Antenner för 1296

Sm2oxb

New Member
Är det någon som har tips på bra prisvärda antenner för 1296!? Har som för mig att tonna har haft 1296 antenner, men vet ej om de finns att få tag i Sverige längre.

Tips på var det går att få tag i 1296 slutsteg samt annan utrustning är också av intresse. Är som och trampar i nya trakter än i de hemtama kv samt 2m bandena

M.v.h/Henrik
 
Länktips för 23cm...

http://www.kuhne-electronic.de/
Säljer transvertrar, kits, färdiga prylar.

För att hitta mer info:
www.dubus.org
www.vhfcomm.co.uk

Det bästa är en parabol + multibandfeeder. Täcker 1296 upp till 5760 MHz.
En 1.5 meters räcker utmärkt. Har man ont om plats (eller vill vara diskret)
fungerar en yagi ganska bra. ELFA sålde Tonna en gång i tiden men slutade med amatörradio för några år sedan. Vem som säljer Tonna idag (om dom ens finns)
vet jag inte men Google hittar ju det mesta.....
 
Hej,

Håller med Janne/HFI att wimo antennerna är ett bra val för 23cm.
Om man vill köra flera band 23/13/6cm så "kanske" en parabol är ett bättre val.

de ULF/LCB
 
sm0lcb said:
Hej,

Håller med Janne/HFI att wimo antennerna är ett bra val för 23cm.
Om man vill köra flera band 23/13/6cm så "kanske" en parabol är ett bättre val.

de ULF/LCB



Tackar för alla tips. Ska kika på wimo antennerna till att börja med, men sedan blir det förmodligen en parabol. Bor på ett litet blåsigt ställe vid kusten och jag gissar att en parabol är ganska vindkänslig, så jag måste fundera vidare hur den skall placeras.

73 de Sm2oxb
 
Vindfång...

Paraboler för amatörradio (upp till ~5760) byggs lämpligen med hönsnät som reflektormaterial. (Tag inte det mest grovmaskiga). Visst - det blir en del vindfång ändå, men konceptet parabol + multibandfeed rekommenderas varmt.
 
Nätparabol på 5,7GHz.

Hej!

Funkar det verkligen med "kycklingnät" på 5,7GHz?
Tänker alltså på att hålen blir för stora.
När ja väl blir QRV på 5,7GHz lutar det åt en 90cm solid offsetparabol & ringfeed.
Men först ska ja få ordning på PA & preamp på 23cm, sen blir det 13cm. :)

Lycka till med antennletandet.

73 Christian SM6VTZ
 
"På min tid" (Sturm und Drang på 70/80-talet) var det inte helt lätt att få tag på paraboler >1m. Man byggde själv. Storleken är en trade-off mellan lobbredd och direktivitet samt kravet på ytnoggrannhet. För de låga banden 1296+ duger hönsnät (tunnmaskigt) utmärkt. Fördelen är att vindfånget minskar och att förlusterna är hanterbara.

Om man vill vara bekväm använder man lämpligen en multibandfeeder typ DL7QY (som är en kopia på ett professionellt horn från bla. Traco). [Kika på nätet. Hembyggaren sparar en förmögenhet. Jag vill minnas att hornet kostar >30.000 kronor] Numer finns några tillverkare av amatörradioprodukter som säljer sådana horn. Principen är dual-ridge vågledare som är mycket bredbandiga. Har man hyfsad tillgång till mek-verkstad bygger man en sådan själv. Problemet är de två "bananerna" (= Ridge'arna) som skall fabriceras med hyfsad precision. Ett sådant horn kan utan vidare trimmas att hålla en ReturnLoss som är bättre än 14dB på amatörbanden mellan 900MHz och 6GHz. Hornet har den fördelen att det är relativt lätt att skydda för väta genom att limma en tunn (!) lexanskiva framför hornet.

En annan approach är en log-periodisk feeder vars två halvor är mycket enkla att fabricera. Nackdelen är balunen som är litet "pilligare" samt att den är något svårare att skydda för väder och vind (Typ: Plasthink).

Allteftersom frekvensen stiger ökar förlusten i parabolen (nätet) och lobbredden sjunker (förutsatt att man noga fokuserat feedern). Själva parabolformen och dess kurvatur blir också viktigare.

För den som har en rotor med bra precision är det inga problem, men kontakterna blir alltmer av typen sked. Att köra oskeddat med en för smal lob är inte helt optimalt.

Jag har varit med och kört portabelt och noterat att vid konditioner spelar lobbredden mindre roll efterssom utbredningen skattrar kraftigt. Tillsammans med Håkan (-CEN/P) noterades att man kunde vrida parabolen >45 Grader öch fortfarande köra OZ med antennen riktad syd-östvart (= In mot svenska fastlandet). Regnscatter är inte heller helkritiskt. Är konditionerna marginella behövs dock bra koll på antennriktningen.

Utbudet av antenner och feedrar för 10GHz är större och alla jag känner har separata (mindre) antenner för 10GHz och uppåt.

Idag torde man nog kunna få tag på solida dishes på metern eller mer utan problem. Även jag skulle satsa på det pga den större mekaniska stabiliteten.

Hälsar

GXV
 
Back
Top