer att skilja sig åt). Därefter vet du vad du vill prova.

Lennart
 
Jag har byggt en horisontell Delta-Loop med omkretsen 166 m (skulle kunnat vara lite kortare). Den sitter 12 m upp och fungerar enligt mitt tycke jättebra. Den klarar allt från 160 mb till 6 mb med min TS-590 S och dess inbyggda AT.
Glad Påsk
 
Jag har byggt en horisontell Delta-Loop med omkretsen 166 m (skulle kunnat vara lite kortare). Den sitter 12 m upp och fungerar enligt mitt tycke jättebra. Den klarar allt från 160 mb till 6 mb med min TS-590 S och dess inbyggda AT.
Glad Påsk
intressant - har du jämfört den mot en dipol på något band ?
 
Nej, jag har inte plats för både och. Delta-Loppen går med basen mellan mina "hörnstolpar" och över tomten till och över grannens tomt till en hög björk.
Det enda jag kan säga är att loppen är tystare än de andra trådantennerna jag provat som dipol, OFC, ändmatad, etc.
Jag köpte DX-wire Light från Tyskland och den har klarat alla stormar men inte hisslinan.
Jag matar den i ena hörnet med 1:1 och 1:2 balun med RG 213.
 
Kan vara så...

Jag använder denna produkt för min mast: http://www.mastrant.com/en

Dyrt men smidigt...

73 de Mats RM2D
Ja - jag inser att jag skulle tänkt på det för 15 år sedan när jag satte upp masten men på den tiden var jag så lycklig över att jag fick tillstånd att sätta upp en 40 meters mast att jag inte tänkte på annat. Om jag byter stag så byter jag till en 40 meters roterbar mast på en gång :)
 
Hej Tore

inte riktigt klar över hur din nuvarande ser ut? Inv-L då är jag med, men jordad i båda ändar? Har du dragit den sloopande delen av L'et ner till marken då? Blev himla nyfiken då jag brottas med exakt samma problematik just nu och läst spaltkilometer om Low Band eller Top Band antenner (kärt barn har flera namn).

Det jag fått fram är att de flesta som provat olika varianter säger att Inv-L är något av det bästa om man inte blandar in ohemult stora arrayer och 4-sq å sånt.

När jag tänker på din så tänker jag samtidigt att den ser ut som ett uppochnervänt U. Det är en antenntyp som jag tror betecknas som Half Square, i lite olika konfigurationer kan det också bli en Double Half Square eller Bobtail Curtain. Matas antingen i botten på ena benet eller i toppen på ena stående benet, ger en del gain och klarar sig med väldigt lite jordplan, enligt vissa helt utan, enligt andra ska den ha lite grand på matade sidan om man matar i botten.

Lägger några länkar här om det kan vara av intresse: http://www.hamuniverse.com/wb3aywcurtainantennas.html http://va7st.ca/2010/08/a-cheap-40m-dx-machine-the-twin-half-square-array/ (mycket annat intressant hos honom också)

En annan gammal goding på L-Vertikal konceptet som är lite mer platsbesparande är ju den hederlige gamle Battle Creek Special http://www.qsl.net/dk7zb/Winkeldipol/battle_creek_special.htm

Lycka till Tore, finns som sagt spaltkilometer att Googla fram och läsa ... Jag vet inte om jag blivit klokare av all läsning? men absolut förvirrad på en väldigt mycket högre nivå :)

/Johan
SA3BYC / SE3X
 
Hej Tore

inte riktigt klar över hur din nuvarande ser ut? Inv-L då är jag med, men jordad i båda ändar? Har du dragit den sloopande delen av L'et ner till marken då? Blev himla nyfiken då jag brottas med exakt samma problematik just nu och läst spaltkilometer om Low Band eller Top Band antenner (kärt barn har flera namn).

Det jag fått fram är att de flesta som provat olika varianter säger att Inv-L är något av det bästa om man inte blandar in ohemult stora arrayer och 4-sq å sånt.

När jag tänker på din så tänker jag samtidigt att den ser ut som ett uppochnervänt U. Det är en antenntyp som jag tror betecknas som Half Square, i lite olika konfigurationer kan det också bli en Double Half Square eller Bobtail Curtain. Matas antingen i botten på ena benet eller i toppen på ena stående benet, ger en del gain och klarar sig med väldigt lite jordplan, enligt vissa helt utan, enligt andra ska den ha lite grand på matade sidan om man matar i botten.

Lägger några länkar här om det kan vara av intresse: http://www.hamuniverse.com/wb3aywcurtainantennas.html http://va7st.ca/2010/08/a-cheap-40m-dx-machine-the-twin-half-square-array/ (mycket annat intressant hos honom också)

En annan gammal goding på L-Vertikal konceptet som är lite mer platsbesparande är ju den hederlige gamle Battle Creek Special http://www.qsl.net/dk7zb/Winkeldipol/battle_creek_special.htm

Lycka till Tore, finns som sagt spaltkilometer att Googla fram och läsa ... Jag vet inte om jag blivit klokare av all läsning? men absolut förvirrad på en väldigt mycket högre nivå :)

/Johan
SA3BYC / SE3X

För att förklara hur antennen som jag just nu alltså använder ser ut - Bägge ändar är alltså dragen ner i marken.

Ute i skogen ca 20 meter härifrån är min Coax kopplat, den ena ändan går till en tråd som går upp i min mast, höjd i masten ca 17 meter, den andra änden av matningen går till ett jordningsnät samt ett jordspett, järdnätet är förnärvarande 200 meter ca. Tråden går upp i masten och sedan ner igen i ett inv V i den andra ändan är den ansluten till ett jordningsnät plus ett jordnät om ca 200 meter.

Jag insuper också spaltmeter av information och det enda jag är säker på är att det liksom in min yrkesbranch finns massa så kallade låtsats experter - så jag försöker lära mig vad man skall lyssna på och inte.
 
SM0NCS, jag tror att du kommer att finna den här tråden intressant. Studera särskilt länkarna.
http://www.ham.se/index.php?threads/horisontell-delta-loop.23117/

Edit: Fann nu att länkarna är döda tyvärr, men många av inläggen i tråden visar på att en horisontell stegmatad loop är en mycket lyckad konstruktion. Sen kan man ju med fördel också snickra ihop en S-match vilket tråden också avhandlar.

Mycket nöje NCS.
 
Last edited:
Går det att hitta någon beskrivning på denna antenn någonstans ?
/Tore

Det bästa är att du googlar på "loop skywire", det ger många träffar.
Stegen gör man enklast med vanlig FK-kabel och dessa "rosenclips" som din namne, Tore SM7CBS
har att sälja. Hoppas att jag minns rätt men om det är fel så brukar Tore lurka runt här på forumet.

Väl nere vid shacket måste du omvandla den högohmiga balanserade stegen till 50 Ohm obalanserat.
de renläriga gör detta med en balanserad "tuner", t.ex PA0FRIs S-match, den har diskuterats här på
forumet, du kan leta här om du vill se hur andra har byggt den.

Mindre renlärigt är att använda en balun och sköta avstämningen obalanserat. Jag gör det och använder
en så kallad Guanella balun. Det är en ström/TL (Transmission Line) balun. För att den ska fungera så
måste du ha två skilda kärnor - det finns lösningar med endast en kärna men de fungerar inte speciellt
bra, varken vid tester eller praktiska prov. Naturligtvis finns det trådar här på forumet även om dessa.
 
Horisontella loopar för 160 meter i all ära.... men glöm inte att NCS sysslar mycket (mest) med contest och sannolikt letar efter en antenn som är bra för kommunikation vid låga strålningsvinklar... Loopen är bra att ha för lokala kontakter i absoluta närområdet (Norden), men redan på tusen kilometers avstånd tenderar loopen att tappa effektivitet.

Om man har en mast som är 30 meter hög är nog de flesta Top Band entusiaster överens on att man bör försöka utnyttja den 30 meter höga mastens topp som någon support för en 30 meter vertikal tråd som sedan viker av skapligt horisontellt eller 45 grader neråt i resterande längd (drygt 10 meter).

Allt annat vore närmast "tjänstefel" för en seriös DX-are eller contester.

Loopen kan också ha en given plats på en station beroende på dess höga strålningsvinklar för närkommunikationskontakter och dess ofta utmärkta mottagningsegenskaper. Dock ersätter ingen horisontell loop ett väl konstruerat beveragesystem som RX-antenn.

Loopen är sammanfattningsvis en bra antenn för de som önskar köra Norden på 160 meter, men är tveksam för NCS och andra som vill köra så många av CQ:s 40 zoner som möjligt i CQWW (eller amerikanska stater i ARRL DX)...

Jag skulle om jag var NCS sträcka en närmast vertikal tråd upp mot masttoppen och sedan på bästa sätt vika av snett nedåt så långt bort från stålstagen som möglig (och i så hög vinkel som omgivande höga träd mögliggjorde). Enklast och mest effektivt vore att använda ett antal resonanta eleverade radialer 3 meter ovanför marken som motvikt. Detta med tanke på den relativt tveksamma jordmån som Tore beskriver.

På motsatta sidan av masten, 3-5 meter från basen, hade jag gjort samma sak för 80 meter, men med skillnaden att man där har plats för en full size 20.5 meter nästan vertikal tråd upp mot masttoppen, samt ett antal eleverade resonanta radialer.

40 meter hade jag antingen skapat en 4 Square för en bra bit bort från masten för att slippa interferens, men om inte detta är möjligt hade jag nog försökt utnyttja mastens höjd igen... Kanske funderat på att byta ut den fina TH 11:an till en SteppIR med 40 meters inkluderad, eller ha kvar TH 11:an men att sätta upp en roterbar historia för 40 meter... antingen en fullsize roterbar dipol, en 2 element Shorty Forty eller en fullsize 2 eller 3 element yagi. Mina erfarenheter med alla dessa antenner på höjder mellan 20-30 meter skulle få mig att överväga detta snarare än att försöka finna en multibandslösning som funkar på 40, 80 och 160 meter... Alla sådana antenner är kompromisser som må funka bra på en DX-expedition då man är villebrådet själv, men inte lika bra då man är en i mängden i Europa...


73 de Mats LRR

PS Med risk för att jag nu blir en i mängden av "låtsats experter" Tore :)
 
Last edited:
Back
Top