Antenner från bushcomm??

sm7oyp

Member
Undrar bara hur bra BBA-100 WIREANTENN 2 - 30MHz från bushcomm är...verkningsgrad m.m.Verkar robust...
73 de SM7OYP Lars
 
Hej! Alla bredbandsantenner är kompromisser av ett eller annat slag. Utan att ha förstahandsinformation utan mer läst mycket kan jag gissa en del om även denna bredbandsantenn.

En vanlig variant (T2FD) är en vikt dipol med ett termineringsmotstånd. Motståndet ska dimensioneras att kunna ta åtminstone halva sändareffekten. Militären använder nåt liknande och det har sagts mig att verkningsgraden är mycket låg (5-10 %) på de lägsta frekvenserna. Ska man få ut nåt av sådana antenner gäller i högre grad än vanligt att de sitter högt! Men det blir någon form av "nära-qrp"-körning oavsett. Men man kommer långt med låg effekt också så helt förkastligt kanske det inte är.

Det finns också varianter med parallella dipoler med en mer generell terminering bestående av även reaktiva element. Dessa ska ge högre verkningsgrad, typ 20-40 %, beroende på frekvens.

Är man beredd att offra åtminstone halva effekten (3 dB i mottagaränden) kan man utan att tveka använda en sån antenn. Det är ju rätt bekvämt trots allt.

I mitt fall kräver min rig ett swr < 1.5 för att inte själv börja begränsa uteffekten för att skydda slutsteget. Knappt nånstans kan jag använda en sådan bredbandsantenn utan att ha någon form av tuner också.

/Micke
(Kolla också på SSA:s teknikforum, sök på verkningsgrad och speciellt Karl-Arne Markströms inlägg i frågan. Det här är en rätt vanlig fråga historiskt sett.)
 
Back
Top